STAR TREK 11

STAR TREK 11

8.0

J.J. Abrams je Quentin Tarantino súčasného blockbusteru. Dokáže neuveriteľne rafinovane a talentovane pobrať veci, ktoré už nefungujú a pospájať ich tak, aby opäť fungovali a možno ešte o chlp lepšie. Vie sa zorientovať v bohatom svete pravidiel a postáv, oprášiť pavučiny a pomiešať ho tak, že je to nakoniec ten istý svet v ľúbivom súčasnom habite.

Ešte nedávno sa zdalo, že Star Trek dorazil po svoju najposlednejšiu hranicu. Klesajúci úspech seriálu a filmov vyvrcholil finančným prepadom desiateho filmu s názvom Nemesis a tichá vojna medzi dvoma najpopulárnejšími vesmírmi sa zdala byť víťazstvom Sily a Rádu Jedi. V posledných rokoch je však koniec, resp. vyčerpanosť konkrétneho námetu veľmi – veľmi problematickým tvrdením. Hollywoodu totiž kraľuje jeho výsosť Reštart. Potom, čo Nolan vzkriesil Batmana (2005), nasledoval úplne nový James Bond (2006) a pripravuje sa nová trilógia Terminátora, ktorá už v prvých traileroch jasne hovorí: „Toto nie je budúcnosť, akú som poznal...“ a „... ak zostaneme vo vytýčenom kurze, sme všetci mŕtvi.“ Ten istý červený gombík na palubnej doske s názvom RESTART a s funkciou skákať do minulosti a začať robiť veci odznova, stlačili aj na palube lode ENTERPRISE. Skvelou správou je, že gombík objavil práve J.J. Abrams.

Tento rodený Newyorčan je pre mňa, spolu s iným (o rok mladším) Newyorčanom, najzaujímavejším americkým komerčným režisérom súčasnosti. Tým druhým nie je pochopiteľne nik iný, ako Bryan Singer a oboch spája okrem iného to, že výrazne ovplyvnili dve mimoriadne populárne časti súčasnej kinematografie. O vplyve Singera na rozmach filmového komiksu (X1, X2) sa popísalo mnoho, venujme sa hrdinovi dneška. Abrams sa stal jednou z ikon súčasného západného seriálu. Jeho AliasLost svojou popularitou a kvalitou nakopli žáner do nečakaných obrátok a on sám dokázal ísť ešte o level vyššie, keď preniesol svoj cit pre seriály a ich rozprávanie do kinopodoby. Najskôr Mission: Impossible III (podľa mňa najlepšia časť trilógie) a teraz nový Star Trek. Práca J.J. Abramsa má veľmi homogénny charakter a je na nej badať jasný rukopis. Jeho najzákladnejšie črty: zaujímavý scenár, seriálový štýl rozprávania, výborná kamera a skvelý cit pre casting, sú pochopiteľne aj hlavné tromfy novej posádky ENTERPRISE.

Myslím, že väčšina z vás vie, že nová posádka je vlastne starou posádkou. Ostatný film je vlastne úplne prvým a predstavuje nám vznik skupiny hrdinov na čele s veliteľom Kirkom a jeho verným priateľom Spockom, ktorí boli hlavnými predstaviteľmi úplne prvých epizód pôvodného seriálu. Začína sa úplne od znova a s dôrazným prihliadnutím na to, aby si to užili aj trekkies a aj tí, ktorí zostanú šokovaní špicatými ušami a jogínskym véčkom z prstov.

Star Trek 11 Star Trek 11 Star Trek 11

Nosnou silou príbehu je vlastne stret dvoch silných pováh a ich odlišného chápania sveta. Tak trochu vesmírny Rozum a Cit, kde logický a chladne kalkulujúci vulkánec Spock (fantastický Zachary Quinto, ktorého možno poznáte zo seriálu Heroes) sa musí naučiť akceptovať svoj zmiešaný pôvod a nevypočítateľnosť, impulzívnosť a rebelantstvo mladého Kirka. Mám pocit, že iskrenie medzi týmito dvoma postavami, vhodne doplnené ďalšími členmi posádky, prebíja všetko ostatné. Skákanie v čase, útoky na nepriateľskú loď, či objavenie nejakého potrebného vynálezu, trochu zaostávajú vo svojej razancii a zaujímavosti.

Na druhú stranu Star Trek bol vždy skôr o dialógoch, logike a chytráckych dejových obratoch, ako o akčných orgiách a napriek režisérovej zručnosti a peniazom štúdia, to tak zostáva. Vďaka dobre napísanému scenáru (tradičná dvojica Orci –Kurtzman) a skvelému castingu, film funguje naozaj dobre. Nepokojná kamera s dynamickou réžiou dokážu aj obrovské kvantum textov zakomponovať do obrazu tak, že absolútne odpadá pocit statickosti, či nudy.

K drobným výhradám, ktoré voči filmu mám, patrí v prvom rade vágnosť hlavného záporáka. Inak výborný Eric Bana (Trója, Mníchov) má málo priestoru a jeho motivácia i celé pôsobenie, je skôr búrkou na obzore, než skutočnou apokalypsou, hýbajúcou všetkým. Podobne rozpačito vnímam aj cameo Star Wars v podobe ľadovej planéty. Je všeobecne známe, že Abrams je fanúšikom tejto série a dáva to celému filmu miernu pikantériu, ale jednoducho tá naháňačka stála na trochu vratkých nohách.

Star Trek 11 Star Trek 11 Star Trek 11

Koniec koncov, filmový Star Trek vlastne nie je naozajstný reštart. Je dokonalým zrodením seba samého v modernej podobe. So svojimi silnými i slabšími stránkami, odzrkadľujúcimi jeho pôvodné danosti, s výborným tímom autorov, je vlastne tým istým vesmírnym korábom, len s najmodernejšou možnou výbavou a s dokonale vyladenými súčiastkami.

Mne osobne k úplnej spokojnosti čosi chýba, ale to je asi tým, že sa cítim byť členom posádky lodí Serenity a Galactica. To je však úplne iný vesmír. Teraz sú tu hranice tohto vesmíru a to čo sa zdalo byť ukončené, má odrazu pred sebou nekonečno možností. Vďaka za to.

Star Trek (USA, 2009, 126 min.)
Réžia: J. J. Abrams. Námet: Gene Roddenberry – seriál Star Trek. Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman. Kamera: Daniel Mindel. Strih: Maryann Brandon, Mary Jo Markey. Hudba: Michael Giacchino. Hrajú: Chris Pine, Jennifer Morrison, Zachary Quinto, Simon Pegg, Eric Bana, Karl Urban, Winona Ryder, Zoe Saldana, Diora Baird, John Cho

autor Vladimír Kurek 8.5.2009
8.0
8.1