ZLÝ POLIŠ

ZLÝ POLIŠ

9.0

Ak máte chuť na trochu dekadencie a rozpustilého frázovania na poli kriminálneho žánru, mohli by ste vynechať jedno CSI a vybrať sa do kina na nový počin Wernera Herzoga Zlý poliš. Strojenú profesionalitu seriálových ksichtov spoľahlivo rozžehlí pohľad na zachovalého Nicolasa Cagea, ktorý po rokoch hereckého tápania znova hypnotizuje pohľadom ako za čias svojej vrcholnej éry. Ide o remake takmer rovnomenného filmu Bad Lieutenant od Abela Ferraru z roku 1992, psychologickej drámy z dusivého prostredia New Yorku, v ktorom predvádza intenzívny výkon spúšťajúceho sa policajta Harvey Keitel.

Herzogov poručík McDonagh tiež nie je z rodu útlocitných, nenápadných hrdinov. Po údere hurikánu Katrina sa jeho New Orleans premenilo na záplavovú zónu. Jeden „skok do neznáma“ pri pokuse o záchranu topiaceho sa väzňa mu priniesol povýšenie a zároveň permanentné bolesti chrbta, ktoré sa snaží zdolávať, ako sa dá. Spočiatku štandardnými liekmi na predpis, neskôr drogami zabavenými z policajného skladu, či nadobudnutými pri súkromných nočných záťahoch. Z ležérne sa pohybujúceho korpusu sa stala akási masa tela zaseknutá v kŕči. Odstaviť do predčasného dôchodku ho ale nemôžu, pretože má výsledky, aj keď neštandardné metódy.
Zlý poliš Zlý poliš

A tak máme možnosť sledovať postupný a pomerne zábavný rozklad vnútornej integrity jedného činorodého muža zákona. Do vyšetrovania masovej vraždy rodiny senegalských prisťahovalcov sa postupne vpletá sieť rôznych motívov, ktoré skôr než s pracovným nasadením súvisia s trochu skreslenou predstavou, akú má poručík McDonagh o pojme „právomoc verejného činiteľa“. Bez ostýchania doženie starú ženu na pokraj smrti udusením (odníme jej dýchaciu trubičku), po nociach obťažuje pri diskotékach nič netušiace páriky, zbíja od nich omamné látky a výmenou za mlčanlivosť si to rozdáva s dievčinou, zatiaľ čo chlapík sa musí prizerať. McDonagh má vcelku pekelnú guráž, takmer žiadne morálne zábrany, vie presvedčivo klamať a všetko mu zázračným spôsobom prechádza. Podvádza, kradne, stávkuje a čím viac si trúfa, tým slastnejšie medzi tým všetkým korčuľuje. Zdá sa, akoby preňho pravidlá neexistovali, on si modeluje vlastné.

Herzog sa vo svojej tvorbe vždy špecializoval na hrdinov, ktorí sa svojím čudáctvom, až fanatickou fixáciou na nejakú vlastnú pravdu prirodzene vyraďovali kamsi mimo, na okraj spoločnosti, civilizácie. Hlavná postava McDonagh tiež balansuje na hrane medzi zákonom a anarchiou, objektívnou skutočnosťou a vlastnými „víziami“. Halucinačné intermezzá uprostred vecne snímaných udalostí (napr. prítomnosť leguánov, tancujúca duša zavraždeného) pôsobia ako vítané ozvláštnenie žánru a uvoľnenie jeho upätej konvenčnosti.  Enfant terrible európskej kinematografie nám naservíroval nepredvídateľne „bizarný bordel“ namiesto chladného kalkulu kriminálneho žánru, ktorý už prevažne zdegeneroval do krvavej rutiny a vyleštených superhrdinov na heroickej jazde za pomstou.

Zlý poliš Zlý poliš

Zachmúrená mrzutosť Cageovho hrdinu podkutá telesným utrpením, ktoré výdatne kriví rysy jeho tváre, pôsobí ako ironický návrat kdesi do vôd bolestínskeho Leaving Las Vegas. Tu naopak zosobňuje drzého hráča v stave spanilého rozkladu a Herzog nás donúti, aby sme tomu nadrogovanému neurvalcovi držali palce.

Podobne roztrieštená je aj štruktúra samotného filmu: pozornosť sa kúskuje na mnoho malých línií, pracovných a súkromných, ktoré sa prestupujú a navzájom ovplyvňujú. Herzog prelamuje bežnú koncepciu sledovacích a vyšetrovacích scén, aby do nich dostal iný rytmus a zbavil ich opisnosti. Výborne mu pri tom slúži jeho sarkastický zmysel pre humor a tak sa vo výsledku neubránime dojmu, že Werner zadanie žánru splnil, ale rozkošne podvratným spôsobom (vrátane akéhosi parodického happyendu). Kiež by takto rafinovane prišli obísť nudu a sterilitu amerických blockbusterov aj ďalší invenční samorasti z Európy.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans (USA, 2009, 122 min.)
Réžia: Werner Herzog. Námet: film Bad Lieutenant (1992, r. Abel Ferrara). Scenár: William Finkelstein. Kamera: Peter Zeitlinger. Strih: Joe Bini. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Nicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer, Fairuza Balk, Xzibit, Shawn Hatosy, Jennifer Coolidge, Tom Bower

autor Dominika Šimonová 18.10.2010
9.0
7.7