Kino recenzia > Projekt Frankenstein
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

PROJEKT FRANKENSTEIN

Diváka Projekt Frankenstein vovádza do prekvapivých nových súvislostí, predostiera možnosti vhodné na jeho subjektívny výklad, jednoznačné vyvrcholenie v tichosti absentuje..

Zádumčivý inovatívny režisér ako slávny vedec Viktor z Shelleyovej Frankensteina. Takto maximálne okrajovo možno charakterizovať myšlienkový rámec koprodukčnej maďarsko-nemecko-rakúskej klubovej snímky Projekt Frankenstein maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa. Idea románu z roku 1818 pulzuje kdesi v pozadí komorného príbehu o ťažobe zodpovednosti za činy minulosti. Názov filmu ale poskytuje jedinú obmedzujúcu cestu pre divákovo chápanie, príbeh samotný dáva priestor pre interpretačnú slobodu.

Pre známeho divadelného režiséra Viktora (Kornél Mundruczó) sú herci mŕtvou hmotou a do svojho filmu sa chystá obsadiť obyčajných ľudí. Na konkurz prichádza aj 17-ročný Rudi (Rudolf Frecska). Ani jeden netuší, že pred kamerou stojí tvárou v tvár otec so synom. Z útrob ošarpaného domu – miesta konkurzu – sa vynárajú ďalší aktéri filmu. Podivná postava matky (Lili Monory), utiahnutá nevlastná dcéra (Kitty Csíkos), všade špiniace holuby, ošuntelý alkoholik, zabudnuté rárohy pokryté čerstvým vianočným snehom...

Veľkú rolu tu zohrávajú nielen humanoidné postavy. Tie sú často zasadené do prostredia, ktoré okolo nich citeľne dotvára atmosféru, rozpráva vlastným jazykom rovnocenne s nimi. Ozvy domu budujú dusný zvukový background (chod výťahu, búšenie do dverí, rotujúca práčka). V Projekte Frankenstein si Mundruczó dáva na čas, zvoľna  minimalisticky odhaľuje vzťahové väzby, pomaly otvára psychochrám hlavných účastníkov, najmä Rudiho, matky a nevlastnej dcéry. Využíva dlhé zábery, situácie posúva pohľadmi a dej rozvíja aj zámernou statickosťou scén. Viktor akoby „nakúka“ zvonka, patrí mu úvod a záverečné vysporadúvanie sa so zodpovednosťou nad „výtvorom“ mladíckej nerozvážnosti.

Filmu dominuje zvláštna mentálna dynamika, neurotizujúco dorážajúca hlavne cez postavu Rudiho. Chlapcova vykorenenosť, citová neohrabanosť a psychická nestabilita zasadia v snímke zopár otvorených rozhodujúcich príbehových rán, no vnútorný filmový prietok zostáva nemenný. Zopár policajtov, minimum vyšetrovania náhlych živelne spáchaných vrážd – toto len poukazuje na možnú existenciu vonkajšieho sveta s načrtnutými spoločenskými zákonitosťami. Gro ostáva v rozvalinách Rudiho duše a starej bytovky.

Diváka Projekt Frankenstein uvádza do prekvapivých nových súvislostí, predostiera možnosti vhodné na jeho subjektívny výklad, jednoznačné vyvrcholenie v tichosti absentuje. Príbeh okupujú existenčné takpovediac vykopávky s údernou náložou ich psychických mikrosvetov. Pod hladinou bežnej komunikácie neutíchajúco tlie pocitová fakľa, ktorú všetci svorne „zhášajú“ originalitou vlastného počínania.

Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv (Maďarsko / SRN / Rakúsko, 2010, 105 min.)
Réžia: Kornél Mundruczó. Scenár: Yvette Bíró, Kornél Mundruczó. Kamera: Mátyás Erdély. Strih: David Jancsó. Hrajú: Rudolf Frecska, Kornél Mundruczó, Lili Monori, Kitty Csíkos, Miklós Székely B.

2011-06-011.6.2011 | Zuzana Ondrišová