ROLLING STONES

ROLLING STONES

8.0

Písal sa rok 1962, prezident Kennedy ešte žil a The Beatles ešte len začínali. A neboli jediní. Kúsok na juhovýchod od Liverpoolu leží mesto, kde sa v tom čase stretli Brian Jones a Ian Stewart s Mickom Jaggerom a Keithom Richardsom. Londýnska kapela si o tri roky podmanila veľa, veľa ľudí vďaka neschopnosti dosiahnuť uspokojenie [(I Can´t Get No) Satisfaction]. Rockeri, čo dodať. Už asi len, že ako roky plynuli, menila sa i zostava kapely, aby zakotvila na štvorici Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts a Ronnie Wood.

Partička anglických „faganov“, ktorá spolu s The Beatles spôsobila menšiu revolúciu nielen v rodnom Anglicku a Európe, ale aj za vodami Atlantiku v čase, kedy vládli protestsongy a politické či „apoliticky“ občianske manifesty. Dnes úctyhodní postarší páni s excesmi mladosti vpísanými v tvárach. Dámy a páni, The Rolling Stones.

Film Rolling Stones (v origináli Shine A Light podľa jednej z piesní) je hudobným dokumentom zaznamenávajúcim nielen koncert The Rolling Stones konaný 29. októbra – 1. novembra 2006 v newyorskom Beacon Theatre za prítomnosti Billa Clintona a Aleksandra Kwaśnieswskeho, Buddyho Guya či Christiny Aguillery, ale aj dokumentom o minulosti Stoneov. Koncept dokumentu je daný osobou jeho režiséra, Martina Scorseseho.

Rolling Stones Rolling Stones

Hoci je Scorsese známy najmä ako režisér „mafiánskych filmov“, rozhodne nie je na poli dokumentárneho filmu nováčikom. Už v roku 1970 spolupracoval ako second unit director a strihač (spolu so svojou neskoršou dvornou strihačkou Thelmou Schoonmaker) na dokumente Michaela Wadleighta Woodstock a o osem rokov neskôr nakrútil hudobný dokument The Last Waltz zaznamenávajúci koncert The Band, ktorý, ako dobré jazyky hovoria, sa stal vzorom pre dokumenty tohto žánru. Rolling Stones je tomu dokladom.

V Scorseseho filmoch vystupujú výrazne do popredia dva momenty – postava (skupina postáv) a doba, ktorá je pre postavy charakteristická, ktorá ich, obrazne povedané, zrodila. Zároveň sa však postavy svojej dobe akosi vymykajú, je v nich túžba zo svojej doby uniknúť a dostať sa nad ňu. Táto „dualita“ postavy a jej doby sa preniesla aj do Scorseseho hudobných dokumentoch, hoci trochu inak a v rôznej miere.

Rolling Stones Rolling Stones

Zatiaľ čo už spomenutý The Last Waltz je „koncertným“ hudobným dokumentom, do ktorého sú nastrihávané rozhovory a archívne materiály či dokrútky týkajúce sa The Band, dvojdielny dokument No Direction Home: Bob Dylen je práve tým širším portrétom speváka a (jeho) doby, opäť na báze obrazov „súčasného“ a „minulého“. V oboch prípadoch však „minulé“ momenty fungujú ako doba, z ktorej „postava“ vyšla a „súčasné“ zábery ukazujú „postavu“ v tom, čo dosiahla. Na rozdiel od hraných filmov „postavy“ Scorseseho dokumentov svojím spôsobom unikli dobe, ktorá ich zrodila, no stále si niečo z nej nesú v sebe.

Rolling Stones má bližšie k The Last Waltz, a to nielen kvôli spoločnej cca dvojhodinovej dĺžke. Výraznejšie a užšie zameranie na kapelu a jej koncert však nevylučuje spomienky na minulú dobu, hoci viac súkromne. V Rolling Stones je prítomná dvojako, jednak v podobe archívnych záberov – rozhovorov, reportáží, záznamov – a jednak v podobe čiastočne inscenovanej úvodnej pasáže prípravy koncertu, v rámci ktorej Scorsese parafrázuje práve The Last Waltz (scéna s biliardom), no zároveň akoby sa štýlovo inšpiroval svojimi vlastnými ranými hranými filmami.

Rolling Stones Rolling Stones

Do hudobného dokumentu o koncerte z roku 2006 sa tak výrazne dostáva nostalgická (filmová) atmosféra šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Konfrontácia „chalanov“ – ich predstáv a vízií a zážitkov, ako i komentárov seba a ľudí okolo, a „starších serióznych pánov“, respektíve znalostí o ich ďalšej kariére „medzitým“ vytvára vnútrodokumentový príbeh „za koncertom“. Vizuálne je rámovaný hollywoodskym nájazdom a odjazdom kamery pred začiatkom a po konci koncertu, a zároveň je zdrojom (možno aj úsmevného) pnutia medzi The Rolling Stones v ich počiatkoch a tým, ako ich pozná už aj generácia „niekde okolo tridsiatky“.

Film Rolling Stones možno vnímať a vychutnávať z viacerých stránok. Niekomu stačí, že je to koncert The Rolling Stones, inému, že ich uvidí v záberoch z čias, keď boli ešte mladí a krásni. Ďalších zaujme práve tá konfrontácia toho, kým boli a kým sú Stoni dnes. Vysoko profesionálna úroveň zostrihu koncertu [viac-menej Scorseseho členovia štábu - kameru mal na starosti Robert Richardson (Letec, Kill Bill, The Doors ...), strih David Tedeschi (No Direction Home: Bob Dylen, pripravovaný Scorseseho dokument o Geaorgeovi Harrisonovi)] je akousi očakávanou samozrejmosťou. Všetko ďalšie je bonusom. Dokopy je to dobrý filmový zážitok.

Shine a Light (USA, 2007, 122 min.)
Réžia: Martin Scorsese. Kamera: Robert Richardson. Ručná kamera: Albert Maysles. Hudba: piesne Rolling Stones. Hrajú: Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts, Ronnie Wood, Christina Aguilera, Buddy Guy, Jack White, Darryl Jones, Martin Scorsese, Bill Clinton, Aleksander Kwaśniewski,Hillary Clinton, Albert Maysles

8.0
9.0

Minutáž˝: 122 min