ŽENY V POKUŠENÍ

ŽENY V POKUŠENÍ

7.0

Lenka Vlasáková má na tvári zvláštne zhovievavo-trpiteľský výraz. Láka naň zvučné režisérske kapacity. Hřebejkovsko-cieslarovské brehy však veľkodušne opustila kvôli Jiřímu Vejdělkovi oddávajúcemu sa striedavo ľudovému gýčizmu (Účastníci zájezdu, 2006), horkej sociálno ladenej komediálnosti (Václav, 2007), či bezbrehému rómskemu poetizmu (ROMing, 2007).

Rozšafná gender komédia Ženy v pokušení (2009) sa antigravitačne vznáša v radostnom hormonálnom ošiali žien troch generácií. Utiahnutá štyridsiatnička Helena (Vlasáková) prechádza kritickým obdobím partnerského vzťahu. Hoci sama pracuje v oblasti psychológie manželstva a jemu podobných vzťahových podobenstiev, svoj život kočíruje ukážkovo neodborne. Dcéra Laura (Veronika Kubarová) nezdieľa jej pohľad na chlapov a bezostyšne si berie príklad z hýrivej a necudnej babičky – bývalej herečky - Vilmy (Eliška Balzerová). Všetky tri vo filme striedavo odolávajú a prepadávajú testosterónovým šarmom buď mladučkého Jakuba (Vojtěch Dyk), pragmatického Dana (Roman Zach), alebo  dobrodružného Michala (Jiří Macháček). Traja urastení chlapi prudko kontrastujú s územčistým, neatraktívnym a neverným Heleniným manželom Zdeňkom (Michal Gulyáš). Milé životné peripetie podfarbuje (hoci na začiatku svojou vtieravosťou trocha „odfarbuje“) hudba Jana P. Muchowa.

Ženy v pokušení Ženy v pokušení Ženy v pokušení

Režisér a scenárista Jiří Vejdělek s prehľadom zvláda utvárať pohodovú atmosféru a udržiavať svižné tempo psycho-ženskej komédie za pomoci  invenčnej Hokrovej strihovej spolupráce. Glosovanie situácií síce občas pôsobí toporne a nadbytočne, herecké kvality všetkých zúčastnených však pohotovo zachránia rodiace sa divácke rozpaky (Vojtěch Dyk ako Jakub s neuveriteľnou ležérnosťou prechádza rôznymi polohami a zvláda ich vynikajúco).

Tu, samozrejme, nemožno nespomenúť blýskavý umelecký návrat Elišky Balzerovej prezentujúcej samanthovskú sexuálnu živočíšnosť koreniacu úspešný americký Sex v meste s dokonale okopírovaným prehadzovaním lemu nápadného klobúka. Gro jej hédonickej Vilmy tkvie v skúsenosťami nabitých rečiach, lascívnych pohyboch a dravej chuti užívať si život naplno. Odborné psychologické seansy nenápadnej Heleny zoči-voči samej sebe zasa napĺňajú scenáristický zámer vykonštruovať ústrednú filmovú postavu, na ktorej sa úspešne svojimi šťavnatými partami „priživujú“ ostatní herci.

V adekvátne odľahčených Ženách v pokušení Vejdělek celebruje ženskosť vo všetkých jej podobách i vekových kategóriách. České náprotivky manhattanských dračíc bojujú o mužov so svojimi typickými zbraňami – nekonformnosť, vysoké podpädky, liftingové „doplnky“, nápadný outfit, sympatická detinská nerozhodnosť. V niektorých momentoch sa až nevierohodne zainteresové postavy odrazu pochopia, odpúšťajú si a nesebecky ustupujú, všetko však ako príjemný návod pre každého na zaslúženie si radosti zo života funguje. Vejdělek stavia svoj príbeh na kontrastoch (názorových i výzorových) a zabezpečuje tak vysokú celoplošnú účinnosť komediálneho potenciálu filmu.

Ženy v pokušení (Česká republika, 2010, 118 min.)
Réžia: Jiří Vejdělek. Scenár: Jiří Vejdělek. Kamera: Martin Šácha. Strih: Ondřej Hokr. Hudba: Jan P. Muchow. Hrajú: Lenka Vlasáková, Eliška Balzerová, Vojtěch Dyk, Veronika Kubařová, Jiří Macháček, Roman Zach, Michal Gulyáš

autor Zuzana Ondrišová 11.6.2010
7.0
7.5