GHOST WRITER

GHOST WRITER

7.0

„Duchom“ sa označuje spisovateľ, ktorý síce knihu napíše, ale ostáva v jej úzadí a autorom sa uvedie niekto iný. Románopiscovi a novinárovi Robertovi Harrisovi ale titul „The Ghost“ právom patrí a tiež uznanie za dobrý príbeh filmu, ktorý ho adaptoval. Oscarový režisér Roman Polanski však jeho premiéru na festivale v Berlíne (február 2010) zmeškal kvôli jeho obvineniu zo sexuálneho zneužitia.

Britský expremiér Adam Lang (dlho sa špekulovalo, či je inšpirovaný Tonym Blairom) chce vydať svoju autobiografiu, ktorú zaňho ale napíše niekto iný. Jeho prvý „duch“ za záhadných okolností umrie a tak najíma mladšieho (Ewan McGregor), aby memoáre za lukratívnu sumu dokončil. Niekde v dokumentoch sú aj informácie zasahujúce do háklivých štátom utajovaných skutočností o špionáži, či terorizme.

Polanského štýl sa tradične drží pomalého rozbiehania, priebehu aj uzavretia deja. Žiadna akcia, statické zábery a dlhé dialógy. Mnoho dôležitých vecí sa deje mimo záber a nám zostáva zmätená optika hlavného hrdinu. Moderný divák, ktorý si námatkovo film vyberie kvôli zaujímavému obsadeniu sa tak môže unudiť až k rezignácii.

The Ghost writer sa kúpe v paranoji a strachu z nevedomosti. Často sa tak blíži k Polanského „pseudo-hororom“ Rosemary má dieťatko, či Deviata brána. Spád nahrádza  očakávaním a tušením zla v pozadí. Zloduchovia sa opäť zdajú všemocní a vševidiaci. Aj keď to tentoraz nie je Satan ani nacisti (ako v Pianistovi). Hlavnou témou je zodpovednosť za politické rozhodnutia a konflikt médiá verzus politika. Pravda je tu veľmi relatívny pojem a musíme sa prikloniť na stranu, ktorá ale tiež informácie iba sprostredkúva.

Ghost Writer Ghost Writer

Ewan McGregor sa do hlavnej úlohy určite hodí viac ako pôvodne zvažovaný Nick Cage, aj keď sa iba drží typicky minimalistického, zato autentického výkonu. Spisovateľa „pod papučou“ s malými ambíciami, zato veľkou predstavivosťou a rozumom som mu okamžite uveril. Potešila ma aj prítomnosť čoraz známejšieho Toma Wilkinsona, ktorý sa rád vyžíva v záporných, znepokojivých a slizkých rolách.

Pierce Brosnan je síce nepochybne elegán, ale v tomto filmu mu chýbala akási rozpoltenosť, ktorú by si postava expremiéra zaslúžila. Navyše strávi vo filme veľmi málo času. Vyústenie príbehu síce nečakané je, ale necítil som sa ohromený prekvapením, lebo mi pripadalo trochu násilné a pritiahnuté za vlasy. Morálne otázky o politickej moci tým zmaže. Najpôsobivejší je ale zlovestný a cynicky paradoxný záber uzatvárajúci film.

Ghost Writer Ghost Writer

Vadila mi tiež pretiahnutá stopáž, niekedy som sa pristihol, že kontrolujem hodinky, Ghost writera však napriek tomu považujem za príjemne starosvetsky nakrútený triler.

Polanského filmy by som osobne nevedel pozerať viackrát za sebou bez depresie a narastajúcej paranoje. Jeho štýl kladúci otázky a podporujúci záhadnosť je ale osviežujúci v dobe lacného vybuchovania a naháňačiek na motorkách. Umocňuje ho hravá hudba (Alexandre Desplat), chladné vidiecke prostredie v ktorom sa odohráva a tiež jesenné počasie za stenami kina.

The Ghost Writer (Francúzsko / SRN / V. Británia, 2010, 128 min.)
Réžia: Roman Polanski. Námet: Robert Harris – román Duch (2007). Scenár: Robert Harris, Roman Polanski. Kamera: Pawel Edelman. Strih: Hervé de Luze. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Ewan McGregor, Jon Bernthal, Tim Preece, James Belushi, Timothy Hutton, Anna Botting, Yvonne Tomlinson, Kim Cattrall

autor Marek Hudec 8.10.2010
7.0
3.0