ZELENÁ ZÓNA

ZELENÁ ZÓNA

8.0

Matt Damon a Paul Greengrass vo výbornej akcii – a nie je to Bourne IV!

Keď niečo funguje, nemáš dôvod to meniť. Platí to aj vo filmovom biznise, kde sa párujú veľmi šikovní tvorcovia. Herecké duetá, režisér so scenáristom, kameramanom, strihačom i hudobným skladateľom. Jednou zo vzácnych kombinácií je kvalitný režisér a výborný herec, ktorí vedia na plátno priniesť špičkové filmy. Aj Paul Greengrass našiel svojho ťažného koňa – Matta Damona. Odpálili dvojkutrojku Bournovej trilógie a po troch rokoch sú späť.

Vrátia nás do roka 2003, kedy v Iraku dôstojník Miller (Damon) hľadá skryté zbrane hromadného ničenia. Depeše z vedenia sú jasné – v tej krajine musia byť. Či už v bunkri u Usámov alebo nenápadne pohodené v púštnych katakombách, niekde ich treba nájsť. No keď každá ďalšia misia vychádza naprázdno, začne Miller pochybovať o dôveryhodnosti info a vydá sa pátrať na vlastnú päsť. To je však v Iraku za súčasného obdobia pekne pálčivá situácia a ani Pentagonu sa dvakrát nepozdáva, že jeden dôstojník už neposlúcha rozkazy a hoci sa snaží hľadať podľa pôvodných rozkazov, na nové už zvysoka kašle, pretože sa dozvie aj to, čo nemal. A tak sa do Iraku zrazu dostáva kravatový boss i agent CIA – jeden, aby Millera odstavil, druhý mu zase chce pomôcť.

Zelená zóna Zelená zóna Zelená zóna

Scenár nevyzerá dvakrát originálne – za posledných päť rokov sme sa do arabských krajín vydali viackrát. No na druhej strane tento druh filmu zväčša nesklame a európskemu divákovi si rád pozrie, ako sa Američania potýkajú so svojou minulosťou. Či sa tvária ako záchrancovia tretieho sveta, alebo si priznajú, že ich rozhodnutia boli predsa inak realizované ako prezentovali. Nie je žiadnym tajomstvom, že do vlastnej bránky si góly strieľajú sporadicky – ale tentoraz pristupujú k irackej misii pomerne kriticky. Greengrass síce nie je svedomím Ameriky ako sa tvári napríklad Oliver Stone, ale rozhodne s ním zdieľa pohľad na americké ťaženie v zahraničí.

Je to zručný režisér, ktorý aj na pohľad obyčajný scenár vie pretaviť vo veľmi zaujímavé kombo akčného filmu (hoci nie je nabitý non-stop explóziami, ale servíruje ich umne a postupne) i trochu vážnejšej kritiky na adresu vykresľovaných postáv. Čo je podstatnejšie, udržuje si svoju dravosť a prístup k jednotlivým políčkam. Zelená zóna je síce drahý 100-miliónový film, no pôsobí akoby Greengrass s Damonom často improvizovali. Režisér ponúka pôsobivé zábery akčných scén, napätia i ostrých výmen názorov, na druhej strane mu už kamera bláznivo neskáče a pár akcií je skutočne prehľadných. John Powell dodáva kvalitnú akčnú hudbu, hoci si ju stále neviem vychutnať na samostatné počúvanie a strih má švih.

Zelená zóna Zelená zóna Zelená zóna

Navyše Paul Greengrass sa u mňa zaraďuje k dvojici Ridley Scott – Gavin Hood, ktorí dokázali pochopiť arabský svet a snažia sa ho priblížiť širšiemu publiku. Zelená zóna síce nemá na konci taký vypointovaný scenár ako Pavučina lží či napínavé scény ako Unesený, no je to silné remeslo stojace za pozornosť. A určite by ste mali posúdiť kvalitné herecké osadenstvo na čele s Mattom Damonom a dvomi výbornými vedľajšími úlohami. Brendan Gleeson ako prekvapivo dobrý agent a Greg Kinnear ako vládny had? Neberte to!

Zelená zóna je pre niekoho možno málo akčný film. No nejde iba o naháňačky a bum-bum scény, ale o máličko viac, čo Greengrass vie výborne podať. Pre milovníkov vyššie uvedených filmov (Pavučina lží, Unesený, Bournovia) je to jeden z najlepších filmov leta. Ale nie je to popcornový zážitok pri svojej júnovej premiére.

Green Zone (Francúzsko/USA/Španielsko/V. Británia, 2010, 115 min.)
Réžia: Paul Greengrass. Námet: Rajiv Chandrasekaran – kniha Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq’s Green Zone (2006). Scenár: Brian Helgeland. Kamera: Barry Ackroyd. Strih: Christopher Rouse. Hudba: John Powell. Hrajú: Matt Damon, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, AmyRyan, Jason Isaacs, Yigal Naor

autor Michal Korec 4.6.2010
8.0
-