KLONY

KLONY

5.0

Koľký raz už Bruce Willis povedal, že nechce hrať v akčnom filme? Nie raz a po ďalšej pauze sa vracia na plátna vo svojej typickej úlohe. Bojovník proti zlému systému, záchranca nevládnych ľudí a vyšetrovateľ zločinu ohrozujúceho fungovanie spoločnosti. Pravda, tentoraz sme na poli sci-fi, v blízkej budúcnosti, kedy sa miliarda ľudkov odovzdala do rúk hi-tech technológie vlastných klonov. Je to premakaný systém, kde si človek kupuje svoj klon a potom už zostáva vo svojom domove, odkiaľ posiela dvojníka do práce či za priateľmi do baru, pritom si môže užívať celý tento svet, no necítiť to zlé – bolesť, strach či ostatné negatíva. Je to takmer utópia, v ktorej by sa ľudia utopili, takže z letargie môže vytiahnuť systém len vražda.

A tak je do akcie povolaný on, Bruce všemohúci, resp. tu agent FBI Greer vystupujúci z pohodlia svojho klonu do reality "umelého" sveta. Zvyknúť si na to zlé a odhaliť to najhoršie – vraha či pôvodcu sprisahania proti celému systému klonového života.

Takmer vždy, keď idem do kina s otcom na akčný alebo sci-fi titul, začne nás po začiatku filmu oddeľovať pomyselná hranica a názorovosť na videné. Tam, kde ja dokážem odpustiť čo-to z nelogickosti v prospech príbehu a filmového zážitku, presne tam on kritizuje nedomyslené nitky deja a tvrdo atakuje v názoroch tvorcov. Žiaľ, pri Klonoch došlo medzi nami k vzájomnej zhode, čo znamená, že najoptimistickejších filmových fanúšikov čaká kladenie otázok a rušivý priebeh.

Klony Klony Klony

Klony majú totiž svoj systém iba zľahka načrtnutý a vyvolávajú také veľké množstvo nejasností, že jeho sledovanie strieda vlastné dumanie nad celým princípom fikčného sveta. Je to škoda, že pri filme sa veľa pýtate, no nedostávate odpovede, hoci by vás zaujímalo, ako tie klony fungujú a prečo si robí scenárista, čo sa mu zachce, bez ohľadu na existenciu nejakých pravidiel. A vždy, keď sa už film posunie ďalej (často v žánri trileru) príde ďalšia súvislosť s klonmi, ktorá vám nedá zmysel. Nie, tento film to nemyslí zle, ale buď je šlendriánsky nakrútený alebo totálne mizerne zostrihaný.

Určite je však málo invenčný, veď tvorcovia pokradli čo sa dalo. Mieša sa tu Minority Report (stala sa vražda), Ja, Robot (klon do každej domácnosti a narušenie systému fungovania) a dokonca aj nedávny Gamer (ja ovládam niekoho iného, svoje alter ego). Samotné Klony do tejto zmesi prinášajú len máličko – trošku naháňačiek, padnutú helikoptéru z traileru, unaveného Willisa a pekné ženy na okrasu filmových políčok. Na druhej strane, na poli trileru si nevedú úplne zle – napätie a akčné scény sa fajn striedajú, akurát tieň sprisahania dáva tušiť, že po skončení záverečných titulkov to bude riadna blbosť.

Klony Klony Klony

Ale Jonathan Mostow si vie aspoň ustrážiť formu a najmä vizuál. Klonom dodáva solídne tempo, takže polovicu absentujúcich prvkov zo strižne aj tak nemusíte vnímať a občasná akcia (pri rozpočte 80 miliónov dolárov pomerne riedka) celkom poteší. Napríklad, porovnanie s Gamerom prehľadne vyhráva, pretože zatiaľ, čo jeho štýl bol prehnane agresívny, Mostow stavil na obyčajné remeslo a vyšťavil zo scenáristického torza aspoň pár príležitostí a dejových zvratov. Bruce Willis tak do tohto rámca vhodne pasuje, pretože film nad priemer nevytiahne a svojou rolou ani nič nepokazí.

X-tá variácia na budúcnosť ľudstva či futuristický systém, je tak pomerne slabá. Počas absencie akčných filmov však poteší ako rýchla predvianočná jednohubka, keď nič iné ako upírov, či bobule nedávajú. Pre mnohých divákov to bude pri súčasnej letargii filmovej ponuky vlastne najlepšia komerčná premiéra posledných týždňov... . Slabá pochvala, ale nenáročné publikum aj tak poteší.

Surrogates (USA, 2009, 88 min.)
Réžia: Réžia: Jonathan Mostow. Námet: Robert Venditti, Brett Weldele – grafický román (2005 – 2006). Scenár: Michael Ferris, John Brancato. Kamera: Oliver Wood. Strih: Kevin Stitt. Hudba: Richard Marvin. Hrajú: Bruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames

autor Michal Korec 3.12.2009
5.0
4.5