Kino recenzia > Muži, čo čumia na kozy
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

MUŽI, ČO ČUMIA NA KOZY

Vďačný námet manipulácie vojakov pomocou psychotropných látok pochádza z výskumov armády a CIA v 60.-80.-tych rokov minulého storočia ...

Ewan McGregor hrá smoliarskeho novinára Boba Wiltona. George Clooney prezentuje ostrý pohľad psionického vojaka Lyna Cassadyho. Vedomosti čerpal v Armáde Nového sveta pod vedením vietnamskeho veterána Billa Djanga (Jeff Bridges). Ideu vojenského pacifizmu prichádza rozvrátiť zlovestný Larry Hooper (Kevin Spacey).

Štvoricu renomovaných hercov obsadil do nevšednej militantnej komédie zatiaľ vcelku neznámy režisér Grant Heslov. Do širšieho povedomia sa dostal zatiaľ vďaka spolupráci s Georgom Clooneym na scenári filmu Dobrú noc a veľa šťastia (2005). Tentoraz sa chopil knihy vtipného gonzo (subjektívny štýl s využitím osobných zážitkov, emócií, sarkazmu a nadhľadu) žurnalistu a dokumentaristu Jona Ronsona s názvom Muži, čo čumia na kozy (The Men Who Stare at Goats, 2004). K rovnomennému filmu z roku 2009 napísal scenár Peter Straughan (Ako sa zbaviť priateľov a zostať úplne sám, 2008).

Vďačný námet manipulácie vojakov pomocou psychotropných látok pochádza  z výskumov armády a CIA v 60.-80.-tych rokov minulého storočia. Straughan s Heslovom tieto povestné experimenty odeli do komediálneho hávu a umiestnili do irackej púšte tohto tisícročia a severokarolínskeho školiaceho strediska Fort Bragg. Guru paranormálnych mentálnych techník a propagátor hnutia New Age Bill Django v maskáčoch veselo poskakuje ako neochvejný vojenský hipster s cieľom vytvoriť novú armádu rytierskeho rádu Jedi. Nosný odkaz na užívateľov mystickej Sily zo Star Wars obohacujú ďalšie pripomienky z mediálneho sveta (Oprah Winfrey, Angela Lansbury a pod.)

Wilton sa oboznamuje v sprievode Cassadyho s tajomnými paranormálnymi praktikami vojakov školených vo Fort Bragg. Príbehu dominuje dynamika a moment prekvapenia. Ten funguje v absurdných zvratoch Cassadyho vysvetľovania kľúčových metód či rozhodujúcich postrehov, aby sa vzápätí dokázalo, akú banalitu si tento pacifistický náruživec nevedomky cení. Putovanie Wiltona a Cassadyho irackou púštou za smiešne tajomne tajnou misiou ponúka množstvo recesistických anekdot a vtipných bonmotov, no postupom filmu pôsobia samoúčelne a nepracujú pre celkovú súdržnosť snímky.

Ústredný introdukujúci tandem McGregor – Clooney dopĺňa deskriptívnejšia dvojica Bridges – Spacey v mene názorovej odlišnosti ich postáv na problematiku vojenského využitia telekinézy či telepatie. Tréning mentálneho zabíjania najprv kôz, neskôr potenciálnych ľudských objektov, stojí proti šľachetnej myšlienke stvoriť novú mierumilovnú armádu USA. Iróniu cítiť v každej obrazovej scéne a vyslovenej vete. Na reálne zábery oduševnelého prezidenta Busha ostro nadväzuje rozpačitá realita filmom uvoľnenej vojenskej morálky.

Z filmu ale srší nevyužitý potenciál a ako mnoho iných, aj tento zachraňujú slávne hollywoodske celebrity. Vidieť vojenskú obdobu Lebowskeho či vlasatého hipisáka Clooneyho však nie je všetko, hoci herecké výkony stoja za zhliadnutie. Ewan McGregor sa už po x-tý raz uvelebil v kresle s nápisom „dychtivý pátrač“ a sedí sa mu v ňom pohodlne. Pojašený Clooney je bezpochyby najväčším lákadlom, no bodavý telepohľad jeho komicky zaslepeného Lyna príliš bezhlavo pichá publikum. Spaceyho kamenná tvár plnohodnotne kontruje Bridgesovmu infantilizmu.

V zámere podať odľahčujúci a zosmiešňujúci pohľad na vojenské násilie Straughan krvopotne núka bizarné antimilitantné praktiky s minimom uveriteľnosti. Divák sa počas sledovania filmu príbehu odcudzuje, čaká, aká fantasmagória ho ešte bude bombardovať. Dynamizujúca konšpiratívnosť Mužov, čo čumia na kozy stroskotáva na spľasnutí priveľkej bubliny rozpačitého absurdného idealizmu.

The Men Who Stare at Goats (USA / V. Británia, 2009, 94 min.)
Réžia: Grant Heslov. Námet: Jon Ronson – rovnomenný román (2004). Scenár: Peter Straughan. Kamera: Robert Elswit. Strih: Tatiana S. Riegel. Hudba: Rolfe Kent. Hrajú: George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Stephen Lang, Robert Patrick

2010-06-1818.6.2010 | Zuzana Ondrišová

Komédia/Vojnový
94 min