TRAJA MUŠKETIERI 3D

TRAJA MUŠKETIERI 3D

4.0

Keď sa režisér Mortal Kombatu a Resident Evil pustí do klasiky ako Traja Mušketieri, treba sa mať na pozore. Keď vám prvý trailer ukázal skákajúcu Milady z výšky do akcie s explozívnym arzenálom, pochopili ste, že na romantické dvorenie asi veľa priestoru nebude. Prím hrá skôr efektná akcia s rovnomennými charaktermi, a odlišným vyznením. Ale dokáže v takej podobe zaujať – má variácia 21. storočia určená pre mladé publikum s 3D okuliarmi šancu?

Dej filmu sa popisuje dosť ťažko, pretože od pôvodnej literárnej predlohy sa podstatne vzdialil. Na plátne sa odohráva úvodná misia do Benátok v snahe ukradnúť plány lietajúceho stroja Leonarda da Vinciho, ktorá vyznieva skôr ako prvotná akcia Jamesa Bonda. Potom sa dej presunie primárne do Versailles, kde začínajú intrigy kardinála, šachuje s diamantovým náhrdelníkom a na scénu sa konečne dostane D’Artagnan, aby sa priučil súbojom i cti. Priestor si bude uzurpovať aj agent z Buckinghamu (dianie sa občas presunie do Londýna) a Milady to asi hrá na dve strany. Ani v 17. storočí to nemali hrdinovia jednoduché, keď im dej prešiel parný valec modernizátorov z éry nenáročného publika, čo sa chce instantne baviť.

Traja mušketieri sú pochopiteľne v novej verzii neskutočná kravina, čo sa rozhodli na minulé filmy či nebodaj knihu vybodnúť, urobili z nej podnos a čiastočne ju vykradli pre 110-minútovú jednohubku. Postup tvorcov bol pomerne jasný – zobrať veľmi jednoduchý dej, kde by sa príliš nekecalo, ale občas prebehla nejaká intriga (snáď na počesť tvorcov) a do toho zasadili kopu nečakaných či moderných elementov nahrávajúcich efektnej akcii. Problém je, že zatiaľ čo na samostatnej ploche každý efekt funguje, spolu sa im nažíva veľmi ťažko.

Traja mušketieri prichádzajú so železnou pravidelnosťou každých 20 rokov, no ani jedna z ostatných verzií nebola príliš vážna, vždy obsahovala solídnu porciu humoru. Problém 3D novinky je, že sa jej ľahkosť skôr vytráca a na pohľad zjednodušujúce či efektné prvky nepôsobia tak sviežo. Niežeby bola náročná na sledovanie, ale paradoxne pri zoštíhlenom deji tempo skôr drhne ako rýchlejšie akceleruje.

Traja mušketieri 3D Traja mušketieri 3D

Po úvodnej akcii prichádzame na Versailles, kde sa rýchlo začnú biť 400-ročné rozdiely a rozmanité prvky. Staré triky a intrigy im skôr prekážajú a nechali ich v deji skôr ako zadosťučinenie, no nevedia ich varírovať či s nimi ďalej pracovať. To isté platí pre klasické šermiarske súboje i starosvetskú akciu (šermovačka proti štyridsiatim z traileru je skoro nuda) – ale keď má Anderson na plátne vzducholode okolo Notre Dame či vybuchujúci arzenál a Milady na bungee-jumping misii, hneď je vo svojej koži. Problém je, že nedostal taký obrovský rozpočet, aby si dovolil ešte viac a tým pádom má niekoľko zaujímavých bláznivých akcií i množstvo nudných. A škoda obsahovej stránky, po 40 minútach zrazu zistíte, že pokiaľ nie je nejaká postava v súboji, ale jej dej sa točí okolo dopisu, drahokamu, je to úplne nepodstatná vata vedúca iba k najbližšej akcii. Nesúdržný scenár je najväčšia chyba – ale spracovanie formy tiež občas pokrivkáva. Celú druhú hodinu som mal pocit, že pozerám Ligu výnimočných 2, kde sa to tiež hemžilo veľkými rozdielmi v kvalite i obsahu.

Traja mušketieri 3D Traja mušketieri 3D

Traja mušketieri sa teda pozrieť dajú a dokonca sa na chvíľu aj zastavíte, že vás občas bavia alebo vám príde ľúto, že výprava, kostýmy, kamera či mnohé efekty sú pomerne kvalitné. Aj burácajúci, hoci nie príliš originálny soundtrack do tejto modernizovanej verzie sedí. Ale je škoda, že Anderson ostal na polceste a chcel ostať verný aj originálu, aj novému publiku. Nejde to dokopy a ani hercov nedokázal vybičovať k vyššiemu výkonu, keď ho scenáristi takto nepodržali – špeciálne Christoph Waltz mohol ukázať viac a Orlando Bloom je dokonca trestuhodne nevyužitý.

Anderson teda priniesol spočiatku sľubný, no nakoniec dosť nevyrovnaný celok. Nie je problém s jeho modernizovanými prvkami, ale že ich nedokázal využiť ešte viac a zasadiť ich do kontextu. Adaptácie môžu chodiť každých 20 rokov, aj dostať kopu noviniek, ale mali by mať jasné pravidlá pre divákov.

The Three Musketeers (USA/Francúzsko/V. Británia/SRN, 2011)
Réžia: Paul W. S. Anderson. Námet: Alexander Dumas – rovnomenný román (1844). Scenár: Alex Litvak, Andrew Davies. Kamera: Glen MacPherson. Strih: Alexander Berner. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Logan Lerman, Milla Jovovich, Ray Stevenson, Orlando Bloom, Juno Temple, Christoph Waltz

autor Michal Korec 23.10.2011
4.0
-