MISS POTTER

MISS POTTER

8.0

Pre diela s prívlastkom “viktoriánske” ako označením doby a miesta ich vzniku je typický pomerne výrazný rozpor medzi spoločensky prípustným vonkajším prejavom a vnútornými názormi a vášňami. Nie je zriedkavé, že, najmä v prípadoch ženských autoriek, sa pod zdanlivo banálnym príbehom skrývajú inteligentné postrehy o vlastnej dobe a pod uhladenou konverzáciou pri šálke čaju myšlienky zvrhlo nemorálne. 19. storočie osebe je obdobie poznačené, okrem iného, ambíciami žien vymaniť sa z postavenia prívesku (či už rodičov alebo manžela) bez vlastných ambícií, bez vlastného myslenia. Túžiace fakticky prelomiť názor, že žena sa má čím skôr vydať a poslušne sa starať o manžela, domácnosť, prípadne aj deti.

Viktoriánsku dobu poznačila nielen žena, ktorá jej dala meno. Druhá polovica 19. storočia zaznamenala ešte pár výrazných žien. A Helen Beatrix Potter bola jednou z nich. Preslávila sa ako autorka detských knižiek s roztomilými a vtipnými ilustráciami. No uznávaná je i jej práca na poli výskumu húb a činnosť pre záchranu pôvodného spôsobu života v Lake District na severe Anglicka.

Miss Potter Miss Potter Miss Potter

Nie je verejne známe, nakoľko bol v detstve zvieratkami fascinovaný Chris Noonan, no tisíce detí si zamilovali jeho predposledný (a prvý filmový) režijný počin: Prasiatko Babe (1995). Inteligentný, roztomilý a vtipný film. Jeho hravú atmosféru čiastočne prenáša aj do „serióznejšej“ Miss Potter (natoľko „serióznejšej“, ako bolo napr. Hľadanie Krajiny-Nekrajiny). Na krátke momenty zvieratká na obrázkoch ožívajú a komunikujú s Beatrix. Nehovoria, len gestikou akoby dopĺňali alebo nahrádzali jej nevyslovené slová, pocity. Nečudo, že sa s nimi už ako malé dievčatko rozprávala a ostali jej najlepšími kamarátmi aj neskôr.

Zvieratká síce hrajú dôležitú rolu, nie však hlavnú. Tá ostala ľuďom. Beatrix (Renée Zellweger), jej rodičom, ktorí už pred vyše desiatimi rokmi vzdali snahu „vhodne“ ju vydať (a ona sama je s tým rozhodnutím spokojná). A tiež Normanovi Warneovi (Ewan McGregor), ktorý v rámci svojho trucu rodine dostane za úlohu vydať The Tale of Peter Rabbit, a jeho sestre (Emily Watson). Profesionálna spolupráca a nadšenie pre knižky Normana Warnea a Beatrix Potter prerastie v lásku. To všetko pod dozorom staršej gardedámy. Na prvý pohľad ľahká, milá tak trochu červená knižnica o žene svojsky výnimočných vlastností.

Na prvý pohľad obyčajný portrét spisovateľky sa vďaka pár detailom mení na malú rozprávku, malú romancu, malú drámu. V Miss Potter je niekoľko neuveriteľne silných scén; dôležitú rolu hrá tajomstvo. Knižka, jej tlač, sa mení na prípravu toho úúúplne najlepšieho dezertu, aký si dokážete predstaviť. Svietenie a komponovanie záberov v štýle anglickej výtvarnej školy 19. storočia (najmä krajinky, ale aj interiéry) a mäkké rozptýlené svetlo dodáva obrazu jemnú patinu a nostalgiu. Uzavreté priestory Londýna, či už interiéry alebo ulice, prechádzajú do otvorených zelených kopcov anglického vidieka. A do toho hudobné motívy trochu povedomé z Emmy, ktorými Rachel Portman doplnila príjemne hravý soundtrack Nigela Westlakea (Prasiatko Babe).

Miss Potter Miss Potter Miss Potter

Misanscénou Miss Potter evokuje tiež filmy Ismaela Merchanta a Jamesa Ivoryho z osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov (najmä Izba s vyhliadkou, ale aj trochu, čo do farebnosti, temnejšie: Rodinné sídlo Howards End). Zároveň je iná. Je otvorenejšia, hravejšia, výrazne pracuje s vtiahnutím diváka, s jeho schopnosťou empatie pre postavy. Strojený spoločenský výraz postáv  sa neprenáša na celok filmu. Medzi Ewanom McGregorom a Renée Zellweger od prvého, trochu nervózneho, stretnutia funguje súznenie ako z klasického hollywoodskeho filmu, ktoré sa prenáša do každej jednej ich spoločnej scény, rozhovoru. Je v nich úcta, obdiv, podpora. Je v nich vášeň snáď každého druhu. A potom, ku svojmu záveru prejde film do malej meditácie na severe Anglicka, na úpätí Vysočiny a vo veľmi správnom momente skončí.

Miss Potter príjemný, emocionálne silný a súčasne roztomilo romantický film. Má v sebe šarm, inteligenciu, humor. Nehrá sa na viac, než je. Malý dobrý film o žene (a tak trochu i jej dobe), ktorá síce nezmenila svet a ani len ekonomiku či sociálnu politiku Anglicka a ani nepreletela Atlantik či aspoň preplávala La Manche. Len s láskou nakreslila pár zajkov vo farebných vestičkách, neuveriteľne hlúpu kačku, prasiatka a ježka a vymyslela pre nich príbehy, ktoré si našli svojich čitateľov. A v roku 1943 ako 77-ročná zomrela.

Miss Potter (V. Británia/USA, 2006, 92 min.)
Réžia: Chris Noonan. Scenár: Richard Maltby Jr.. Kamera: Andrew Dunn. Hudba: Nigel Westlake. Hrajú: Renée Zellweger, Ewan McGregor, Emily Watson, Barbara Flynn, Bill Paterson, Matyelok Gibbs, Lloyd Owen, Phyllida Law

8.0
10

Minutáž˝: 92 min