Kino recenzia > Bunny a býk
Systemsprenger
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York

BUNNY A BÝK

Paul King je Britom známy ako televízny režisér sitkomov s názvom The Mighty Boosh. Po tejto sérii z rokov 2003 – 2007 napísal scenár k svojmu celovečernému filmovému ...

Paul King je Britom známy ako televízny režisér sitkomov s názvom The Mighty Boosh. Po tejto sérii z rokov 2003 – 2007 napísal scenár k svojmu celovečernému filmovému debutu Bunny a býk. Booshovskú dvojicu Julian Barrat a Noel Fielding vymenil za ďalší rezký tandem – Edward Hogg a Simon Farnaby.

Stephen (Hogg) žije po celý rok sám vo svojom byte preplnenom organizovanou „knižnicou“ krabíc, v ktorých prechováva najrôznejšie zbierky svojho života. Živí sa jednotvárnou vegetariánskou stravou, starostlivo si chráni rutinné každodenné rituály a prežíva muky pri pomyslení opustiť známe prostredie. Jedného dňa sa predsa len rozhodne vydať sa na výlet po Európe so svojím priateľom, no skôr pomyselným sebaistejším alter egom Bunnym (Farnaby). Ich dostihový favorit vyhráva a oni si za výhru v stávke dopriavajú podivné panoptikové dobrodružstvo po ojedinelých európskych múzeách s veľmi bizarnými exponátmi. Osudným pre Stephena sa stáva jedna z celoeurópskej siete reštaurácií Kapitána Kraba v Poľsku, kde stretáva poverčivú Eloisu (Verónica Echegui) a všetci traja si to namieria na španielsku fiestu do jej rodnej zeme. Bunny jednostaj v stávkach  vyhráva, a tak sa im namiesto vlaku stáva dopravným prostriedkom červený trabant s obrovským krabom na streche – reklamný pútač na reštiku Kapitán Krab.

Cestujú surrealistickou papundeklovou krajinou, kde sneží nastrihaný papier, okolitú krajinu predstavujú originálne kulisy. King srší vizuálnymi nápadmi, strieda reálne prostredie nedobytného bytu s fantaskným turistickým svetom tam vonku. Kamera Johna Sorapurea tiež nezaháľa, Stephenove vnútorné bariéry hravou formou vizualizuje a šťavnato prechádza z detailu predmetu do obšírneho fabulovania s ním súvisiaceho dobrodružstva. Dôležitým znakom Stephenovej zberateľskej mánie je archivácia čohokoľvek – vlastnej moči, malinovkových slamiek, cestovných lístkov... Podobne abnormálne zberateľsky pôsobia navštívené múzeá – topánok, príboru, okuliarov...

Všetkého hmotného je v Bunny and the bull úmyselne nadmieru veľa. Celý film funguje ako akási kartotéka, kde autor priraďuje ku kľúčovému slovu úsek Stephenovho života. Výtvarnému poňatiu filmu sekunduje obsahová výplň, výrazná najmä v situačnej konštelácii oboch zložiek. Paul King spotrebúva množstvo najrôznejšieho materiálu v animovaných či hrano-animovaných sekvenciách (kov, papier, látka, drevo, sklo...) – súhrnne materiálovú mnohorakosť vidno už v úvodných titulkoch. Po nich už na diváka skutočne útočí všetko možné, vo výtvarnej rovine, dejových piruetkách, intenzívnom hudobnom podmaze Ralfeho Banda.

Britská snímka Bunny a býk patrí skutočným fanúšikom britcomu, The Mighty Boosh predovšetkým. Z tejto pôvodnej TV série sa objavia aj jej hlavné herecké esá – Julian Barratt ako hrozivý bezdomovec žijúci v podozrivo silnej symbióze s potulnými psami a Noel Fielding čoby matador Javier predávajúci dobrodružnému Bunnymu tajomstvo španielskej koridy. Pozoruhodne sa vo filme snúbi vážny tón psychologizácie Stephenovho ultramorálneho a plne organizovaného vnútra s úsmevným absurdnom, kde si priateľ Bunny roztopašne užíva všetky neresti života.

Bunny a býk je plný metafor a výtvarnej hravosti, naskočiť na tento vlak nie je vôbec ľahké. Len čo sa myšlienkovo uhniezdime v prvotnom psychologickom ponímaní a rozleží sa nám v hlave Stephenova osobnosť ako základ všetkých zvratov, opraty v momente preberá jeho životaschopnejšie „ja“ – Bunny. Nezasvätencov môže odradiť násilne hyperbolizované správanie či smršť vizuálnych atakov. Je to jednoducho Kingov rukopis,  treba ísť na neho pripravený a nebrániť sa  búraniu zaužívanej percepcie (vnímaniu) filmu. Treba byť obozretný a pre istotu očakávať skutočne všetko.

Bunny and the Bull (Veľká Británia, 2009, 102 min.)
Réžia: Paul King. Scenár: Paul King. Kamera: John Sorapure. Strih: Mark Everson. Hudba: Oliver Ralfe, Ralfe Band. Hrajú: Edward Hogg, Simon Farnaby, Verónica Echegui, Richard Aoyade, Julian Barratt, Noel Fielding

2011-07-1313.7.2011 | Zuzana Ondrišová

Komédia
102 min