ANJELI A DÉMONI

ANJELI A DÉMONI

5.0

Indície:
Anjeli a démoni ... sú originálny a zaujímavý film. ... provokačná sonda do sveta cirkevných zákonov, tradícií a ambícií. ... dobrodružstvo, logické hádanky ... v atraktívnom šate .... Ďalší ... film ... robia .... .  talentovanejší a šikovnejší ľudia. ...  .musíte ísť.

Prostredie:
Knihy Dana Browna (respektíve jedna z nich) dokázala jednu veľkú vec: nahmatať pulz doby a dať hladnému davu to, čo chce počuť. Čosi také sa stáva z času na čas a daného „triafača nálady“ to zväčša odmení veľkou popularitou a tučným šekom (takým tučným, že neprejde cez dvere katedrály). Trafila sa svojho času Rowlingová, trafil sa Brown, dnes frčí Meyerová - autorka Súmraku. Literárne a iné kvality nehrajú primárnu úlohu, v prvom rade ide o prostredie, tému alebo hrdinu. Je jasné, že po takýchto hitovkách (najmä, keď je ich trvanlivosť otázna) siahne Hollywood.

Anjeli a démoni Anjeli a démoni Anjeli a démoni

Hlavní podozriví:
V prípade Dana Browna a jeho megahitu Da Vinciho kód (na lístkoch sa zaplatilo takmer osemsto miliónov dolárov) bolo jasné, že profesor Robert Langdon dostane ďalší priestor. Na rad prišiel príbeh, ktorý sa v knižnej verzii odohrával ešte pred kódom, ale hry s časom nie sú pre tohto symbolistu žiadny problém. Keď dokáže mihnutím oka posunúť Galileiho o storočie, prehodiť následnosť dvoch príbehov je malina. Aj ďalší dvaja hlavní predstavitelia zostávajú. Tajomný Vatikán a režisér Ron Howard (Da Vinciho kód, Druhá šanca). Nové postavy sú nové iba navonok: policajti naháňajú, sympatická slečna sa pripojí k pátraniu a zlosyn sa nakoniec preráta. Suma sumárum, nič nové. Vzorce sú dané, len ich treba opätovne naplniť. Robia to tak predsa i v Bondovi alebo v Indiana Jonesovi, nie?

Zápletka:
Prebieha známy a nepochybne mystikou opradený proces voľby pápeža. Celý svet sleduje námestie svätého Petra a čaká na signál. Za oponou, ktorá tají voľbu hlavy cirkvi, však zúri skrytá vojna. Dávny nepriateľ, zdá sa, hlási návrat a hľadá pomstu. Aby sa Vatikán ubránil, musí sa spojiť s iným nepriateľom. Profesor Langdon prichádza, aby odrazil útok Illuminátov. Atmosféru a potenciál takejto zápletky jasne komunikuje oficiálny teaser. Ak ste ho nevideli, pozrite si ho. Je to podľa mňa jedna z najlepších prác tohto roka.

Katastrofa:
Žiaľ, tento teaser je to najlepšie, čo sa dá z Anjelov a démonov vidieť. Film samotný je svojou úrovňou veľmi podobný Da Vinciho kódu: urozprávaný, uponáhľaný, s minimom zaujímavých scén. Veľmi jednoduchý príbeh (výhoda oproti DVK) sa zámerne ženie dopredu tempom, snažiacim sa vymazať z hlavy všetky „prečo?“ a „ako?“, ktoré čo i len trochu náročnejšiemu divákovi vyvstanú v hlave. Rovnako ako vo veľmi podobnej Honbe za pokladom... s Nicolasom Cageom, máme pred sebou supermozog, dešifrujúci záhadu ešte rýchlejšie, ako ju začne divák absorbovať. Žiaľ i tak vždy príde o sekundu neskôr, ako by sa patrilo a chvíľu mu trvá, kým zistí, že má pred sebou kľúčovú stopu. Profesor Langdon v podaní Toma Hanksa má síce nový a hustejší účes, ale chýba mu vtip a nadhľad Indyho, alebo aspoň sexappel inak tiež priemernej Lary Croft

Dvojnásobná škoda je, že Ron Howard jednoducho nevie urobiť takýto typ filmu a réžia nijak nezachraňuje jednoduchosť a literárnosť scenára. Skutočne výborný výkon tak podáva vlastne iba Hans Zimmer (Temný rytier, Gladiátor). Jeho hudba je podmanivá, temná a údernejšia než všetko ostatné.

Odhalenie:
Anjeli a démoni nie sú originálny a zaujímavý film. Nie sú ani provokačná sonda do sveta cirkevných zákonov, tradícií a ambícií. Očakávania naznačujúce, že pôjde o dobrodružstvo, logické hádanky a exkurziu dejín podanú v atraktívnom šate, sa tiež nenaplnili. Ďalší priemerný film, akých sa robia desiatky. Mnohé z nich koniec koncov robia talentovanejší a šikovnejší ľudia. Film na ktorý nemusíte ísť.

Angels & Demons (USA, 2009, 140 min.)
Réžia: Ron Howard. Scenár: David Koepp, Akiva Goldsman. Kamera: Salvatore Totino. Strih: Daniel P. Hanley, Mike Hill. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan SkarsgĆrd, Pierfrancesco Favino, Armin Mueller-Stahl

autor Vladimír Kurek 14.5.2009
5.0
5.0