Kino recenzia > X-Men Origins: Wolverine
The Little Hours
Cloak And Dagger
Gifted
The Man with the Iron Heart

X-MEN ORIGINS: WOLVERINE

Hlad je to, čo nás ženie do kín na Wolverina. Hlad po tradičnom začiatku blockbustrovej sezóny pre veľké plátna, dunivé zvukové systémy ...

Hlad je to, čo nás ženie do kín na Wolverina. Hlad po tradičnom začiatku blockbustrovej sezóny pre veľké plátna, dunivé zvukové systémy (a sem-tam tú colu a popcorn). A hlad po komiksovej sérii, do nemalej miery oživujúcej záujem o žáner i popularitu hrdinov Marvela. Tú, kde Bryan Singer ukázal, že môže zaujať masy. A zároveň tú, čo Brett Ratner takmer zničil svojim šlendriánskym prístupom pred tromi rokmi. No séria žije a chce ukázať, ako sa z vojaka Logana stal pomstou hnaný Wolverine.

Jeho príbeh vedie cez mnoho vojen a končí v špeciálnom tíme Williama Strykera hľadajúceho ďalších mutantov. No po sérii akcií sa túži uchýliť k pokojnému životu. Kašle na brata Victora opúšťajúceho rád spravodlivosti, no vládna minulosť ho po ďalších rokoch aj tak doženie a nechá pocítiť stratu. Namierený najprv voči Victorovi a neskôr vlastne proti všetkým sa adamantiom posilnený Wolverine vydáva na vlastnú cestu...

Nový Wolverine vzbudzuje otázku: zaradí sa k výbornej dvojke alebo mizernej trojke v sérii? Dokáže Gavin Hood, inak šikovný režisér aj u nás známych filmov (Tsotsi, Unesený), správne uchopiť komiks?

Žiaľ, scenár je najslabším článkom prvého blockbustru sezóny. Už 97-minútová dĺžka naznačila, že do filmu sa veľa nezmestilo – a to čo tam je, vyznieva príliš šablónovito, slabo, lacno. Wolverine sa dá rozdeliť na dve polovice: očakávaný priebeh v prvej, kde príde a odíde zo Strykerovej jednotky a chce pokojný život a pomstu v druhej. Prvá časť s výnimkou peknej 150-ročnej koláže sa len vlečie, druhá naznačí lepší štýl príchodom do Las Vegas či ku Gambitovi, no koniec opäť len vyšumí. Áno, scenáristi sa nadreli, aby nadviazali prequelom k náznakom v prvých dvoch dieloch a mozaika sa skompletizovala. No ten pravý pocit naplnenia z rozprávania minulých udalostí sa nedostaví – je tu len obyčajný akčný film o pomste, kde sa sem-tam mihne nejaký mutant.

Práca s mutantmi je otázna. Na jednej strane sa kvantum priestoru venuje Wolverinovi, čo je fajn. Ak ide o ďalších členov X-Men univerza, je prekvapujúce, ako Marvel bezmocne pozerá na trestuhodné párminútové výstupy v posledných filmoch. To, čo Spider-Man 3 naznačil s Venomom a tretí X-Meni likvidujúcim prístupom polovice zúčastneného portfólia, tam pokračuje aj Wolverine. Fanúšikovia sa dočkajú Deadpoola, Bloba či Emmy Frost, no iba v niekoľkominútových epizódach. Cyclops a Gambit dostanú miesta viac, no na pravé vysvetľovanie pôvodu X-Menov to nestačí. Bohatá ponuka mutantov sa týmto tempom vyčerpá v niekoľkých ďalších filmoch – a slúži iba marketingové lákadlo, ktoré však fanúšikov len málo uspokojí, pretože ich obľúbenec sa síce vo filme mihne, no to je málo.

Je to málo na celý vstup do sveta mutantov. Snaha o retrospektívne pocity (keď uvidíte prvý raz Cyclopsov zrak, či sa priblížime k už známemu Alkali Lake) tiež príliš nefunguje. Chýba lepší štýl – Ratner bol pochabý remeselník, Hood mal buď zviazané ruky štúdiom, alebo na to nemá, o čom svedčí práca s akčnými scénami. V traileri sme ich pár videli – niektoré aj navyše, čo sa do filmu nedostali (a svedčia o brutálnom prestrihávaní zrejme vysvetľujúcom prázdne pocity diváka). Konečné prevedenie ponúka akurát zaujímavé finále – je tu dosť mutantov, kombinujú sa ich schopnosti i exteriéry. Všetko ostatné (vrátane toľko trailerovaného boja s vrtuľníkom či masteníc Logana s Victorom) je príliš obyčajné.

Pri sledovaní trailerov na Wolverina som na pár mesiacov nadobudol pocit, že aj po zmršenej trojke sa táto séria dokáže vrátiť na vyššie priečky kvality. Po zhliadnutí spin-offu dochádza k paradoxnému vytriezveniu. Aj z toľko kritizovanej trojky mám lepší pocit, ako z prequelu, ktorý veľa sľuboval – a len málo skutočne ponúkol. Pred šiestimi rokmi som na túto sériu nedal dopustiť – dnes je však jasné, že bez Singera ju nemá zmysel živiť.

Recenziu hry nájdete TU.

X-Men Origins: Wolverine (USA/Nový Zéland/Austrália, 2009, 97 min.)
Réžia: Gavin Hood. Scenár: David Benioff. Kamera: Donald McAlpine. Strih: Nicolas De Toth, Megan Gill. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Hugh Jackman, Ryan Reynolds, Liev Schreiber, Dominic Monaghan, Lynn Collins, Danny Huston, Daniel Henney, Taylor Kitsch, Kevin Durand

2009-04-3030.4.2009 | Michal Korec

Akcia/Fantasy
120 min