BRATIA BLOOMOVCI

BRATIA BLOOMOVCI

5.0

Existuje príbeh či skôr povesť, kde sa malý chlapec pri strážení stáda oviec niekoľkokrát rozbehol do dediny volajúc: vlk, vlk! Pritom sa iba hral a chcel ľudí vystrašiť. Keď však jedného dňa skutočne vlk napadol ovce, a chlapec sa opäť rozbehol po pomoc, nenašiel sa už nikto, kto by mu uveril... Stádo oviec zničil vlk, a možno si to odniesol aj chlapec.

Aj jeden z bratov Bloomovcov sa rád zahrával s realitou a so životmi druhých: a na kom sa lepšie experimentuje, ak nie na mladšom bratovi? V rámci detských hier je to pochopiteľné, ale keď táto hra nie a nie skončiť, a starší brat sa stáva režisérom celého života mladšieho brata, ktorý sa spod jeho vplyvu nevie vymaniť, už to zrejme nie je celkom v poriadku. Režisér Rian Johnson sa zjavne chcel venovať aj téme vzťahu dvoch bratov, ktorí sa na jednej strane majú radi, na druhej by sa už potrebovali od seba rozdeliť, no nedokážu to.

Z psychologického hľadiska je to zaujímavý motív, avšak jeho prenesenie príliš nezapadlo do príbehu filmu Bratia Bloomovci, ktorý sa snaží byť ironický či parodický, miestami absurdný, až napokon romanticko-dramatický. Paródia, ktorá by možno chvíľami paródiou ani nechcela byť.

Dvaja bratia Stephen a Bloom Bloomovci (Mark Rufalo a Adrien Brody) sa živia zlodejstvom a podvodmi – v poriadku. Tvária sa ako mafiáni, číha na nich akýsi „Diamantový pes“ s páskou prelepenou cez oko a s plechovým zvukom palice – v poriadku. Precestujú pri tom celý svet, nechajú vyhodiť do vzduchu vežu Pražského hradu, vybuchnúť pár áut – v poriadku. Bratia Bloomovci nie sú na svoje obchody sami – pomáha im ich ženská kolegyňa ázijského pôvodu Bang-Bang (Rinko Kikuchi), ktorej obsadenie malo pravdepodobne dodať podvodníckemu triu isté tajomno: nerozpráva, tvári sa rafinovane, necháva vybuchovať autá a domy bombou v pere, ako rozbušky používa bábiky Barbie – v poriadku… Ale jej význam a prínos v príbehu ostáva aj po skončení filmu nejasný. Bang-Bang budí namiesto tajomna skôr dojem zbytočnosti.

Bratia Bloomovci Bratia Bloomovci Bratia Bloomovci

Kľúčovou ženskou postavou je Penelope (Rachel Weisz), ktorá má byť posledným súrodeneckým „kšeftom“. Namiesto toho sa z nej stáva osudová žena, „rozbuška“, ktorá má bratov buď rozdeliť, alebo... O čo má vlastne v príbehu ísť, keď si z toho všetkého vyskladáme 90-minútový celok, sa nedozvieme. Priliehavým pojmom zodpovedajúcim piatim hviezdičkám je: „nemastné-neslané“. Môžeme uznať aspoň toľko, že láska zohrá kľúčovú rolu aj v tejto dobrodružnej komédii, a pritom zasadenie do celkovej atmosféry filmu ju nezosmiešňuje.

Hlavnými pútačmi filmu sú nepochybne jeho tváre. Je pravda, že najmä Adrien Brody a Rachel Weisz si svoje roly vychutnávajú, Mark Ruffalo pôsobí trochu ľahostajne, ale je vcelku uveriteľný. Nebyť týchto hereckých mien, film by asi už nič nezachránilo. Za zmienku stojí zopár (ale naozaj iba zopár) vtipných a originálnych momentov (Penelopin spôsob parkovania).

V duchu pobavenia diváka rozohrávajú sympatickí podvodníci celkom slušnú hru, no v polovici akoby stratili inšpiráciu, a nevedia, čo s načatým filmom. Divák sa pomaly, ale isto začína nudiť.

Ide však aj o hru režiséra divákom: niekoľkokrát poprie to, čo sa najskôr zdalo byť pravdou, obráti to hore nohami, aby vás už naozaj celkom zmiatol. Je preto možné, že bratia Bloomovci chcú divákovi povedať aj niečo viac, než sa zdá na prvý pohľad. Pokúšajú sa o to najmä v závere filmu. „Je to podfuk alebo realita?“ mohli by sme sa opýtať slovami Blooma Blooma, pretože po toľkých falošných vlkoch už ani divák neverí, že nejaký prišiel naozaj. Každopádne, nevyzerá príliš dôveryhodne.

The Brothers Bloom (USA, 2008, 113 min.)
Réžia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Kamera: Steve Yedlin. Strih: Gabriel Wrye. Hudba: Nathan Johnson. Hrajú: Rachel Weisz, Adrien Brody, Mark Ruffalo, Rinko Kikuchi, Maximilian Schell, Robbie Coltrane, Zachary Gordon

autor Elena Jančušková 10.12.2009
5.0
5.5