ŠÉFOVIA NA ZABITIE

ŠÉFOVIA NA ZABITIE

7.0

Dvojpohľad na komédiu Šéfovia na zabitie. Celkové hodnotenie je priemerom oboch názorov.

Šéf-blbec je jedna z najštandardnejších kategórií spoluobyvateľov na svete. Mnohí sa ich túžia zbaviť, no len jedna skupina bláznov sa ich rozhodne odpáliť nadobro. Trojica kamošov ide na to v hrubšej komédii zhurta a vytvára jednu z originálnejších komédií posledných rokov.

Sú traja. Kamoši zo strednej a aj ich bossovia. Jeden terorizuje podriadeného tak, že musí chodiť už na šiestu do práce a ôsmej vydrúľať plný pohár whisky. Druhý si chce užívať, vydrankať podnik a nechať podriadeného vyhadzovať ľudí len tak. Tretia sa pokúša o viac či menej vtipné znásilňovacie techniky svojho čerstvo zasnúbeného pomocníka. Sú tri možnosti, čo sa môže stať. Po A, budú takto trpieť až do konca života. Po B, nájdu si nové džoby. Po C, odkrágľujú svojich šéfov nadobro.

Názov komédie i perex jasne odkazujú na riešenie C, no k nemu sa dopracujú kamoši až za 22 minút filmového času. Presne toľko trvá celkom vtipná príprava a predstavenie situácií i jednotlivých postáv. Skupina bossov skutočne patrí medzi hajzlov, pri ktorých by začal rázne konať nejeden zamestnanec a scenáristi nemuseli chodiť po inšpirácie príliš ďaleko. Skrátka obsadili úloh viac i menej obľúbených hercov a nechali ich hrať občas až na doraz. Kevin Spacey vie pritlačiť na pílu a je prísny ako nikdy, Colin Farrell sa zhostil ďalšieho magora a potúžený kokaínom stvára divy a v Jennifer Aniston nebude milú Rachel hľadať nikto – ako sexuchtivá zubárka hrá úplný protipól k inej postave z ordinácie tohto roka (sekretárka v Skús ma rozosmiať). Pravda, pomer bossov je trošku nevyrovnaný, lebo Farrell má napríklad najmenej priestoru, preto vás casting ku koncu azda rozosmutní a vyvolá pocity nenaplnenej možnosti, ale inak tu má každý zopár veľkých pamätných scén...

Scenár si dáva načas aj s predstavením siedmeho plagátového herca, no keď príde po troch hrdinoch a troch bossoch, môžete začať túto komédiu bezhlavo milovať. Letmo spomínaný a výborne napísaný Dean MF Jones v podaní Jamie Foxxa púšťa zábrany komédie totálne. Anekdota o vzniku jeho mena je priam kultová a jeho vystupovanie ako konzultanta vás dostane. A keď sa rozbehne exekúcia plánu, čakajú vás solídne prekvapenia. Bez vyzradenia či spoilerov, na každého bossa čaká iný osud, medzi nich sa dostane aj polícia, kopa náhod a predovšetkým situačného humoru.

Šéfovia na zabitie Šéfovia na zabitie

Šéfovia na zabitie čerpajú primárne z absurdných situácií, ktoré sa po polhodine začínajú solídne kopiť a nedajú vám vydýchnuť. Scény sú dlhé a zväčša nesú jednu nosnú humornú tému, ale scenáristi na ňu vešajú kopu drobných gagov. A keď už ide o humor, popri nečakaných situáciách sa pripravte na tonu vulgárnych narážok nielen v podobe označenia bossov, ale aj explicitných dialógov i dosť kvalitne preložených titulkov. Puritáni sa zrejme začnú červenať tak v tretej-štvrtej minúte a v druhej polovici sa kadencia zvyšuje. Ale pozor, toto nie sú povrchné kúsky ako z American Pie, ale výlevy sexuálnej dračice, jedného fetišistu a opakovaného vtipu o jednom nedorozumení na detskom ihrisku.

Sú to však traja výborne zvolení ústrední zabávači s odlišným štýlom humoru, ktorí ťahajú tú komédiu v hodnotení riadne nahor. Jason Bateman hrá typického truľka, ktorý sa v hraničnej situácii vydá za svoju zónu komfortu a šalie jedna radosť. Charlie Day si svojho ukecaného magora znamenite užíva a bude pre mnohých veľkým komediálnym objavom roka (ako Kristen Wiig v Dámskej jazde). A fajn vedieť, že Jason Sudeikis vie predsa len hrať kurevníka zábavne, keď má k dispozícii kvalitný scenár a podstatne vylepšuje svoje renomé po slabučkom Týždni bez záväzkov.

Nie je to stopercentne využitá šanca, pretože veľa gagov je instantných a niektorý sa minie účinku, ale stále je ich tak veľa, že vydajú na nadpriemernú a sviežu neprístupnú komédiu. Trojica sympošov má pred sebou zábavnú jazdu a oplatí sa ju zažiť. Aj keď komédiou roka zatiaľ ostáva tá Dámska.

Michal Korec: 8/10

Šéfovia na zabitie Šéfovia na zabitie

Každý z trojice priateľov má neznesiteľného šéfa. Nicka Hendricksa (Jason Bateman) terorizuje neokrôchanec Dave Harken (Kevin Spacey). Kurt Buckman (Jason Sudeikis) opovrhuje arogantným synom svojho zosnulého šéfa (Donald Sutherland) Bobbym Pellittom (Colin Farrell). Dale Arbus (Charlie Day) je ako zubný asistent vystrašeným objektom sexuálnych útokov šéfky – doktorky Julie Harris (Jennifer Aniston).

V americkej komédii Šéfovia na zabitie (Horrible Bosses, 2011) ide o vďačnú tému neznášania nadriadených v práci. Režisér Seth Gordon ju poňal na základe scenára Markowitza, Goldsteina a Daleyho ako pútavú komédiu s kriminálnym podtónom vtipnej konšpirácie. Ako sa traja nešťastníci popasujú s nastoleným pracovným poriadkom, nemožno prezrádzať, za zmienku stojí tajomný gangster Dean „MF“ Jones (Jamie Foxx), aby uviedol bezúhonných občanov do splietania vražedného plánu. A takisto Jennifer Aniston ako nerozkošne, no vtipne priamočiara sexuálna mašina.

Gordon stavil na osvedčený humor ala Phillipsova „štvorica po opici“. Podobne sú ústrednými postavami chlapi s presne nalinkovanými charaktermi, tak, aby sa patrične humorne dopĺňali. Máme tu snaživého fešáka (Bateman), zástancu priateľských pracovných vzťahov (Sudeikis) a bizarnú popletenú postavičku (Day) s prehnanou nálepkou sexuálneho úchyláka. Ich neblahé osudy sú v rukách šéfov stvárnených hollywoodskou hereckou elitou, ktorá až nadmieru svoje party zvláda ľavou zadnou, pričom ale hlavná trojica sa skutočne snaží a klape im to celkom slušne. Bateman občas pôsobí toporne a nenápadito, vynaliezavý Kurt (Sudeikis) mu ale správne sekunduje, a ako koruna ich zastrešuje síce ten americky upišťaný a zbrklý, ale predsa tiež vydarený Dayov humor.

Šéfovia na zabitie Šéfovia na zabitie

Hoci počiatočné spoločné posedávania nad klasickým pubovým pivom bez záblesku peny môže vyznievať zacyklene bez nápadu, ten prichádza v správnej chvíli a divákovi predostrie celkom originálnu konšpiráciu, ktorá rôznymi „nedopatreniami“ naberá zaujímavý smer filmového príbehu. Black Strobe (I am Man z Rocknrolly) na nás hudobne zaútočili už v traileri, počas filmu nás sprevádzajú Money Mark (spolupráca s Beastie Boys), Mike McCready (jeden zo zakladateľov Pearl Jam) a ďalší. Ide o klasicky vhodne dynamický podmaz, kde sa so železnou pravidelnosťou každá scéna začína práve hudobne (na správne naladenie pre nadchádzajúci rozhodujúci moment v riešení problému) a končí sa šomravým dialógom, aby následne opäť hudobne na nás dorazila scéna ďalšia.
Situačné konverzačky si v Horrible Bosses užijú svoju renesanciu, prinášajú zopár originálnych nápadov, opäť podobne ako v Hangover situácie „klincuje“ Alan, tak v „šéfoch“ si svoje odprezentuje Dale.

Šéfovia na zabitie sú príjemnou masovou oddychovkou, ktorej nechýbajú vtipné i originálne nápady. Aniston nie je sladučká, Spacey s buldočím výrazom deštruuje, čo sa dá. Colin s prehadzovačkou, upchatým kokaínovým nosom a prapodivným vystupovaním odhaľuje svoju ďalšiu – komickejšiu – polohu. A hlavne, divák sa pri sviežej minutáži nestihne nudiť, záver sa blíži nezdĺhavo a zaujímavo. I keď nejakú  takú podobnú ústrednú trojicu už sme zažili, ale veď aj títo Bateman-Sudeikis-Day zafungujú celkom slušne.

Zuzana Ondrišová: 6/10

Horrible Bosses (USA, 2011, 98 min.)
Réžia: Seth Gordon. Námet: Michael Markowitz. Scenár: Michael Markowitz, John Francis Daley, Jonathan Goldstein. Kamera: David Hennings. Strih: Peter Teschner. Hudba: Christopher Lennertz. Hrajú: Jennifer Aniston, Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis, Colin Farrell, Kevin Spacey, Jamie Foxx

7.0
-

Žner: Komédia