SPY KIDS 4D: STROJ ČASU

SPY KIDS 4D: STROJ ČASU

2.0

Spy Kids 4 majú sčasti zaujímavú cestu do našej distribúcie – najprv sa okolo nich krútil jeden distribútor, neskôr mu premiéra filmu zmizla z kalendára (cca v čase slabej americkej premiéry), no namiesto jeho odloženia sa chopil šance iný distribútor a novinka sa valí do kín. A to v 4D!

Dej je síce prekomplikovaný, v zásade ide o superšpiónku Marissa Cortez Wilsonovú (Jessica Alba). Žije bežný život s manželom a nevlastnými deťmi. Jedného dňa vyrazí na misiu, no jej sily nestačia, tak sa do akcie vydávajú aj jej dvojičky z famílie. Spoznávajú svet zloducha, ktorý chce kradnúť čas (a zmeniť životy skracovaním dní) a spolu s Marissou ho musia zastaviť.

Drobné zápletky a komplikácie zdržujú, no bez nich by sa sotva blbučký nápad mohol natiahnuť na celovečerných 89 minút. A hoci sa tu a tam objaví dobrá narážka, ktorá si uťahuje zo sveta špiónov a vytiahne ho až na pomery bizarnej grotesky, v celej dĺžke pôsobí štvrtý diel ako totálne lacná, pomaly až DVD verzia predchádzajúcich filmov. Niežeby bol obsah blbší, zase nemá ďaleko od nie veľmi podareného tretieho dielu (ešte v roku 2003, ak si neviete spomenúť, kedy ste špiónske decká videli naposledy), ale ak sa aj snaží pôsobiť príliš lacno (čo pri rozpočte 27 miliónov dolárov nejde príliš dokopy), je to až prílišná snaha o niečo nefunkčné. Strašne slabý vizuál vám bije neustále do očí, ale už nie zámerom pôsobiť krikľavo, bizarne, ale skôr zúfalo, že tvorcovia sa vyčerpali po dvoch dieloch a varia tu z vody.

Spy Kids 4D: Stroj času Spy Kids 4D: Stroj času

Samozrejme, teraz dostali veľkú výhodu v podobe osemročného odstupu od posledných dielov, no príliš dobre ju zužitkovať nevedia. Predovšetkým aj ústredné dvojičky pôsobia ako dotieravé a nie veľmi sympatické kópie pôvodných hercov, ktorým ťahá na dvadsať rokov a objavia sa ešte v niekoľkých záberoch. Noví herci nemajú charizmu, je tu akože vynaliezavý chlapec a rozumná baba, a to je všetko. Pochybujem, že sa detskí diváci budú vedieť (a chcieť) stotožniť s hlavnými hrdinami – čo je ale veľký problém.

Pretože obsah je vybrakovaný, dospelí by si zaslúžili zákaz vstupu do kinosály a každý divák nad 10 rokov sa musí cítiť priam urazený, ak mu pustia takú kondenzovanú nudu. Nápad s časom a jeho kradnutím nie je síce zlý, no je len slabo využitý a pritom taká bondovka či jej paródia by sa určite vedela s takou ideou pohrať (asi aj ten debilný Johnny English). Akčné scény málokoho potešia, sú fádne a zase musíme prechádzať introm cez nové deti a ich vstup do iného sveta. Dnes čaká divák niečo viac, aj po akčnej či dynamickej stránke. A finále je megatrikové, no nevýrazné.

Pokiaľ ide o humor, sme stratení. Grgy, prdy, plné plienky, občas nejaká pecka do huby, aj to sa dnes nosí. Vrcholom zábavy má byť štvrtý rozmer v podobe kartičky, ktorá má osem čísel, pritom každé má schovávať inú vôňu a umožniť nový zážitok z filmu. Táto obstarožná atrakcia však na mňa príliš nezabrala a nie som si istý, či deti roka 2011 práve taká vychytávka zabaví. Skôr nie.

Ak si odčítam Jessicu Albu (pre tatkov, čo sem prídu trpieť), jednu-dve akcie a občas pokus o iróniu, neostane nič pozerateľné. A vymenované pozitíva stačia sotva na dva body, ktoré sú ešte decentným označením toho strašného diania v sále, kde sa má odohrať 4D špiónska paródia.

Spy Kids: All the Time in the World in 4D (USA, 2011, 89 min.)
Réžia: Robert Rodriguez. Scenár: Robert Rodriguez. Kamera: Jimmy Lindsey, Robert Rodriguez. Strih: Dan Zimmerman. Hudba: Robert Rodriguez, Carl Thiel. Hrajú: Jessica Alba, Antonio Banderas, Daryl Sabara, Alexa Vega, Joel McHale, Jeremy Piven, Danny Trejo.

autor Michal Korec 11.11.2011
2.0
1.0