HARRY POTTER A DARY SMRTI II

HARRY POTTER A DARY SMRTI II

6.0

Tak to máme za sebou. Z hľadiska filmového priemyslu jedna z najzásadnejších sérií histórie dospela k svojmu finále. Nie je to brilantná jazda Stíhačských Machrov, skôr vyčerpaný záver dlhého súboja. Kde-čo už hapruje, ale ťarcha okolností a osudovosť finále si vašu pozornosť dokážu vybojovať.

Druhé Dary Smrti pokračujú okamžite po prvých. Hrobka Dumbledora je odsunutá, bazový prútik v rukách Veď-Viete-Koho a Harry kľačí pri Dobyho hrobe.  Ústrednú trojicu a zmenšujúce sa rady ich podporovateľov očakávajú posledné dve úlohy. Tá druhá nás privedie na miesto záverečného zúčtovania – pochopiteľne na Rokfort. Prvé Dary smrti si zobrali na plecia prevažnú časť príbehu, pravda nie bez škrabancov na štíte, aby sa posledný film mohol sústrediť na explozívne finále.

Záver série je naozaj explozívny. Trikové oddelenie sa činí ako húf čarodejníkov a Alexandre Desplat (Strom života, Kráľova reč) tomu píše veľmi pôsobivé noty. Akcia vyzerá veľkolepo nielen pri práci s drakom ale aj počas samotného hlavného útoku. Potešiteľné je, že tieto okamihy nielen dobre vyzerajú, ale majú aj tu správnu emóciu. V okamihu, keď sa za Pottera postavia jeho kamaráti, Rád a aj časť školy, som mal takmer slzy v očiach. O to menej rád napíšem nasledujúce riadky a zároveň upozorňujem, že v nich budú spoilery. Ak ste teda Pottera nečítali (prečo?) preskočte nasledujúce dva odstavce:

Harry Potter a Dary smrti II Harry Potter a Dary smrti II

Harry Potter a Dary Smrti 2 má príšerný scenár a mizerné tempo. Nerozumiem tomu, prečo sa všetky tie charaktery budovali viacero filmov, keď nedostanú na koniec rozumný priestor a vyšumia do stratena. Nerozumiem tomu, prečo aj na ploche dvoch posledných úloh musí Harry vyznieť ako šťastlivec, ktorý náhodou nájde ihlu v kope sena (diadém v miestnosti) a prečo veľké obraty Snapea a Malfoyovcov pôsobia tak skratkovito. A hlavne nerozumiem, prečo svoj priestor nedostal smútok a žiaľ nad stratami, ktoré Harry a jeho priatelia utŕžia. V nijak premrštenej stopáži 130 minút sa nenašiel čas poriadne sa zastaviť a precítiť osudovosť okamihu. To je veľká škoda. Nielen preto, že Rowlingová v knihe naozaj pritvrdila, ale aj preto, že to ubližuje ďalším scénam. Práve žiaľ nad smrťou Freda a následný útok Belatrix na Ginny vyprovokoval pani Weasleyovu k zúrivému výbuchu levice chrániacej si mláďa. Z tejto nečakanej smršte však na plátne zostal len poslabší odvar.

Film vynecháva detaily, ktoré potom rozbíjajú celý obraz. Všetky tie vynechané informácie a nesprávne zvolené skratky sa teraz vracajú ako bumerag. Navyše mám pocit, že nedokáže odovzdať ani to najhlavnejšie etické posolstvo (láska ako najsilnejšia zbraň a rovnosť ľudí s „nižšími druhmi“). Naopak v mene efektu a zrýchlenia deja si na ne veselo šliapne (zrada Griphooka a neúčasť škriatkov, či kentaurov na poslednom boji). Hlavne, že si autori vymyslia skok Harryho s Voldemortom dole z hradu. Neviem si predstaviť nič „strašnejšie“, ako zhodiť dole niekoho, kto nielen že vie levitovať, ale v pohode lieta.

Režisér David Yates sedel pri kormidle čarodejníckej série posledné štyri filmy a je možné, že ho jednoducho zmohla únava. Nebolo by to nič prekvapivé pri takomto obrovskom projekte a tlakoch, ktoré ho sprevádzajú. Z môjho pohľadu opätovne potvrdil svoje silné i slabé stránky. Vie veľmi dobre vytvoriť silný obraz a viesť príbeh a akciu k jasnej pointe. Nedokáže však konštante pracovať s tempom filmu a v okamihu, keď má urobiť významovú skratku, tak ešte stráca aj za svojím starým ja.

Ôsmy film najviac ťaží z faktu, že je posledný a že siedma kniha má veľmi silný záver. Všetci, ktorí s malým okuliarnatým čarodejom vyrastali, pochopiteľne musia vidieť, ako to všetko skončí.  Tí, ktorí poznajú predlohu si nájdu aspoň drobunké odkazy na niektoré obetované línie, tí ktorí poznajú iba film, sa dočkajú očakávaného vytúženého finále. Škoda len, že to nevygradovalo tak ako mohlo. Škoda že na úplný záver sa kino skôr smialo, ako rozjímalo.

Keď si pred štyrmi hobitmi kľakol Aragorn a celý Gondor, verím tomu, že sa nezmazateľne pohli srdcia všetkých fanúšikov Stredozeme. Aj Harry by si niečo také zaslúžil. Škoda, že to nedostal. Príbeh o chlapcovi, ktorý prežil, sa zakončil prijateľne, nie však nezabudnuteľne. Dokonca, čím viac ste od neho čakali, tým menej vám nakoniec dal.

Poznámka: Film som videl v slovenskom dabingu a v 3D a obidvoch ľutujem. 3D nepridáva žiadnu výraznú hodnotu a dabing ubližuje. Odporúčam originálne znenie s titulkami.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (USA, 2011, 130 min.)
Réžia: David Yates. Námet: Joanne K. Rowling – rovnomenná kniha. Scenár: Steve Kloves. Kamera: Eduardo Serra. Strih: Mark Day. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Gary Oldman, Ralph Fiennes, Alan Rickman, Helena Bonham Carter

autor Vladimír Kurek 15.7.2011
6.0
6.0