NEBEZPEČNÁ METÓDA

NEBEZPEČNÁ METÓDA

7.0

Dve popredné osobnosti psychoanalýzy v období krátko pred vypuknutím svetovej vojny nájdu subjekt skúmania v rovnakej pacientke. Trojica hlavných postáv sa vo filme Nebezpečná metóda dostáva pod objektív "úchyláka" Davida Cronenberga, zakladateľa žánru "body horroru" a milovníka porúch, telesných deformácií a sexuálnych úchyliek. Psychické deštrukcie sprevádzajú fyzické aj v jeho najnovšom projekte. Pravda, postavil sa k nemu striedmejšie ako k svojim legendárnym kúskom (Mucha, Videodrom).

Na švajčiarsku kliniku prinášajú psychotickú pacientku, Sabinu Spielrein. Okamžite sa jej ujme Carl Jung. Korene jej choroby vidí v hlboko skrytých spomienkach na jej násilníckeho otca. Svoje teórie zdieľa so svojím rešpektovaným mentorom, Sigmundom Freudom. Jeden tesne pred tridsiatkou, druhý v kríze stredného veku. Zatiaľ, čo sa vzťah medzi Jungom a zlomenou ženou stupňuje do delikátnej aféry, jeho takmer oedipovské kamarátstvo s Freudom slabne. Keby prijal učiteľove teórie o sexualite, pravdepodobne by aj vo svojom vnútri našiel slabé časti. Je vôbec prudérna spoločnosť, do ktorej sa Jung cíti byť adaptovaný, pripravená na tak šteklivú a nebezpečnú teóriu? Mali by sa pacienti pomaly prispôsobovať potlačeným spomienkam alebo byť naplno vystavení démonom svojho vnútra?

Nebezpečná metóda Nebezpečná metóda

Freuda mal pôvodne stvárniť Christopher Waltz, ale kvôli pracovnej vyťaženosti ho nahradil opäť dokonale zamaskovaný Viggo Mortensen (ide o jeho tretiu spoluprácu s Cronenbergom). Jeho pochybnosťami zmietaného obdivovateľa, Carla Junga stvárnil Michael Fassbender a ruskú pacientu, neskôr psychoterapeutku Keira Knightley (ktorá nahradila pôvodne obsadenú Juliu Roberts). Herecky je dráma mimoriadne silná, Fassbender pridáva do chladnej Jungovej postavy ľudský charakter , zatiaľ, čo Knightley presvedčivo zvláda úzkostné psychózy aj masochizmus. "Zistil som, že Jung bol viacerými osobami v rôznych fázach jeho života," povedal v rozhovore pre Very Aware Fassbender, ktorý sa najbližšie predstaví v dráme Shame.

Príchodom postavy Otta Grossa (Vincent Casell) začínajú filmu dominovať potláčané pudy a emócie. Téma mentálnych chorôb ponúkla Cronenbergovi hlbokú studnicu možností. " Psychoanalýza bola obrovský prelom v chápaní ľudskej bytosti ako takej, aká znepokojivá musela byť pre spoločnosť, ktorá dovtedy verila v poriadok a kontrolu?" pýta sa režisér na premiére filmu v Benátkach, kde prehral v prospech novej adaptácie Fausta.

Nebezpečná metóda Nebezpečná metóda

Scenár napísal podľa vlastnej divadelnej predlohy (tá je údajne založená na skutočnom osude Sabiny  Spielrein) Christopher Hampton, oceňovaný autor adaptácie Pokánia, záživnosť filmu je ponechaná práve na jeho vynaliezavosti. Provokácia obrazová bola nahradená divácky nevďačnou, háklivosťou slovnou. Mnohé dramatické dialógy sú napríklad spracované formou listovej korešpondencie.

Nebezpečná metóda je divácky náročná konverzačná dráma o troch zmätených analytikoch a ich vlastných duševných problémoch. Na jednej strane myšlienkovo bohatý, no na druhej zúfalo nezáživne prevedený film. Cronenberg priviedol svoj minimalizmus do dokonalosti. Oproti Histórii násilia, ktoré gradovali do pôsobivého finále, Nebezpečná metóda stojí na mieste a občas vsunie divákovi jemný náznak boja, ktorý sa odohráva v mysliach jeho postáv. Nakoniec, analógia sa dá nájsť aj medzi Jungom a hlavnou postavou z Muchy, keďže obaja vedci sa lapili v pasci vlastných experimentov. Možno dokonca pokusy s ľudským vedomím sú nebezpečnejšie ako ten s teleportovaním.

A Dangerous Method (V. Británia / Nemecko / Kanada, 2011, 99 min.)
Réžia: David Cronenberg. Námet: Christopher Hampton – divadelná hra The Talking Cure (2002), John Kerr – kniha A Most DangerousMethod (1993). Scenár: Christopher Hampton. Kamera: Peter Suschitzky. Strih: Ronald Sanders. Hudba: Howard Shore. Hrajú: Keira Knightley, Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Vincent Cassel, Sarah Gadon

autor Marek Hudec 28.1.2012
7.0
7.6