ZRADCA

ZRADCA

6.0

V ostatných rokoch rastie v kinách počet filmov zaoberajúci sa terorizmom i arabskou tematikou z rôznych pohľadov. Viaceré sa snažia byť politicky korektné, no čím ďalej ide náš letopočet, tým častejšie sa objavujú, resp. snažia prísť aj príbehy s iným podaním, akoby z odlišného uhla, či výmenou strán.

Zradca nám predstavuje Samira Horna, ako dodávateľa výbušnín teroristickej sieti a kašle na konflikt či politiku. No keď sa jeho otec stane obeťou bombového útoku, jeho pohľad na svet naberie inú príchuť. Z dodávateľa sa stáva člen bunky s túžbou vyhadzovať do vzduchu terče v USA i Európe... Paralelne so Samirovými akciami sa stretávame s agentmi FBI a CIA, ktorým niekto robí škrt cez rozpočet zvýšeným počtom explózií v civilizovanom svete a idú po stope práve Samirovej sieti.

Toto je už druhá premiéra týždňa s pomerne sľubným námetom a slušne nabudenými očakávaniami. A podobne ako pri britskej komédií Ako sa zbaviť priateľov... , aj tu sa kombinuje na papieri dobrý obsah s otáznejšou formou a výsledným spracovaním.

Zradca Zradca Zradca

Zradca chce ponúknuť trošku dráždivejší pohľad na aktivity teroristov. Darí sa mu to už obsadením Dona Cheadla (Hotel Rwanda), ktorý je kvalitný herec a napĺňa okrem iného premisu, že černocha by ste nečakali v teroristickej blízkovýchodnej bunke. No o herecké obsadenie nemá film núdzu ani pri ďalších úlohách (Jeff Daniels i Guy Pearce v jednej z lepších úloh). Táto trojica rozohrá v prvých 40 minútach pomerne dynamický herecký i obsahový koncert. Film dobre ubieha, kladie otázky chápania terorizmu a chce nám navnadiť iné myšlienky (t.j. že terorizmus nie je do veľkej miery správne pochopený a že kresťansko-islamská vojna je tu celé storočia a kde a čo v tomto konflikte vzniklo).

Lenže potom zistíte, že máte za sebou tretinu filmu a tá ďalšia opakuje už povedané idey a v kontexte diania sa málo posúvate vpred. Tempo spomalí. Obsah začína ukazovať slabé vrstvy (a že mnohé zaujímavé body vystrieľa príliš skoro) a čo je horšie, tvorcovia si to uvedomia, takže vás ženú k trošku divnej pointe a minimum obsahu sa snažia alternovať lepšou formou.

No v konečnom dôsledku je to márne, pretože dialógy neprinášajú nič nové a akcie je málo. Stopáž je jasne nad možnosti autorov a ich scenáru. Je fajn, že film začína hneď od začiatku bojovať kontrastmi a chce byť iný oproti hlavnému prúdu. No v tomto smere ponúka len veľmi málo. Áno, pohľad na Samirove akcie a zistenia je zaujímavý, ale pátracia časť dvojice agentov sa v konečnom dôsledku nevybičuje do zaujímavejšej polohy. Potenciálny obsah a alternatívny pohľad spojený so zaujímavým podaním rýchlo vyšumí, stráca sa v desiatkach minút s málom nového či odlišného.

Zradca Zradca Zradca

A najväčším problémom Zradcu je fakt, že pred tromi mesiacmi prišla do naších kín Pavučina lží, v ktorej nám Ridley Scott vzorne prezentoval, ako nás preniesť prostredníctvom kvalitných hercov do arabského sveta a ukázať nám jeho vnútorné stránky. Iste, Pavučina lží bola iná a drahšia, no Zradca nemá taký dobrý scenár a napokon ani herecké výkony, či charizmatickú formu, ako Scottov titul.

Či ako samostatný film, alebo aj vo vzájomnom porovnaní s inými snímkami poslednej doby (napríklad Kráľovstvo či Unesený) pôsobí Zradca slabšie. Ak je táto tematika vašou šálkou čaju, určite ju skúste, no ak si vyberáte podľa kvality, môžete tento kúsok skúsiť až na DVD.

Traitor (USA, 2008, 114 min.)
Réžia: Jeffrey Nachmanoff. Scenár: Jeffrey Nachmanoff. Kamera: J. Michael Muro. Strih: Billy Fox. Hudba: Mark Kilian. Hrajú: Guy Pearce, Don Cheadle, Jeff Daniels, Neal McDonough, Said Taghmaoui

autor Michal Korec 27.2.2009