INVÁZIA

INVÁZIA

4.0

Prichádzajú už po štvrtýkrát. Invázia mimozemšťanov – lupičov tiel dostáva silnú súperku: psychologičku Nicole Kidman.

Carol Bennell (Nicole Kidman) miluje svojho syna Olivera a snaží sa na život pozerať čo najvľúdnejšie. Ale nie je to jednoduché, keď máte rozpadnutú rodinu a váš syn veľmi trpí – odlúčenie od jedného z rodičov je permanentné a či trávi čas u mamky alebo tatka, je to zlé. A pre Carol je samozrejme len ťažko akceptovateľné, že sa ho má raz za čas vzdať v prospech pobytu s exmanželom. Rodinnú krízu však zasiahnu iné udalosti – trosky raketoplánu dopadnutého na zemský povrch obsahujú mimozemšťanov, ktorí dokážu počas spánku meniť DNA hostiteľa a zmocniť sa jeho tela. V praxi sa tak ľudia nemenia, ale sú pozbavení emócií a šíria nákazu ďalej. A do niekoľkých dní sa začína známy svet rútiť – epidémia, správanie národov, všetko.

Niektoré námety neopustia Hollywood ani po viacerých remakoch. Kultoví Body Snatchers (Lupiči/Zlodeji tiel) sú už prevarení nielen v niekoľkých filmoch, ale vzdialene aj vo viacerých sci-fi seriáloch typu Krajné medze. Prečo teda nakrúcať už štvrtý pokus toho istého? Pôvodný nápad bol zaujímavý. Najať na už existujúcu ideu sľubného režiséra Olivera Hirschbiegla, ktorý by látku spracoval menej tradičným spôsobom. V praxi by tak ľudia do kina prišli na štvrtý variant už videného, ale v razantne inom poňatí. Znelo to zaujímavo...

...ale originálny výsledok videlo len pár ľudí zo štúdia ešte koncom roka 2005. Hirschbiegel sa pozrel na námet Lupičov tiel vlastnými očami a vytvoril z nich tiesnivú drámu s minimálnym množstvom akcie. To sa však nepáčilo veľkým hlavám (a najmä nie akčne ladenému Joelovi Silverovi) a tak sa urgentne objavila požiadavka film prekrútiť. A kto sú najlepší kamoši Silvera? No predsa bratia Wachovski a James McTeigue, trojica za slušnou V ako Vendetta. Lenže tentoraz sa im dobrý výsledok vytvoriť nepodarilo. A oba koncepty sa v konečnom dielku nepríjemne bijú. Ale ani samostatne za veľa nestoja.

Invázia Invázia Invázia

Hirschbiegelova časť ponúka predovšetkým slušnú atmosféru. Napätie je slušné, nechýba porcia depresie a komorný pohľad na rýdzi sci-fi námet nie je na škodu. Ukázal nám to už Steven Spielberg, ktorý však postupoval v inom poradí – najprv nasadil akčnú pecku invázie, v polovici filmu scénu s trajektom, ale zvyšok bol podobne minimálny a ťažkopádne sledovateľný. A fungovalo to. Invázia to šťastie nemá, pretože jej scenár je veľmi slabý – x-krát recyklovaný, s absenciou nových prvkov či inovácií a nadôvažok nudný. Pokusy o psychológiu (aj vďaka zamestnaniu Carol) tu síce sú, ale filmu príliš nepomáhajú. Nehovoriac o opakovaných narážkach na svetový mier, agresívny vpád iného národa (či priamo emzákov) a podobné alegórie. Tie majú tendenciu poriadne liezť na nervy a ťažko sa pri nich identifikuje pôvodca, z minulých filmov to mohol byť aj Hirschbiegel, aj McTeigue.

To v druhej časti načrtaná psychológia vyšumí a v posledných dvadsiatich minútach nesmie chýbať zbesilá naháňačka a sápajúci sa emzáci po hlavnej hrdinke. Je to brutálna zmena žánru, ktorá sem očividne nepatrí. Ale hry so žánrom možno vidieť v celej dĺžke – tak ako sa na záver dostala akcia, tak pretrváva snaha byť iným, a tak nesmie chýbať na konci „šokujúci“ záver. A pri prvej polovici s komornejším námetom zasiahli neraz strihačove nožničky – vidno to pri prvých scénach, kde ste hodení hneď do víru diania bez veľkých vysvetlení alebo v prvej hodinke, ktorá sa vyznačuje občasným prehupnutím do inej scény. A komornú atmosféru nezmyselne prerušuje dynamickejšia snaha.

Invázia Invázia Invázia

Spoločným znakom oboch častí tak ostáva solídna dvojica hercov (Nicole Kidman si svoj ďalší remake uhrala dobre, hoci zaostáva za mnohými rolami posledných rokov, snáď s výnimkou Bewitched a Daniel Craig je štandardne dobrý) a žánrová nevyrovnanosť. Môžete sa nechať zlákať na akciu, sci-fi i drámu, ale výsledkom je nepodarený a často dosť nudný guláš. Ďalší experiment, ktorý nevyšiel a toľké pretáčanie i zmena štýlu skôr uškodila. Asi bolo lepšie nasadiť pôvodnú Hirschbiegelovu verziu, ale tá by mohla príliš pripomínať Vojnu svetov a zarobila málo peniažkov. Vlastne, málo zarobil aj výsledný kus. A to je len dobre, ani vy by ste doňho investovať nemali.

The Invasion (USA, 2007, 99 min.)
Réžia: Oliver Hirschbiegel. Scenár: David Kajganich. Kamera: Rainer Klausmann. Hudba: John Ottman. Hrajú: Nicole Kidman, Daniel Craig, Jeremy Northam, Jeffrey Wright

autor Michal Korec 9.11.2007