DOKTOR OD JEZERA HROCHŮ

DOKTOR OD JEZERA HROCHŮ

2.0

Je Doktor horší ako Kameňáky?

Doktor od Jezera hrochů je pre mňa úprimne jeden z najočakávanejších filmov roka. No uznajte sami. Päť týždňov visiace billboardy plus spomienky na minulé filmy Zdeňka Trošku, ktoré by pomaly vydali na vlastné memoáre; od detských čias, keď sa celá rodina kosila na Slunce, seno... cez prvýkrát videnú Princeznú ze mlejna až po premiéru jednej z posledných snímok, po ktorej mi hrozil takmer rozchod s priateľkou. A prirodzene trio Kameňákov v pamäti a súkromný tip, či už dlhočizný trailer bude znamenať rovnakú nudu v celovečernej stopáži.

Dobrácky doktor Čeněk Dobešek žije neradostne. Je síce špecialista, v nemocnici patrí medzi top lekárov, oženil sa s krásavicou, no zároveň vyženil otrasnú svokru manipulujúcu s celým okolím a najmä s ním. Toto ženské duo stojí za skvostným nápadom cesty do Afriky – zatiaľ čo môže svokruša s dcéruškou pracovať na hľadaní lepšieho zaťa, lebo on sa ako majetný doktor rozhodne neosvedčil. Už si mysleli, že je v ťahu nadobro, keď sa po nehode s veľkou haďou papuľou na WC Čeněk vráti na rodnú pevninu, leží v nemocnici a zisťuje... A zahľadí sa do fešnej letušky.

Najprv jeden zásadný fakt – čiastočne malý spoiler. Ukážka sa vás snaží nalákať na exotickú komédiu v Keni, na čiernom kontinente sa pritom odohrá sotva 15 minút. Súvisí to so samotným nástrelom deja a zrejme rozpočtom. Či snahou Zdeňka Trošku byť predsa len viac v domácom českom prostredí a smiať sa so svojimi "skvele" napísanými postavami.

Doktor od Jezera hrochů Doktor od Jezera hrochů Doktor od Jezera hrochů

S humorom to ale nebude také jednoduché. Dejové torzo (nechápem ako mohlo vzniknúť adaptáciou knihy) ponúka len veľmi málo príležitostí na zmenu polohy kútikov. Preto nastúpili scenáristi s ideou vytvoriť zo všetkých charakterov trúby a z normálnosti im ubrať. A tak je Čeněček sprosto milý, okolo toho sa točí prvá séria humoru. Šmíd prehráva, stále sa tvári ustráchane a často nechápe, čo sa deje. Jediný moment, keď ožije, je uhryznutie hadom. To Jiří Langmajer má málo pľacu – škoda, lebo rola mu dobre sadla, je jeden z najnormálnejších, pričom sa nebojí humoru slovného.

Oveľa horšie dopadli ženské postavy a najmä manželka-svokra, kde špeciálne Eva Holubová totálne prehráva a zo svojich ostatných úloh vykondenzovala nepríjemnú ženu, akú by ste nechceli mať ani v blízkosti 50 metrov. Vždy, keď ju vidím na plátne, kypí vo mne žlč z prehrávaného výkonu. Iste, to mal byť úmysel a zdroj humoru – fakt nevyšiel. Gro vedľajších úloh vypáli do pozície buranov, truľov, ľahkých žien, pofidérnych charakterov. Zdeněk Troška tentoraz nevytvoril svet milých čecháčkov, ale bandu totálne skrachovaných existencií, ktorá nevie, čo má robiť. Na nich sa máte ísť do kina "troškovsky" zabaviť?

102 minút vyprahnutej nudy so statickým scenárom, kde na vás vyskočí afektovaná Holubová, strelená dcéra, či grimasy strúhajúci lekári a štatisti? Mnohé vtipy nie sú suchopárne ako v Kameňáku, kadencia je vďaka bohu podstatne nižšia. Troška sa akosi zacyklil v poslednej dekáde a nedokáže sa vymaniť z nakrúcania „nudy“. Andělská tvář, Kameňáky, Nejkrásnější hádanka - majú nielen nízku filmársku kvalitu, ale úplne premrštené stopáže a hrôzostrašný dej.

Dávam tu bod za kameru vytvárajúcu dojem, že ste prišli na skutočne filmový a nie televízny zážitok. A druhý za to, že oproti Kameňákom je Doktor ako-tak dejový. Všetko ostatné sa nesie podľa plánu k zaslúženému hodnoteniu.

Doktor od Jezera hrochů (ČR, 2009, 102 min.)
Réžia: Zdeněk Troška. Námet: Miloslav Švandrlík – rovnomenný roman. Scenár: Zdeněk Troška, Marek Kališ. Kamera: Asen Šopov. Strih: Dalibor Lipský. Hudba: Miloš Krkoška. Hrajú: Jaroslav Šmíd, Eva Holubová, Jiří Langmajer, Oldřich Navrátil, Tereza Bebarová, Jitka Smutná, Alžběta Stanková, Adéla Gondíková, Bohumil Klepl

autor Michal Korec 5.3.2010
2.0
5.5