HALLOWEEN 2

HALLOWEEN 2

4.0

Mike Myers nesmie prestať vraždiť v novej sérii. Ale je ešte jeho krvavé "umenie" zaujímavé?

Pred dvomi rokmi dostal Rob Zombie nápad, ako sa posunúť ďalej vo svojej kariére – nakrútením filmu pre milovníkov nového prístupu a zároveň odporcov, ktorí v ňom odmietali hľadať odlišný štýl. Od originálu sa poriadne vzdialil, dejovo na chvíľu vrátil a titul obstál ako samostatná kapitola série. No tá sa zrazu chce rozšíriť...

Pravda, do veľkej miery zbytočne. Zombie chce dejovo nadviazať na svoj predchádzajúci diel, a tak opäť rozohráva vražednú hru Michaela a jeho sestry, zahluší kopu ďalších nevinných obetí a popritom sa chce naďalej líšiť od Carpenterovho remesla tým, že nasadzuje aj nové prvky typu - vysvetľovanie Myersových činov. Niečo funguje viac, niečo menej a niečo takmer vôbec.

Halloween II je priemerne spracovaný žánrový titul, ktorý chce byť stoj čo stoj iný, no príliš sa mu to nedarí. Dej filmu je tradične vytvorený ako spojivo medzi jednotlivými vraždami. Nie sú príliš originálne, pokiaľ nerátate rezanie sklom, rozmliaždenie hlavy či rozletenie zvieracích vnútornosti za vrchol kinematografie. Miera brutality je pomerne vysoká, takže milovníci surového mäsa sa majú na čo tešiť, akurát nie sú samotné vraždy veľmi vypointované a Rob Zombie sa očividne viac zameral na exekúciu mordu ako prekvapivú predohru k samotnému lynčovaniu obetí. Čo je škoda a občas sa prestrelenie priblíži k Nezvratnému osudu 4. No Halloween II je v konečnom dôsledku lepší film. Napríklad záver je celkom dobrý a nemusí štyrikrát vyvrátiť naservírovanú pointu. Príjemná zmena po x šokujúcich koncoch, ktoré namiesto regulárneho zmyslu dajú priestor na nakrútenie nového dielu.

Halloween 2 Halloween 2 Halloween 2

Veľké snahy o odlišnú formu z prvého dielu pretrvávajú, Zombie totiž nakrúca v rovnakom štýle. Je síce brutálnejší ako sa na pokračovanie patrí, zároveň sa rád hra s videoklipovou formou s dobrou exekúciou. Akurát prestrelil svoju stopáž, pretože keď pôsobí film ako séria klipov, musí mať podstatne lepšiu výplň. Tá je relatívne nudná, pokiaľ sa nevraždí (a tvorí dobrých 40 minút), resp. Zombie nasadzuje údajne silný kaliber. Snahu prejsť do mysle Michaela Myersa a vysvetliť nám, prečo vlastne vraždí a čo sa asi odohráva v jeho chorej makovici. Výsledkom je séria snových sekvencií, o ktorých dlho neviete, čo si myslieť. Nie sú našťastie nakrútené úplne najhoršie a vedú dokonca diváka k domnienke, že sleduje psychologický film a nie obyčajný slasher, a napokon sa z ich bizarnosti vykľuje vlastne tá lepšia časť filmu.

Halloween II je teda zvláštna kombinácia. Zatiaľ, čo prvý diel bol zaujímavý rozdelením na dve odlišné polovice, druhý nadväzuje ako správne pokračovanie na tú druhú, no nedokáže ju vlastne prekonať, čím zaostáva za predchodcom. Milovníkom pôvodnej série bude do veľkej miery vadiť opätovný odklon od ich obľúbených častí (a nielen takmer úplnou absenciou hudobného motívu), fanúšikom slasherov môže prekážať absencia typických bu-bu-bu ľakavých scén. To priaznivci Pílky sa potešia veľkej miere násilia a občasní návštevníci hororov mľasknú nad totálnou mierou brutality i psychologickej roviny.

Halloween 2 Halloween 2 Halloween 2

Je to zvláštne navarený guláš, ktorému patrí miesto v žánri hororov i tohtoročnej nádielky, no nie príliš vysoko. Nie je smiešny, ako napríklad Nenarodení (našťastie), skôr príliš seriózny a pritom formálne nabitý, no ťažko uchopiteľný (nanešťastie). Pri klesajúcej tendencii kvality novej série, by bolo najlepšie rozmýšlať o jej ukončení. Je to ale paradox – pretože stále je to známa "značka", ktorá síce dostala pri otváracom víkende na frak od horšieho Nezvratného osudu 4, ale už sa dvakrát značne vyčerpala. Patová situácia, ktorej by prospelo skôr 10 rokov oddychu. Obávam sa ale, že namiesto neho, sa do dvoch rokov dočkáme trojky – a určite v 3D.

Halloween II (USA, 2009, 101 min.)
Réžia: Rob Zombie. Scenár: Rob Zombie. Kamera: Brandon Trost. Strih: Glenn Garland, Joel Pashby. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Sheri Moon Zombie, Chase Wright Vanek, Scout Taylor-Compton, Brad Dourif, Caroline Williams, Malcolm McDowell

autor Michal Korec 17.12.2009
4.0
7.5