BOBULE

BOBULE

5.0

Prišli do kín očakávané české Bobule. U nás hody v plnom prúde, tak prečo si ich nedokrášliť filmovým „sklípkárenstvom“. A moravský vinárenský kraj sa javí ako najvhodnejší background.

Prvý celovečerný film nakrútil režisér Tomáš Bařina po sérii svojich vskutku úspešných krátkometrážnych počinoch. Spolu s Rudolfom Merknerom spísali nenáročný scenár o dvoch pražských mladíkoch – realitných podvodníkoch, ťulpasoidnej polícii, kráse viničných lání a roztomilej pravde ukrytej na dne pohára. Samozrejme, košaté vinice sú popretkávané nielen rivalskými konšpiráciami, ale aj susedskou dobrosrdečnosťou a okúzľujúcou krásou ženskej filmovej položky.

Honza (Kryštof Hádek) sa v Prahe živí falošnou maklérskou činnosťou a jeho kamoš Jirka (Lukáš Langmajer) zatiaľ odvádza pozornosť majiteľov – najmä krásnych a zazobaných paničiek - od ich nehnuteľností. Honzov deduško (Lubomír Lipský), žijúci na Morave, má silného cestovateľského ducha a hoci silno ľpie na svojej vinici, predsa by sa ešte rád pozrel napríklad do takej Argentíny, „ako to robia tam“ (vinárčenie). Tak Honza vezme rozum do hrsti, namieri si to do českého parlamentu a podľa vzoru Lukáša Kohouta (25, preslávený cestovaním po svete na parlamentné náklady a sám sa pokladajúci za autora licencie použiť podobné praktiky vo filmovom príbehu), vypíše objednávku na 2 letenky do Argentíny pre deda a jeho verného priateľa. Spolu s Jirkom, ktorého hrá mladší brat herca Jiřího Langmajera, sľúbia, že vinicu svedomito postrážia. Dedo sa rozhodol ju aj tak predať, keďže remeslo sa u vnuka neujalo a rodičia zahynuli, ešte keď bol Honza malý chlapec. Všetko sa ale zvrtne vo chvíli, keď na scénu prichádza pôvabná Klárka (Tereza Voříšková), dcéra miestneho veľkovinára (Václav Postránecký), so svojím neohrabaným priateľom „pivárom“ (!) (Tomáš Matohoha).

Bobule Bobule Bobule

Filmu nechýbajú neodmysliteľné pivničné „útulne“, kopa heverov, zašívarenské koštovanie diplomatov nie nepodobné povestnej Mirečkovej návšteve moravského kamaráta v treťom dieli Básnikov, no a, ako inak, totálne morálne nepoškvrnené miestne dievča nebažiace po ruchu mesta či teenagerských výčinoch. Zaľúbený Honza sa pod jej rukami mení na uvedomelého moravského občana – vinára, zatiaľ čo jeho kamarát Jirka musí utiecť pred hnevom jedného majiteľa viníc, od ktorého si zapožičal manželku. Bobule hrozna ako takmer božský artikel glorifikuje aj večierok, kde sa účastníci môžu objaviť iba v kroji.

Kamera (Martin Preiss) až príliš kĺže po vínu zasľúbenej zemi a prízvukuje jej rozľahlosť neúmerne dlhými zábermi. Ten na romanticky sklonené hlávky slnenčníc za zvukov príjemnej, letne ledabolej, muziky (Hynek Schneider, James Harries, Richard Krajčo) už unavuje obzvlášť. Staručký, burčiakom postriekaný, Citroen si to romanticky ženie po vyprahlých cestách zhruba 70-kou a aby toho nebolo málo, dvojica strážcov zákona ako vystrihnutá z Policajnej akadémie, sa takmer dementne prevteľuje z hlúpych pražských polišov do podoby zarytých vínnych filozofov s ľudskou tvárou.

Bobule Bobule Bobule

Bobule stoja na Kryštofovi Hádkovi, ktorý nehrá zle, no keby nepôsobil tak dojímavo detinsky a nevinne (čo je vlastne súčasťou hlavného sloganu filmu – „nevinne o víne“), asi by sa na jeho postavu Honzu nedalo dlho pozerať. Lubomír Lipský sa vo filme vyskytuje v prvej tretine a v úplnom závere, takže o pretkávaní príbehu jeho hereckou noblesou nemôže byť ani reči. Jedinú pre mňa uveriteľnú postavu zvládol Václav Postránecký.

A teraz príde ten najsmutnejší fakt. Hlavne pre toho, kto videl Dobrý ročník (A Good Year, 2006) Ridleyho Scotta. Obávam sa toho, že táto skvelá snímka sa buď o Tomáša Bařinu ani neobtrela a sám prekvapivo vytvoril svoju vlastnú tematicko-príbehovú paralelu, alebo pri písaní scenára bezostyšne striedal funkcie „copy“ a „paste“. Francúzske Provensálsko vymenil za moravskú Pálavu, Marion Cotillard za Terezu Voříškovú, strýčka (Albert Finney) za deda (spomínaný Lipský) a Russella Crowea za Kryštofa Hádka. Veľká škoda, že sú tieto dva filmy tak podobné. No s výdatnou divákovou snaživosťou, len tak si skuknúť nejaký ten pozitívny, nenáročný, slnkom presvietený, romantický a miestami neúmerne poetický film sa na Bobule možno pozerať, ako na nevinne ovínenú českú komédiu.

Bobule (Česká republika, 2008, 90 min.)
Réžia: Tomáš Bařina. Scenár: Tomáš Bařina, Rudolf Merkner. Kamera: Martin Preiss. Strih: Adam Dvořák. Hudba: Hynek Schneider, James Harries, Richard Krajčo. Hrajú: Kryštof Hádek, Lukáš Langmajer, Václav Postránecký, Lubomír Lipský, Tereza Voříšková, Miroslav Táborský, Tomáš Matonoha, Lucie Benešová

autor Zuzana Ondrišová 10.9.2008
5.0
10