MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY

MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY

6.0

Kriminálnu trilógiu švédskeho spisovateľa Stiega Larssona som vnímal podobne ako knihy Dana Browna. Ako pútavé a ľahko čitateľné mainstreamové romány, ktoré ale disponujú inteligentným príbehom. Kvôli predčasnej smrti autora sa bohužiaľ skončila aj sľubne rozbehnutá séria s veľkým potenciálom. Vďaka filmovej adaptácii, ktorá práve prišla do kín, som si ale uvedomil jej výnimočnosť.

Hlavnými postavami sú idealistický redaktor mesačníka Millenium, Mikael Blomkvist a hackerka Lisbeth s temnou minulosťou (tá sa odkryje v pokračovaniach). Kvôli škandálu je novinár nútený stiahnuť sa do úzadia a prijať pracovnú ponuku milionára Vangera. Podľa dohody sa musí pokúsiť vyriešiť 40 rokov starý prípad zmiznutia a zrejme vraždy jeho netere Harriet. Na chladnom vidieku sa zamiešava do spletitých rodinných intríg a krvavých tajomstiev.
Muži, ktorí nenávidia ženy Muži, ktorí nenávidia ženy

Mikael mi v podaní herca Michaela Nyqvista prišiel ako Golem bez emócií a nie ako sympatický, príliš sebavedomý sukničkár. Takisto Lisbeth a jej predstaviteľka Noomi Rapace ma nepresvedčila o svojej vnútornej rozorvanosti a psychickej krehkosti. Vlastne, celý film mi prišiel veľmi monotónny a chladný. Niekto by mohol namietnuť, že preto, lebo ide o pochmúrny príbeh plný znásilnení, skrytej nenávisti k ženám a šialenstva. Nemal by som sa aspoň báť o osud postáv klesajúcich stále hlbšie ku dnu? Alebo viac pocítiť následky zložitého novinárskeho problému, ktorý tu bol slabo načrtnutý?

Dej je podobne ako v knihe najsilnejším kladom, je pútavý, prepracovaný a núti premýšľať. Jeho rozuzlenie je síce očakávateľné, ale korešponduje s drsným hlavným motívom a názvom. Možno tým, že ako čitateľ poznám všetky jeho odhalenia a zvraty, podstatný zážitok filmu mi uniká vrátane gradácie a oveľa desivejšej tváre švédskeho vidieku. Možno by som sa menej nudil, aj keď v druhej polovici sa dostaví potrebné napätie. V prvom rade filmu ale chýbajú uveriteľné, ľudskejšie postavy.

Osobne sa teším viac na americký remake, ktorý pripravuje David Fincher (Sedem, Zodiac), lebo verím, že k príbehu pristúpi menej doslovne a spracuje ho záživnejšie. Súčasnú švédsku verziu si ale užijete viac, ak ste knihu nečítali a má vás čím prekvapiť.

autor Marek Hudec 17.9.2010
6.0
5.5