PÁN POPPER A JEHO TUČNIACI

PÁN POPPER A JEHO TUČNIACI

4.0

Jim Carrey sa vrátil do svojho klasického žánru s grimasami, zábavnými zvieratkami a bláznivým situačným humorom. Niekedy nie je jasné, aký charakter má jeho postava, ale je zrejmé, že lekcia správania a života sa bude konať. Nájsť si cestu k tučniakom, rodine a dobrým pocitom. Videli sme to raz a máme to vidieť zas. Je to variácia, ale nie mizerná. Ale ani oslňujúca.

Pán Popper je zvláštny chlapík. Na jednej stane úspešný podnikateľ vo veľkomeste, ale na druhej odcudzený od svojej rodiny a nie vždy rozhodný typ. Jeho viac-menej monotónny život naberie novú príchuť v momente príchodu zásielky. A vykľuje sa nečakané dedičstvo – šesť svojráznych zvedavých tučniakov. Postupne sa začnú dostávať pánu Popperovi pod kožu a najmä ovplyvňujú jeho životný komfort. Obrátia mu byt naruby a neskôr celý život. Hrozí, že ujdú do New Yorku a zoberie si ich zoo? A nechá si ich zobrať alebo pochopí svoje poslanie a ujme sa ich?

Mr Popper's Penguins International trailer by teasertrailer

Pán Popper a jeho tučniaci sú zo svojej premisy neškodnou rodinnou komédiou. Ich jednoduchý dej pochopí primárna cieľová skupina (deti od 5 do 11 rokov) bez problémov. Pán Popper je zvláštna postava, ale keďže zo začiatku sa nebojí stvárať figúry ešte aj bez tučniakov, úvod sa im podarí zvládnuť. Vám ako staršiemu sprievodu už menej, pretože sotva po titulkoch pochopíte, o čom to celé bude. Pán Popper sa musí zmeniť – a ľadová šestica príde na pomoc.

Pán Popper a jeho tučniaci Pán Popper a jeho tučniaci

Nadhodený humor Jimom Carreym je samozrejme zámerne infantilný a v zásade platí, čím viac tučniakov je na plátne, tým slabomyseľnejšie sa snaží Jim tváriť. Ako by sa po charakteristických rolách rozhodol aj on vypnúť a vrátiť zase na začiatok – a tým myslím tupú komédiu Blbý a blbší. Je to sčasti percepčný problém: deckám sa bude pitvoriaci sa 49-ročný strýco celkom páčiť, ale na čo len trošku premyslenejšie vtipy musíte zabudnúť. Je to sčasti škoda, pretože Carrey rýchlo prepadne do nudnej oblasti a už-už sa začína zdať, že film neutiahne.

Preto je vítaným osviežením fakt, že šestica tučniakov je celkom fajn. Vystačí si s pobehovaním po scéne, občas strúha grimasy a vtipné gestá. Raz vytopia barák, potom si zatancujú, odskočia do mesta – na stopáž 95 minút to stačí, len na konci sa začína opäť drať potrebné morálne múdro. Osobne som však prekvapený, že všetky scény, kde Jim nefiguruje, ale tučniaci si robia čo chcú, sú celkom dobre natočené. Alebo aj keď Carrey nepotrebuje zalamovať rukami alebo sa tváriť, že všetko je OK či iným spôsobom zhodiť dobre navrhnutú scénu.

V konečnom dôsledku sa mi to píše ťažko, ale tuctovú priemernú komédiu vlastne nadol stiahne práve pomyselná stávka na istotu – Jim Carrey. Ten bežný dej a scény so zvieratkami si režisér aj celkom postrážil, s Jimom akosi narábať nevie. Bohužiaľ, v našich pomeroch výrazne kazí dojem i český dabing, kvôli ktorému je Carrey zhadzovaný do nemilej figúrky ešte hlbšie, ako tvorcovia chceli. Stále pripomínam – pre cieľovku od 5 do 11 rokov to funguje, pre ostatných je to veľmi málo.

Mr. Popper’s Penguins (USA, 2011)
Réžia: Mark Waters. Námet: Richard Atwater, Florence Atwater – rovnomenný román (1938). Scenár: Sean Anders, John Morris, Jared Stern. Kamera: Florian Ballhaus. Strih: Bruce Green- Hrajú: Jim Carrey, Carla Gugino, Ophelia Lovibond, Madeline Carroll, Angela Lansbury, Dominic Chianese, James Tupper, Philip Baker Hall

autor Michal Korec 27.6.2011
4.0
-