ZAČAROVANÍ

ZAČAROVANÍ

6.0

Disney nevzdáva svoj boj o priazeň divákov a po neúspešných 3D animákoch prichádza s hranou komédiou...

Disney v súčasnej dekáde zistil nemilú vec. Jeho animované filmy svoj boom z 90. rokov už prežili a musel tak "prešaltovať" na inú koľaj. A v rámci nej sa výborne ujali jednak všetky možné tínedžerské hviezdičky z Disney Channel (nože sa mrknite, kto a čo je víťazná Hannah Montana spred dvoch týždňov v US kinách) a potom séria blockbustrov s PG ratingom – Piráti Karibiku či Honba za pokladom. Nasadenie Začarovaných je svojím spôsobom kombináciou všetkého, čo sa u Disneyho deje. Je to pokus o milý detský film, kúsok pre celú rodinu, snahu o zrodenie novej série a prekvapivo aj veľká dávka paródie na vlastný účet.

V animovanom rozprávkovom svete žije princ Edward, ktorého nevlastná matka vládne celej krajine a ostro sleduje pokusy mladíka nájsť si nevestu, čo by mohlo ohroziť jej trón. No pozor, jedna taká sa našla – volá sa Giselle, jej najlepší kamoši sú rozprávajúce zvieratká a snom stretnúť krásneho princa. Už-už sa Edward a Giselle majú dostať k svadbe, no zlá kráľovná zasahuje a... Giselle spadne do studne vo svete animovanom, no vylieza zo špinavého kanála v súčasnom New Yorku. V tomto momente sa stávame svedkami kultúrneho šoku mladej princeznej – ako sa má správať v 21. storočí? Možno to nebude mať také ťažké, keď naďabí na rozvedeného právnika Roberta s malou dcérou, ktorá je z princeznej prirodzene nadšená... Lenže do reálneho sveta už prichádza aj Edward hľadať svoju ženu a napokon aj sily zla – či už prisluhovači kráľovnej alebo aj ona sama. A neprídete ani o trailerovú dračicu na Empire State Building...

Áno, Disney sa opäť raz rozhodol variť guláš a namiešal veľa prísad. Začíname na poli klasickej animácie v nádhernom svete Andalázie, aby sme sa po desaťminútovke prehupli do preplneného New Yorku. Atmosféra klasických disneyoviek je však prítomná počas celého filmu, pretože hlavní hrdinovia sa neprestávajú správať po svojom – sú svojskí, idealizovaní a veľa spievajú. Samozrejme, že mnohí záujemcovia budú zvedaví práve na rozprávkových hrdinov v našom svete a všetky patálie, ktoré vytvoria. Áno, podľa očakávaní ide o prvoplánovú švandu, ktorá trošku trpí logickými dierami v scenári. V prvých momentoch sú hrdinovia skutočne milo stratení, no neskôr si začína každý zvykať a využívať moderné prístroje či výdobytky sveta po svojom. Akoby scenáristom chýbal kľúč, ako sa môžu rozprávkové postavy postupne naučiť správať v novom prostredí.

Začarovaní Začarovaní Začarovaní

Ortodoxní Disneyho fanúšikovia si môžu tento titul vychutnať najlepšie, ale za predpokladu, že svoje milované filmy a ich princípy dokážu akceptovať aj v parodickom prevedení. Začarovaní totiž predstavujú bláznivú kombináciu nielen v tom, že rozprávkové deje sa odohrávajú u nás a dopĺňajú ich postavy i reálie 21. storočia, ale predovšetkým v žánrovom mixe. Miestami sa film tvári ako tradičná milá disneyovka, no do pár sekúnd si dokáže nemilosrdne vystreliť sám zo seba. Alebo sa začne odohrávať príjemná scéna, ktorá je zrazu ironicky vykreslená až ad absurdum.

Režisér Kevin Lima si po Tarzanovi ako-tak ustrážil ďalšiu disneyovku, hoci bláznivejšieho razenia. Drahé triky či perfektná animácia zo starých časov mu síce pomáhajú, ale rozverní scenáristi mu zamiešali až príliš veľa milostných, vtipných a ironických prvkov. Je to pomerne nevyvážený celok, ale pre celú rodinu sa náramne hodí. A opäť bude platiť, že ženy si vychutnajú aj túto valentínsku premiéru lepšie ako muži.

Začarovaní Začarovaní Začarovaní

Herecké výkony len podčiarkujú formu i obsah – Amy Adams a James Marsden dokázali svojich rozprávkových hrdinov naučiť viacerým moderným kúskom a nestrácajú svoj šarm či odhodlanie. To už strana zla so Susan Sarandon začína prehrávať s výnimkou Timothyho Spalla, ktorý je presný ako vždy. Akurát rozvedený právnik Patrick Dempsey je nevýrazný, azda preto, že hrá iba bežného Newyorčana.

Začarovaní spĺňajú atribúty klasickej disneyovky a pri jej príprave sa zišli napríklad aj dvorní skladatelia Menken-Schwartz, ktorí už majú tri oscarové nominácie. Ale v skutočnosti Disney prekročil svoj rámec v prospech bláznivej paródie. Výsledok je kompromisom pre slovenského diváka, ktorému tento guláš nemusí zachutiť. Znalci disneyoviek a rozprávkových paródií môžu pokojne rátať so sedmičkou.

Enchanted (USA, 2007, 107 min.)
Réžia: Kevin Lima. Scenár: Bill Kelly. Kamera: Don Burgess. Hudba: Slan Menken, Stephen Schwartz. Hrajú: Julie Andrews, Amy Adams, James Marsden, Idina Menzel, Susan Sarandon, Patrick Dempsey, Timothy Spall.

autor Michal Korec 18.2.2008
6.0
9.0