NOC ŽRALOKA 3D

NOC ŽRALOKA 3D

2.0

Fanúšikovia Spielberga si pri Noci žraloka museli trhať končatiny od zlosti. Tam, kde v 70tych rokoch stačili necelé tri zábery na krvilačného predátora (aj keď sčasti preto, že sa jeho mechanický predstaviteľ pokazil), v roku 2011 si už digitálne beštie veselo vyskakujú z vody ako delfíny. Ak by som mohol priblížiť nový 3D horor čitateľovi čo najbližšie, treba si predstaviť Čeluste roztrhané skartovačkou. Všetko vo filme vrieska lacnou napodobeninou od úvodných titulkov,  cez blondínkovskú scénu, znepokojujúco sa vynárajúce plutvy až po slávnu klietku pre potápačov. David R. Ellis motivovaný úspechom Ajovej Pirane natočil v rámci svojho štandardu (Nezvratný osud 4) zapáchajúci brak. Nasledujúci text obsahuje spoilery....

Dej navarený z hesiel: "žralok" a "mŕtvi teenageri" začína na internáte, svedomitý študent medicíny, Nick je pozvaný na víkend v dome uprostred jazera. Sídlo patrí Sáre, tragickej hrdinke, ktorá kedysi svojho expriateľa napadla vrtuľou z lode (skoro som spadol zo sedadla, keď to Sara Paxton vyhlásila smrteľne vážnym hlasom). Spolu s jej kamarátmi si užívajú slnečné popoludnie na terase. Idylka netrvá dlho, hneď niekoľko nebezpečných druhov žralokov sa potuluje okolo. Prvé kvapky krvi sa prelejú zhruba po polhodine filmového času, Nickov kamarát Malick sa vyškriabe na breh poranený. Čo ho napadlo? Prečo mal žralok na tele pripnutú videokameru?

Noc žraloka 3D Noc žraloka 3D

Po hysterickom výkriku "Urobte niekto niečo," sa zúfalý Nick vydáva doprostred jazera nájsť kamarátovu odtrhnutú ruku (tú nájde!!!) a tesne utečie roztvoreným zubiskám. Superhrdinovia filmu ďalej vyskočia bez škrabanca z explodujúcej lode, sú neustále dokonale upravení a pred vykrvácaním stíhajú predniesť dojemné monológy a vykonať pomstu. K schéme príbehu tvorcovia pridali iba partiu vyšinutých vidiečanov, ktorých jediným cieľom je natočiť skutočne coolový podmorský dokument. Na ostrove samozrejme nefunguje signál a sme vtiahnutí do rozhovorov ako:

"Všetko bude v poriadku,"  alebo:
"To ty si nás sem na tento ostrov priniesla, je to tvoja vina!".

Grotesknosť filmu vrcholí v scéne akoby vystrihnutej zo starých animákov, kde sa Nick pokúša zachrániť svoju vyvolenú zavretú v klietke, bojuje so zloduchom s jazvou na tvári a jeho verný psí pomocník mu aportuje harpúnu. Na zabitie žraloka dokonca ani nepotrebuje jesť špenát. Všetko sa na plátne deje s tesnou presnosťou (tesne mŕtvi, tesne poranení). Aby sa bolo na čo pozerať, kasting hercov producenti podľa mňa realizovali počas promenády v plavkách. Napriek tomu ma často mrzelo, ako zúfalo sa snažia pôsobiť reálne.

Noc žraloka 3D Noc žraloka 3D

V porovnaní s Piraňou film nestojí ani za ohryzenú kosť, Alexandre Aja má talent nakrútiť aj skutočne stupídnu scénu napínavo a hlavne si o béčkovosti svojich produktov nerobí ilúzie. V Noci žraloka sa väčšina zabití deje mimo obraz a v náhlych strihoch. Jedinou prekvapivou záležitosťou v tomto chaose je tak jeho striedma krvavosť, netradičný záver a absencia štýlu. Uvažoval som, či sa Ellis náhodou nepokúšal nahovoriť producentov na remake Čeľustí, ale múdri ujkovia v štúdiu mu zavreli dvere pred nosom a tak natočil nestráviteľnú vybíjanú. Navyše ide asi o prvý teen horor za posledné roky, kde hlavní hrdinovia pijú iba pivo a nefajčia.

Napriek hnijúcej plytkosti scenára (a vlastne všetkého) treba uznať, že louisianské močiare sú skutočne atraktívne a hudba je vybraná presne na mieru cieľovému divákovi. Odporúčam si ale radšej pozrieť trailer, ktorý vám o filme prezradí viac než dosť. Milovníci napätia, logiky a strachu by mali zvážiť radšej návštevu akvária. Možno ale poteší triednych šprtov, keďže aj tentoraz zvíťazí ich predstaviteľ a zbalí tajomnú krásku.

Shark Night 3D (USA, 2011, 115 min.)
Réžia: David R. Ellis. Scenár: Will Hayes, Jesse Studenberg. Kamera: Gary Capo. Strih: Dennis Virkler. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: Sara Paxton, Chris Carmack, Joel Moore, Chris Zylka, Alyssa Diaz, Donal Logue, Katharine McPhee

autor Marek Hudec 25.9.2011
2.0
-