Kino recenzia > Pán Nikto
Systemsprenger
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York

PÁN NIKTO

Pán Nikto má prazvláštnu atmosféru. Príbeh Nema Nobodyho (Leto) cirkuluje v rôznych a pritom súbežných časových pásmach v duchu myšlienky ...

O Jacovi van Dormaelovi sme naposledy počuli, keď nakrútil Ôsmy deň v roku 1996 (!). Téma rýdzej ľudskosti ho neobchádza ani dnes a v opäť bohatej koprodukcii si strihol nenápadnú filozofizujúcu sci-fi snímku Pán Nikto (Mr. Nobody, 2009). Vo filme obsadil hercov rôznej národnosti na čele s Američanom Jaredom Letom (Requiem za sen). Kanadu reprezentuje napr. Sarah Polley (Tajomstvo slov), Nemecko  Diane Kruger (Miluj ma! Prosím...), Britániu Rhys Ifans (Piráti na vlnách) či mladý Toby Regbo (Harry Potter a Dary smrti).

Pán Nikto má prazvláštnu atmosféru. Príbeh Nema Nobodyho (Leto) cirkuluje v rôznych a pritom súbežných časových pásmach v duchu myšlienky „máš právo voľby, pokiaľ sa nerozhodneš, všetko je možné“. Myšlienkové gro sa deje roku 2092, keď je Nemovi 118 (žije na Marse ako posledný človek, ktorý umrie prirodzenou smrťou, zvyšok populácie má zabezpečenú nesmrteľnosť). V rozhovore s mladým novinárom mu hovorí, že „nemá čo povedať, je pán Nikto a ani neexistuje“. Tri základné dejové línie sa odohrávajú v realizácii jeho potenciálnych životných rozhodnutí a následných rozvojoch jeho možných existencií. Štart vnímania takejto mnohorakosti prežitia vlastného života prinášajú jednoduchá voľba zákusku na oslave a prítomnosť známeho motýlieho efektu (mávnutie krídel zapríčiní kdesi na opačnom konci sveta tsunami a pod.). Ďalší zlomový okamih v živote malého Nema sa deje v naozaj neľahkej voľbe pri rozchode jeho rodičov (Rhys Ifans a Natasha Little). Do paralelných možných zvolených životov mu vstupujú osudové ženy Anna (Kruger), Elise (Clare Stone) a Jean (Linh Dan Pham). Pán Nobody skúma čiastkové rozhodnutia vo vzťahu k nim a následne rozvíja svoj život podľa preferovanej voľby.

Jaco van Dormael vyslal do sveta jeden malý veľký film s neuveriteľnou mierou entropie (náhodnosti, neusporiadanosti) v závislosti od plynutia času. Jeho starý Nemo Nobody je vlastne akousi fantáziou malého chlapca stojaceho pred životnou voľbou. Rozhovorom s novinárom spochybňuje jednoznačnosť tej-ktorej životnej púte, každý zo životov je ten pravý, každá zo zvolených ciest je tou  pravou. Citovaním Tenesseho Williamsa, že „všetko môže byť niečím iným a malo by to presne tento význam“ len zvyšuje opodstatnenosť miery náhodnosti, ktorá určuje naše smerovanie v udanom časovom slede.

Pán Nikto bombarduje diváka na všetkých vyjadrovacích úrovniach – obsahovo o všetkom, čo vnímame ako realitu, keď za svetom takým, aký je, stojí len naša vlastná zmyslová empíria. Film okrem spomínanej potenciálnej mnohorakosti životného príbehu prekypuje ihraním sa s vyjadrovacími prostriedkami po vizuálnej stránke (do deja sa vkladajú ľudskou rukou autá ako v stavebnici, dieťa šliape obrovskou topánkou v zmenšenom minisvete, dokladovanie témy filmu kvázi-prednáškami o veľkom tresku, vynikajúca kamera a strihová nápaditosť). Hudobná zložka všadeprítomne zdôrazňuje či už snovosť subjektu, jednotlivé etapy života od prenatálnych zážitkov, cez rozhodujúce detstvo, pubertálne (ale podmanivo čisté a úprimné) lásky po decentnú, stroho  dokumentujúcu jeseň života v reality-show na planéte Mars.

Klubový divák si rozhodne príde na svoje. Životné osudy Nema Nobodyho ho povznesú do levitujúcej polohy, v ktorej sa nechá unášať zákonitosťami vesmíru. I keď Letovho povestného žiarivého pohľadu je často priveľa, jeho postavu chránia Nemove detské vydania (Thomas Byrne – 9-ročný N.N., spomínaný Toby Regbo – 16-ročný N.N.). Dormael neskutočne citlivo a atraktívne podáva výpoveď ľudského indivídua väzneného vesmírnym univerzom. Veľmi tu závisí od percipienta, ako strávi tento neobvyklý počin a dovolím si povedať, že určite pôjde o tábory s buď vysokou mierou spokojnosti, alebo s unudeným názorom, že „o čom to ako chcelo byť“. Voľba je len a len na vás a každý jeden zvolený názor bude ten pravý a správny.

Mr. Nobody (Francúzsko/Kanada/Belgicko/SRN, 2009, 137 min.)
Réžia: Jaco Van Dormael. Scenár: Jaco Van Dormael. Kamera: Christophe Beaucarne. Strih: Mátyás Veress, Susan Shipton. Hudba: Pierre Van Dormael. Hrajú: Jared Leto, Diane Kruger, Sarah Polley, Linh-Dan Pham, Rhys Ifans, Natasha

2011-02-1515.2.2011 | Zuzana Ondrišová

Dráma/Fantasy
141 min