SAMMYHO DOBRODRUŽSTVÁ 3D

SAMMYHO DOBRODRUŽSTVÁ 3D

5.0

Majstri z Pixaru načreli mnohé témy, Disney sa snaží adaptovať každú druhú legendu alebo storočiami osvedčenú rozprávku a DreamWorks začína chrliť celkom zaujímavé počiny. Niektorí chcú iba zabávať, iní chcú poučiť. Sammy by najradšej priniesol všetko, no nedarí sa mu to.

Príbeh o korytnačke má jednoduchý dej. Drobec sa narodí, má preplávať množstvo kilometrov, kde spozná kopu kamošov a hľadá zase kamošku. Bežne sa v živote korytnačky veľa nestane, iba pláva x kilometrov niekam a potom sa vráti. Skrátka, celý život je jedna púť. Sammy si ju trošku spestrí a tvorcovia nám popritom nasúkajú aj pár ekologických tipov, aby ste takého Sammyho vedeli prípadne zachrániť. Ak som pochopil dej a celkové posolstvo, aj keď znie divne.

Robiť animák pod vodou po Nemovi je náročné. Ten film má takmer všetko, preto sa každý iný výlet pod hladinu musí ubrať inou cestou. Príbeh žraloka skúsil mafiánsku paródiu, Sammy sa rozhodol prešaltovať na inú koľaj – vážnejšie rozprávanie. Tu sa hovorí o živote korytnačky, tam o neľahkom údeli a celé to klincuje viditeľné ekologické promo. OK, ani tu nešli tvorcovia (inak Belgičania) po inšpiráciu ďaleko a pozreli si pred 4 rokmi Happy Feet. Len sa mi zdá, že tlačia viac na diváka to správne, racionálne a veľa scén tým opustila určitá ľahkosť.
Sammyho dobrodružstvá 3D Sammyho dobrodružstvá 3D

Nehovoriac o absencii humoru. Sammy je v tomto smere akoby animák staršieho dáta alebo skôr inej produkcie, kde sa na typické detské či bizarné postavičky síce nezabudlo, no dostali len málo vtipu. Na scéne sa tu a tam objaví zaujímavý podmorský živočích, ale príliš nebaví, je instantný – deti sa chvíľku bavia na jeho vizuáli, no keď má prísť príbehová pointa či malý gag, nie je to nič moc. Preto Sammy trpí pomerne nevyrovnaným tempom, keď najmä v polovici dianie dosť drhne a deti sa môžu začať nudiť. Nevytrhne to potom ani ekológia, ani pár klišé, no náhla zmena tempa predsa príde, ale až v záverečnej tretine. Škoda.

Formálna stránka vychádza predsa len lepšie. Zaujme najmä celkom pestrý vizuál i kopa dobrých postavičiek. Jasné, občas vám príde na um, že sa nepozeráte na špičkový Pixar či DreamWorks, ale to sa skôr musíte venovať detailom (čo však pri občasnej nude z príbehu reálne hrozí). Avšak nemôžem sa stotožniť s niektorými nadšencami zo soundtracku, ktorý pomalí hudbu pasujú na to najlepšie z animáku 2010, pretože ruku na srdce, John Powell bol s Drakom oveľa sugestívnejší.

Na záver nemožno nespomenúť 3D, ktoré je riadne agresívne a má tendenciu hádzať na vás veci, maximálne približovať postavičky, skrátka vyjsť z plátna veľmi výrazne a často. Osobne ma tento prístup príliš nenadchol, ale je to rozhodne dôvod na obhajobu lístka do kina, najmä v porovnaní s kopou nevýrazných 3D filmov z nedávna. Po obsahu a celkovej forme však ide o priemer.

Sammy’s Adventures: The Secret Passage (Belgicko, 2010, 88 min.)
Réžia: Ben Stassen. Scenár: Domonic Paris. Hudba: Ramin Djawadi. Hrajú: (v českom znení) Kryštof Hádek, Vladimír Brabec, Jiří Racek, Ota Jirák, Simona Stašová

autor Michal Korec 3.2.2011