RUMOVÝ DENNÍK

RUMOVÝ DENNÍK

6.0

Spisovateľ Hunter S. Thompson je považovaný za zakladateľa tzv. gonzo žurnalistiky. Pojem zahŕňa redaktorov, ktorí sa stávajú hlavnými aktérmi udalostí, o ktorých informujú. Aj na základe Thompsonových zážitkov s alkoholom, LSD, meskalínom, kokaínom, láskou k zbraniam a následným zhoršujúcim sa zdravotným stavom vznikli úspešné novely zadaptované do filmov Strach a hnus v Las Vegas a najnovšie Rumový denník. V oboch Johnny Depp stvárňuje novinárove literárne alter-egá (postavy novinárov Paul Kemp, Raoul Duke) a ich dej je poskladaný z veselých bohémskych historiek s excentrickými postavičkami.

Samotný príbeh Rumového denníka má kontroverznú históriu. Ide o Thompsonov literárny debut, ktorý na svoje vydanie čakal vyše tri desaťročia.  "Nikto to nezaplatil. Umenie že mi malo byť odmenou? Kde to žijete?" reagoval autor na túto skutočnosť. Nebola ale dôvodom skôr občasná nezáživnosť deja? Faktom je, že filmová podoba knihy nepatrí medzi tie dynamickejšie, otázna je aj jej gradácia, či napínavosť. Vyvažujúco v tomto prípade ale pôsobí autenticky stvárnený historický kontext, príjemný pesničkový soundtrack, atmosferickosť a atraktivita prostredia, v ktorom sa odohráva. Puerto Rico sa v 50tych rokoch minulého storočia bolestivo transformovalo na turistický raj so všetkým, čo k tomu patrí - kohútie zápasy, výbušné demonštrácie, voodoo rituály.

Rumový denník Rumový denník

Za istých okolností by sa postava Paula Kempa dala brať ako mladšia verzia Raoula Dukea, ktorý ešte nestratil všetky životné ideály (aj keď sa príbehy spojiť nedajú). Zobúdza sa v hotelovej izbe, ktorú mu zaplatil jeho nový šéf redakcie. Na voľnej nohe začína vyhľadávať reportáže, ktoré by vzkriesili upadajúci plátok The San Juan Star. Karibský ostrov zažíva príval amerických investorov, jeden z nich je aj milionár Sanderson so svojou  snúbenicou, tá začne štekliť Kempove oči.

Novinár sa zaplieta do známostí s viac-či-menej stroskotanými postavičkami, snaží sa ovládnuť vlastné závislosti a pomôcť utláčanému pôvodnému obyvateľstvu. Divákov môže z útlmu vytrhnúť mnoho humorných situácií a profesionálne herecké výkony. Johnny Depp je prekvapivo striedmy v hlavnej úlohe, výborne mu asistujú tulácky Giovanni Ribisi, neurotický šéfredaktor Richard Jenkins alebo slizký obchodník Aaron Eckhart. Osobne ma najviac pobavila postava Kempovho redakčného parťáka pri poháriku, ktorého si zahral Michael Rispoli.

Rumový denník Rumový denník

Kvôli knižnej predlohe sa Rumový denník nevyhne porovnávaniu s Gilliamovým Strachom a hnusom, pričom z tohto súboja vychádza ako oveľa násilnejšie riedený alkohol. Po jeho konzumácii by navyše hrozila amnézia z návštevy kina. Chýba mu väčšia dekadentnosť, psychadelickosť, výraznejšia myšlienka a zaujímavý záver. Režisér filmu Bruce Robinson sa k filmárčine vracia vlastne po devätnástich rokoch, pričom jeho predchádzajúci pokus, triler Jennifer 8, kritika odmietla.

"Dôvod, prečo som zase začal piť, bol Rumový denník," povedal v rozhovore pre  The Independent. Ako scenárista si viedol lepšie, dialógy sa vyznačujú cynickosťou a niekedy aj vtipnou absurdnosťou. Verím, že si film nájde svojho diváka, ale pridávam dôrazné varovanie pred vysokými očakávaniami. Mohlo by sa totiž stať, že by vám namiesto poldeci rumu ponúkli veľké pivo. Aj keď ide o príjemné posedenie...

The Rum Diary (USA, 2011, 110 min.)
Réžia: Bruce Robinson. Námet: Hunter S. Thompson – rovnomenný román (1998). Scenár: Bruce Robinson. Kamera: Dariusz Wolski. Strih: Carol Littleton. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Johnny Depp, Aaron Eckhart, Michael Rispoli, Amber Heard, Richard Jenkins, Giovanni Ribisi

autor Marek Hudec 15.12.2011
6.0
-