NA VEĽKOSTI ZÁLEŽÍ

NA VEĽKOSTI ZÁLEŽÍ

7.0

Fráza Na veľkosti záleží môže v spojitosti s ľudskou telesnosťou zvádzať k erotickému až sexuálnemu kontextu. Snímka sa však nezameriava na rozmery len v jednej partii tela ako by sa sprvu mohlo zdať. Absolventi filmovej fakulty univerzity v Tel Aviv si ako tému svojho celovečerného debutu vybrali nadrozmernosť, ktorú nemožno len tak ľahko prehliadnuť. Erez Tadmor rozpracoval spolu s Sharonom Maymonom svoj krátkometrážny film Cudzinec do úsmevného príbehu zasadeného do atypického, hebrejského prostredia.

Herzlovi už od detstva jazýček váhy ukazoval niekoľko nelichotivých kíl naviac čo mu zostalo až do dospelosti. Ako člen diétneho klubu a šéfkuchár šalátového baru maskuje svoj fyzický hendikep. Bohužiaľ okolie nemá pre jeho nadváhu porozumenie. Terapeutka na sedeniach ho obviňuje zo znižovania priemeru jej štatistík. Pre šéfa v práci je  figúra hlavného hrdinu prekážkou narúšajúcou renomé zdravého občerstvenia. Zdecimovaný Herzl nájde vykúpenie v športe. Vnútorne si uvedomí, že to za čo sa celé roky hanbil, prečo bol v spoločnosti osočovaný sa preň môže stať výhodou. Spolu s rovnako rozmernými priateľmi sa rozhodne svoju obezitu vystaviť na obdiv a v plnej kráse sa predvedie ako zápasník sumo.

Na veľkosti záleží Na veľkosti záleží Na veľkosti záleží

Po príjemných odľahčených komédiách zo severu ponúkajúcich jemnú dávku nenúteného humoru (Keď sa muž vracia domov či Na sever) prichádza jedna zo slnečnej izraelskej Ramli. Nenáročný príbeh v sebe skrýva hŕstku príjemných momentov zakrivujúcich kútiky divákových úst smerom nahor. Nadváha sa pre tvorcov ako i postavy stáva nástrojom rozohrávajúcim situácie v ktorých sú pády či stiesnenosť priestoru zábavou bez nadbytočnej škodoradosti. Už úvodné graficky rozpohybované titulky vnášajú do príbehu odľahčenie prezrádzajúce, že nepôjde o vážnu tému s veľkým intelektuálnym presahom.

Nevtieravej spontánnosti až predvídavosti snímky nahráva reálny a uveriteľný svet príbehu. Nefotogenické figúry Herzla a jeho priateľov sú vítaným narušením stereotypnej formy hlavného hrdinu. Nie len štíhli a sošní ľudia sa potýkajú s problémom manželskej nevery, sexuálnej orientácie či hľadania životného partnera. Nie všetci ich však dokážu riešiť s prehľadom ako postavy tejto snímky. Rozmery tela ani hĺbka problémov nemusia byť prekážkou ak sa k nim pristupuje s humorom a štipkou zdravej sebairónie.

Po formálnej stránke sa snímka drží konvenčných pravidiel snímania. Prirodzenosť predkamerovej reality tak priamo úmerne ladí s jej diskurzívnou formou. Vizuálnym spestrením sú scény prípravnej tréningovej fázy i samotný finálny súboj. Počas zápasníckych úkonov sa tváre obmieňajú bez narušenia plynulosti rituálu. Bez nadbytočného opakovania rovnakého obrazu tak postupne každý z protagonistov predstaví svoju taktiku boja.

Príjemný a nenáročný príbeh o rozvoji ázijského športu v izraelskom priestore si zaručene nájde svojich priaznivcov v moletnejšom publiku. Pozitívna nálada a príjemný pocit na duši z úsmevnej guľatej filmovej lahôdky zostane pravdepodobne v každom z divákov bez váhového rozdielu, i keď na veľkosti záleží.

Sippur Gadol (Izrael/SRN/Francúzsko, 2009, 90 min.)
Réžia: Erez Tadmor, Sharon Maymon. Scenár: Sharon Maymon, Danny Cohen-Solal. Kamera: David Gurfinkel. Strih: Einat Glaser-Zarhin. Hudba: Eyal Leon Katzav. Hrajú: Itzik Cohen, Togo Igawa, Irit Kaplan, Dvir Benedek, Levana Finkelstein, Alon Dahan, Shmulik Cohen

autor Zuzana Štefunková 13.5.2010
7.0
-