Kino recenzia > Polnoc v Paríži
Brightburn
Amnestie
Gloria Bell
Dumbo

POLNOC V PARÍŽI

Allen vo svojom najnovšom filme predstavuje kultúrny klenot na Seine v rôznych dobových zafarbeniach. Nešťastný Gil uteká, ako môže, zo všetkého pozlátka, ktoré ponúka ...

Woody Allen tentoraz miluje Paríž. Čaro európskej metropoly plnej lásky a umenia spracoval v najnovšej Polnoci v Paríži. Mladý snúbenecký pár Gil (Owen Wilson) a Inez (Rachel McAdams) čaká niekoľko dní v Paríži. Každý z nich si ich priebeh predstavuje inak. Inez je posadnutá pamiatkami, nákupmi, luxusnými večerami, doterajší radový hollywoodsky scenárista a začínajúci seriózny spisovateľ Gil vyhľadáva skôr romantické zákutia, mestom sa túla a spomína na osobnosti, ktoré pohli svetom v oblasti kultúry a umenia.

Allen vo svojom najnovšom filme predstavuje kultúrny klenot na Seine v rôznych dobových zafarbeniach. Nešťastný Gil uteká, ako môže, zo všetkého pozlátka, ktoré ponúka Paríž súčasným turistom. Odbíjaním polnoci sa pre neho mení mesto a on sa vnára do éry 20. rokov minulého storočia. Všetko pulzuje kreatívnym duchom doby a Gil osobne stretáva osobnosti ako Hemingway (Corey Stoll), Porter (Yves Heck), Picasso (Marcial Di Fonzo Bo), mladých Fitzgeraldovcov (Alison Pill a Tom Hiddleston), slávneho Dalího (Adrien Brody), či Luis Buñuela (Adrien de Van) s Manom Rayom (Tom Cordier). Hlavu mu zamotá krásna Picassova múza Adriana (Marion Cotillard). Gertrude Stein (Kathy Bates) radí v písaní Gilovho prvého románu.

Súčasný Paríž má desaťročiami vyprchané kúzlo žitia v ňom, vo filme zastupuje len akoby veľkolepú kulisu pozostatkov z minulosti v podobe pamiatok, či už architektonického, hudobného, literárneho, maliarskeho umenia. Pre krásu romantických duší ho zahaľuje dážď a mäkké svetlo pouličných lámp  s čarovnými zákutiami. Bežnému turistovi stačí striedať Versailles s Louvrom, Eifellom, butiky, stánky a reštaurácie + ďalšie overené parížske vychytávky. Allenov Gil dostáva možnosť ukojiť svojho umeleckého ducha priamym vnorením sa in medias res a len ťažko sa ráno opäť budí vedľa Inez, hoci myšlienkami zostáva s ľúbeznou Adrianou v dobe charlestonu.

Film spočiatku zaťažuje frázovité ospevovanie Paríža a nutkavá túžba zostať v ňom bývať po zvyšok života. Polnoc v Paríži núka ale originálne načasovanie mesta do nezabudnuteľných dôb dynamického vytvárania umenia na začiatku minulého storočia. Rozprávkové skoky do útulných, no divokých podnikov s umelecky plodnou základňou vedú Gila čoby ordinárneho súčasníka do hýčkania vlastného umeleckého cítenia. Allen dokonca pokračuje v čase späť na koniec  19. storočia a necháva romantickú Adrianu ustrnúť krásou secesie v belle epoque.

Woody Allen vtipne kombinuje Gilovu „bolestnú“ súčasnosť v spoločnosti snúbenice a jej rodičov a  polnočné kúzlo „odvážajúce“ Gila každú noc do doby písania slávnej umeleckej histórie Paríža. Celý film podtrhuje originálna hudba Stephane Wrembela, s ktorou lepšie uchopujeme výnimočnú atmosféru mesta lásky a slobodnej umeleckej kreativity. Hoci začiatok Polnoci v Paríži sa môže zdať príliš šablónovitý (mladý pár v Paríži, vymenúvanie krás mesta podčiarknutých vrtochmi počasia), za žiadnu cenu Woody film nenecháva rozvliekať  sa v tejto polohe a do deja zasadzuje čarovné skákanie v čase, ktoré drží pevne v rukách. Umne narába s jednotlivými postavami minulosti, s ich vzájomnými vzťahovými prepojeniami. Ústredná postava Gila sa stáva nenásilným sprievodcom divákovi, dokonca k samotnému Wilsonovi si dokážeme vytvoriť sympatie. Woody Allen nakrútil majstrovský komorný  film. Pedantne napredujúci a lahodiaci duši priaznivca Allenovej filmovej tvorby.

Midnight in Paris (Španielsko/USA, 2011, 94 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Darius Khondji. Strih: Alisa Lepselter. Hudba: piesne Colea Portera. Hrajú: Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Kathy Bates, Adrien Brody, Carla Bruni, Léa Seydoux, Michael Sheen

2011-11-2727.11.2011 | Zuzana Ondrišová

Komédia/Romantický
94 min