Kino recenzia > Správny chlap
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

SPRÁVNY CHLAP

Ťažko sa dá o severskom filme povedať niečo prekvapujúco nové. Je to jednoducho kapitola čítaná skalnými, stále sa obohacujúcimi o nových členov...

Ťažko sa dá o severskom filme povedať niečo prekvapujúco nové. Je to jednoducho kapitola čítaná skalnými, stále sa obohacujúcimi o nových členov. Správny chlap (En Ganske snill mann, 2010) Nóra Hansa Pettera Molanda je správnou jednohubkou – pre tých, ktorí si pobahnia v povestných fabulárnych severských zákonitostiach, i tých, ktorým sa touto snímkou nebodaj len otvára filmárska  Škandinávia.

Správnym chlapom je mohutný Ulrik s dobráckym pohľadom v podaní Stellana Skarsgårda. Po návrate z 12-ročného pobytu vo väzení ho čaká nevybavený účet s bonzákom za podpory 2-člennej lokálnej mafie Jensena (Bjørn Floberg) a Rolfa (Gard B. Eidsvold). Nové ubytovanie nachádza v tmavej kutici postaršej Karen Margrethe (Jorunn Kjellsby) a prácu v podobne frustrujúco pôsobiacom  autoservise Svena (Bjørn Sundquist) s nešťastnou sekretárkou Merete (Jannike Kruse). Popretŕhané rodinné väzby hľadá u syna (Jan Gunnar Røise) a na skok „opáči“ aj bývalú manželku.

Celá novobudovaná Ulrikova existencia sa pohybuje v zapadnutom kúte Nórska, kde pojem „mafia“ značí chlapíka v marhuľovo svietivej košeli zahalenej ťažkým kabátom s prebleskujúcou nevkusnou hrubou retiazkou. Jeho poskok s dravým zvieracím kukučom inteligenčne lavíruje na pomedzí normálu a ľahkej demencie. „Sekretárka“ predstavuje dámu v papučiach a servisáckom vyťahanom svetri. Šéf autoservisu vyzerá ako predčasne balzamovaný štátnik. A zlatý klinec prichádza k Ulrikovi s večerou na pozadí poľskej televíznej produkcie – sexuálna rýchlomašina Karen Margrethe preťahuje bombarďáky cez stehná plné popraskaných žiliek a v pančuchových podkolienkach s divým ručaním si vyberá bakšiš za stravu.

V ovzduší ťažkého, ale veľmi pochopiteľného a prirodzene akceptovateľného, nevkusu sa blýska Skarsgårdovo herectvo v presne dávkovaných pohľadoch, pohyboch, ktoré sú často samostatnou dejovohybnou jednotkou filmu. Jeho Ulrik svojou psychostavbou vynikajúco zapadá do bohom zabudnutého zapadákova s vlastným, akoby spomaleným tepom života. Pod povrchom sa ale rozohrávajú klasické ľudské príbehy, preberajú dávne krivdy, pokútne sa skresľuje spravodlivosť a Ulrikovi v hlave svitá. Správny chlap úmyselne borí spoločenskú konvenčnú košatosť komunikácie, okresáva ju na holé vyjadrenie potreby či podanie informácie. Moland príbeh elegantne graduje, či už v Ulrikovom vnútornom boji siahnuť či nesiahnuť po odplate, v pozvoľnom znovunachádzaní rodičovského puta alebo v neustále koketnejších Kareniných výstrihoch a podkolienkach. S každou postavou rastie Ulrikovo sebavedomie a ráznejšie si buduje/podkopáva budúcnosť.

Nórska proveniencia úspešne skóruje na etablovanom klubovom ihrisku európskeho filmu. Správny chlap je horko-vtipnou variáciou na tému satisfakcie získanej citlivo i násilne. Vierohodne i v závane absurdity. Nekompromisne, neučesano, v zatuchnutej realite rybacích kotliet a ušmudlaného sexu. Tak to predsa „na severe“ chodí.

En ganske snill mann (Nórsko, 2010, 107 min.)
Réžia: Hans Petter Moland. Scenár: Kim Fupz Aakeson. Kamera: Philip Igaard. Strih: Jens Christian Fodstad. Hudba: Halfdan E. Hrajú: Stellan Skarsgard, BjNrn Floberg, Gard B. Eidsvold, Jorunn Kjellsby, Bjorn Sundquist, Jon Oigarden, Kjersti Holmen

2011-04-1717.4.2011 | Zuzana Ondrišová

Komédia/Krimi
107 min