SKUTOČNÁ GURÁŽ

SKUTOČNÁ GURÁŽ

8.0

Bratia Coenovci po troch rokoch opäť atakujú americkú akadémiu. A opäť to robia vo westernovom štýle. Zatiaľ čo McCarthyho adaptácia pracovala s westernovou atmosférou a charaktermi, ale zasadila ich do súčasného juhu USA, Skutočná guráž je návrat ku klasike v pravom význame slova.

Možno to zopár ľudí prekvapí, ale western nie je iba o prestrelkách, divokých jazdách na koni a indiánoch, ktorí sú raz vznešenými rytiermi prérie a inokedy ožratými troskami zanikajúcej civilizácie. Pôvodný klasický americký western (pred tým ako mu Kurosawa vrátil požičané a predtým ako ho povýšil Sergio Leone) bol často najmä konverzačnou prehliadkou jasne daných charakterov, v ktorých súperili rôzne pohľady na život, aby nakoniec vyhral ten chlapácky, zásadový, prezentujúci americký sen. Veľmi často spojený s najpopulárnejším protagonistom tej doby - Johnom Waynom.

O to príjemnejším zistením je, že Skutočná guráž, hoci je remake klasického westernu (Coenovci sa termínu „remake“ v tomto prípade skôr vyhýbajú), nenudí a nepôsobí spráchnivene, ako staré bizónie kože vo Fort Kansas. Je to pochopiteľne dané kvalitou predlohy, kvalitou režisérov a výborným castingom. Tri hlavné postavy takmer celý film konverzujú, všetok príbeh sledujeme očami dospievajúceho dievčaťa a napriek tomu je to slušné kino a príjemná zábava.

Skutočná guráž Skutočná guráž

Starý, pričasto ožraný lovec desperádov Rooster Cogburn (Jeff Bridges) sa tak trochu na vlastné prekvapenie vydáva na stopu vraha s tvárou Josha Brolina. Jeho zamestnávateľom a sprievodcom otravnejším ako mucha na zátylku je štrnásťročná farmárka Mattie (Hailee Steinfeld vo dvere štúdií otvárajúcej forme), ktorá chce pomstiť smrť svojho otca. Nie je to však žiadne milé premúdrelé dievča, je to dcéra západu. Nechce len trest. Chce ho vidieť zomierať po svojom. Hit Girl by si mohla u nej zaplatiť kurz tvrdosti. Tretím do partie je južanský ranger (Matt Damon). Mäkší, smiešnejší, urozprávanejší.  Škoda len, že Josh Brolin je tu tak trochu ako dozvuk predošlej spolupráce.  Jeho postava je veľmi nevýrazná, nekoná sa žiadny démon a tým pádom ani osudovosť finále.

Práve dynamika ústrednej trojice je hýbateľom celého filmu. Nielenže dokáže posúvať film ďalej, ale vytvára priestor poctivé budovanie atmosféry. Skutočná guráž sa totiž neoháňa veľkými prestrelkami a akciami, pravdupovediac tie jediné trochu zaostávajú za celkovou kvalitou filmu, ale bazíruje na drobnej humornosti a na bizarných, ale uveriteľných postavách (medveď na koni, retardované indiánske deti). Ak chcete nejaké prirovnanie, tak možno ku Krajine strelcov. Pre mňa dokonca o kus lepšie.

Skutočná guráž Skutočná guráž

Dobrých westernov, tých klasických aj netradičných je žalostne málo. Každý trochu lepší si preto zákonite pýta kus pozornosti. Skutočná guráž má desať nominácii na Oscara. Musí to byť teda skvelý film. Skutočne? Nie som si istý. Ak by som mal nájsť jedno slovo, tak použijem solídny. Alebo klasický. Čo samozrejme nie je málo. Zároveň však je aj pravda, že guráž neponúka ani záchvev „večnosti“, onoho kultové statusu, ktorý sa vo vás usadí okamžite po zhliadnutí. O rok – dva si budem pamätať, že sa mi ten film páčil, ale neviem, či si budem pamätať ešte niečo. Možno šok, že takéto poctivé kino stačí na desať oscarových nominácií.

True Grit (USA, 2010, 109 min.)
Réžia: Ethan Coen, Joel Coen. Scenár: Joel Coen, Ethan Coen. Kamera: Roger Deakins. Strih: Roderick Jaynes (Joel Coen, Ethan Coen). Hudba: Carter Burwell. Hrajú: Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper, Hailee Steinfeld, Bruce Green, Mike Watson

autor Vladimír Kurek 21.2.2011
8.0
9.0