HONBA ZA POKLADOM: KNIHA TAJOMSTIEV

HONBA ZA POKLADOM: KNIHA TAJOMSTIEV

5.0

Človek žije iba raz, no v dejinách môže byť zapísaný navždy. Druhý diel klonu Indyho Jonesa s rednúcimi vlasmi Nicolasa Cagea prichádza do kín a je jasné, že najväčšie záhady sveta sa môžu začať obávať.

Takto pred troma rokmi som v recenzii na Honbu za pokladom Templárov spomenul, že producent Bruckheimer svojím záberom pripomína rybára, ktorý nahadzuje do rôznych vôd a pomerne často sa mu darí vytiahnuť poriadnu šťuku. Druhé dobrodružstvo Bena Gatesa – úspešného hľadača pokladov je dôkazom, že ďalšia ryba zabrala. Celosvetových 350 miliónov na tržbách, je dobrý dôvod na pokračovanie, slabšie recenzie zase dôvod na zmeny. Výsledok?

Ben Gates a jeho parta (Diane Kruger, Jon Voight, Justin Bartha) majú na konte veľký poklad z minulého dielu a treba vymyslieť, čo ďalej. Je to (trápne) jednoduché: zdanlivo dokonalý pár dostane do vienka hádku a zdanlivo dokonalé rodinné meno škvrnu. Ikona amerických dejín prezident Lincoln bol zavraždený a odrazu sa zdá, že hlavným osnovačom tohto plánu bol pra-pra predok Bena a jeho otca. Nuž a čo zostáva hľadačom pokladov? Nájsť poklad a obhájiť povesť svojej rodiny. Rýchly kolotoč sa roztáča.

Druhá honba za pokladom je oddychový film toho najjednoduchšieho zrna. Nemožno od neho očakávať hlboké myšlienky, alebo skutočné záhady, to by bolo koniec-koncov asi aj neférové. Ale možno od neho očakávať strhujúci dej, vtipné „hlášky“ a dobrú akciu. To, že sa ani jedno z toho nedostaví v požadovanej kvalite, je problém.

Honba za pokladom: Kniha tajomstiev Honba za pokladom: Kniha tajomstiev Honba za pokladom: Kniha tajomstiev

Začnime však tým lepším. Režisér Turteltaub (mimochodom Cageov spolužiak zo strednej školy) sa rozhodol urobiť film údernejším a rýchlejším a to sa mu aj podarilo. Napriek tomu, že má poctivé dve hodiny a iba o nejakých desať minút menej ako prvý diel, pôsobí omnoho svižnejšie. Je to dané najmä rýchlym strihom a krátkymi scénami, ktoré na nás plátno vypľúva so zrýchlením červeného Ferrari. Žiaľ už aj to je trochu problém, pretože ja osobne som mal v kine chvíľami pocit, že som na maratóne, ktorý sa beží šprintom. Jedna scéna striedala druhú a priestoru pre výdych a zamyslenie sa, bolo žalostne málo.

Scenáristi (na rozdiel od režiséra sa vymenili) si boli pravdepodobne vedomí, že trojuholník postáv hľadač – priateľka – komický kamarát (známy snáď zo všetkých podobných filmov, stačí keď spomeniem Múmiu) potrebuje nový impulz a preto nielen výraznejšie zapojili Jona Voighta ako Benovho otca, ale priniesli aj zbrusu novú postavu – Benovú matku (Helen Mirren). Na jednej strane to je vlastne jedno, pretože každá z postáv je tak schematická, že je vlastne jedno, či tam je alebo nie je. Divák si k nim nehľadá žiadny vzťah, jednoducho sa pozerá, čo urobia. Na druhej strane je nová postava dobrá, pretože pomáha nájsť nové zápletky a to je pre tento film rozhodujúce.

Honba za pokladom 2 je totiž rýchla horská dráha v kulisách záhad. Súdnejšiemu človeku musí byť až trochu smiešne, ako sa stáročné hlavolamy a kódy samé lúštia pred zamračeným čelom Nicolasa Cagea. Je to však pochopiteľné, pretože v konečnom dôsledku film nemá ani hlavu ani pätu a jeho jedinou záchranou je rýchla jazda. Divák nemá čas rozmýšľať a snažiť sa rozlúštiť stopu, nemá čas sa o niekoho báť, či nebodaj pochopiť, kto je kto. Všetko mu je to servírované v zbesilom tempe, až je rád, že prehĺta a nad chuťou nerozmýšľa.

Porovnanie s ľahko nadpriemernou Múmiou dopadá pre Honbu smutne a paralela so slávnym archeológom v klobúku, je snáď úplne zbytočná. Tak ako ste sa (ne)zabavili pri prvom dieli, tak sa (ne)zabavíte pri pokračovaní. Jedinou výraznejšou zmenou je, že výborného Seana Beana, vystriedal Ed Harris, ale žiaľ jeho postava má tak malý priestor a potenciál, že je bledá rovnako, ako takmer úplne utopený Harvey Keitel v úlohe policajta. Ja osobne očakávam aj od oddychového kina omnoho viac a Honba patrí k filmom, ktoré sú síce pozerateľné, ale len tak-tak.

National Treasure: The Book of Secrets (USA, 2007, 115 min.)
Réžia: Jon Turteltaub. Scenár: Cormac Wibberley, Marianne Wibberley. Kamera: Amir Mokri, John Schwartzman. Hudba: Trevor Rabin. Hrajú: Nicolas Cage, Diane Kruger, Justin Bartha, Jon Voight, Ed Harris, Helen Mirren, Harvey Keitel

autor Vladimír Kurek 25.1.2008
5.0
10