KRONIKA RODU SPIDERWICKOV

KRONIKA RODU SPIDERWICKOV

7.0

Ďalší výlet do sveta fantasy podľa známej knižnej predlohy. Prelomil Hollywood bariéru mdlých spracovaní posledných rokov?

Ak sa pozrieme o pár rokov spätne na dekádu 2001 až 2010 a pokúsime sa analyzovať, ktorý žáner sa to začal dostávať do popredia najrazantnejšie, bude to s veľkou pravdepodobnosťou - fantasy. Presnejšie povedané, filmové spracovania známych kníh získavajúcich si srdcia malých i veľkých. Začal to Harry Potter či Pán prsteňov s veľkou gráciou, pokračujú mnohí ostatní. Po toľkých rokoch sa už na fantasy vrhá prakticky každé štúdio a režiséri lúskajú rozmanité kúsky. V závislosti od ich talentu a veľkosti rozpočtu sa k nám dostávajú kvalitné i drahé kusy. Ale ruku na srdce – Narnia, Eragon, Zlatý kompas predstavujú skôr sériu sklamaní. Je Spiderwick na tom oveľa lepšie?

Dejová schéma jednoznačnú odpoveď neponúka. Rodina na pokraji rozbitia smeruje z veľkomesta do tajomného domu na vidieku, ktorý pochopiteľne skrýva množstvo tajomstiev. Sťahujúce sa torzo famílie tvoria chlapci-dvojičky (charakterovo odlišní – jeden huncút, druhý pilný študent), ich staršia sestra a matka. Po príchode sa začnú diať čudné veci – deťom miznú veci, zdajú sa im pobehujúce stvorenia po byte a navyše... Jeden z chlapcov nachádza zapečatenú knihu Arthura Spiderwicka. Kto bol tento pán? Bádateľ vo fantasy svete, kde sa nachádzajú škriatkovia, víly i zloduchovia. V mocnom panstve mágia a síl, ktoré by dokázali ovplyvniť aj nás. A svet začína byť nimi predsa len ovplyvňovaný... V okolí domu sa začínajú objavovať tvory dobré nabádajúce k pozornosti i zlé, odhaľujúce blízkosť neľútostného protivníka Mulgratha. Ten cíti šancu k získaniu rozpečatenej knihy a ovládnutiu sveta.

Znie to pomerne povrchne, no v skutočnosti ide iba o hrubý náčrt deja, ktorý vznikol spojením až piatich kníh (hoci nie príliš vrstevnatých a hrubých). Čaka nás postupné odhaľovanie sveta (doslova, spočiatku sú niektorí škriatkovia neviditeľní), no márne budeme pátrať po hlbších súvislostiach, pretože pri detských knihách a stopáži filmu sa nenachádzajú. Nie je to však vyslovene zápor filmu, nakoľko ten je postavený rovnako ako kniha – nie pre najmenšieho a azda ani nie iba pre dospeláka, ale pre každého, kto dokáže prežívať dobrodružstvá ako kedysi, keď mal dvanásť rokov. Paralela k Nekonečnému príbehu spomínaná v nejednej recenzii nie je márna.

Kronika rodu Spiderwickov Kronika rodu Spiderwickov Kronika rodu Spiderwickov

Pätica kníh totiž ponúka dostatočné množstvo materiálu na spracovanie do 95-minútového filmu. Prirodzene, nestačí utužovať iba fantasy líniu, preto sa nemalý priestor venuje riešeniu rodinných vzťahov a naberá formu rodinnej drámy. No nie príliš často ako napríklad pred rokom v Terabithii, ktorá skĺzla do úplne iného žánru. S určitou dávkou nadsadenia možno konštatovať, že ak ste sa tešili na poriadnu detskú fantasy už vlani, no nedočkali ste sa jej, teraz vás v kine čaká z pera pána Spiderwicka. Pretože tu sa nešetrí ani množstvom postavičiek, kvalitnými trikmi priamo z ILM a v celkovej stopáži je trikových a napínavých scén oveľa viac. A netreba sa báť ani toho, že spočiatku sú hrdinom neviditeľní, tá vizuálna fantázia sa rozbalí naplno, hoci sa spočiatku odohráva najmä v okolí jediného starobylého domu.

Kronika rodu Spiderwickovcov ponúka síce na pohľad bežný obsah, no výrazne dominuje na poli spracovania. Mark Waters sa nebál zvoliť v nejednom momente vážny štýl. Preto sú emócie plnohodnotné, výborne preukazované i zahrané. A ich séria vás dokáže dostať do stavu vhodného filmového vytrženia a spokojnosti. Je tu kúsok akcie, kopa napätia a väčšina scén má silnú atmosféru, ktorá vás celý čas filmu drží v strehu a nenúti presmerovať svoje myšlienky na niečo úplne iné. Samozrejme, k výbornému dojmu patria herci a predovšetkým dvoj-úloha Freddieho Highmora - práve on nemalú časť filmu utiahol primárne sám.

Otázna je predsa len dĺžka filmu. Miestami je cítiť chvatné prevedenie scén kvôli snahe dostať sa na akceptovateľnú hodinku a pol z pohľadu detského diváka. No možno týmto rozhodnutím utrpelo staršie publikum, pretože v knihách sa nachádzajú ďalšie línie či detailnejšia možnosť spracovania. Možno mohol Mark Waters trošku zariskovať a dovoliť si dianie natiahnuť. Ale je otázne, či by to dokázal aj pri slušnom, no nie výnimočnom, skôr trošku podvyživenom rozpočte - 90 miliónov dolárov. Po trikovej časti asi nie a keby naťahoval viac scény drámy a nie fantázie, už by mohol film stratiť svoje čaro.

Je dobré, že Kronika rodu Spiderwickovcov vznikla. Ukazuje, že svet filmovej a knižnej fantázie ešte nevyčerpal všetky témy a hoci na päť slabých filmov pripadne jeden dobrý, stále sa oplatí tento žáner pokúšať. Vydajte sa naň a nebudete ľutovať. Ak, tak nezvládnutý český dabing, kradnúci originálu jeho kúzlo a ešte vyššiu kvalitu.

The Spiderwick Chronicles (USA, 2008, 97 min.)
Réžia: Mark Waters. Námet: Tony DiTerlizzi, Holly Black – knihy. Scenár: Karey Kirkpatrick, David Berenbaum. Kamera: Caleb Deschanel. Hudba: James Horner. Hrajú: Freddie Highmore, Sarah Bolger, Nick Nolte, Andrew McCarthy, Mary-Louise Parker, Joan Plowright

autor Michal Korec 20.3.2008
7.0
10