JEDEN MUSÍ Z KOLA VON

JEDEN MUSÍ Z KOLA VON

9.0

MI6 sa v 70.rokoch minulého storočia ocitla v nelichotivej situácii. V Studenej vojne  stála Británia teritoriálne uprostred Spojených štátov a Sovietskeho zväzu. Dve kľúčové osobnosti agentúry v novej špionážnej dráme Jeden musí z kola von odchádzajú do dôchodku. Bývalý šéf s krycím menom Control (John Hurt) umiera v nemocnici a zanecháva svojmu priateľovi Georgeovi Smileymu tajomnú hádanku. Šachovnica naznačuje pravdivosť dohadov, že vysoko vo vedení tajnej služby sedí zradca-dvojitý agent v službách KGB (na jej čele stojí tajomná osobnosť s krycím menom Karla). Je len na opustenom Smileym aby podozrenia vyšetril. Agentúra medzitým spúšťa prísne tajnú operáciu, aby si napravila pokryvenú reputáciu.

Spisovateľ John le Carré vydal román Tinker Tailor Soldier Spy (nazvanom podľa detskej riekanky) v roku 1974. Bola čiastočne inšpirovaná jeho vlastnou skúsenosťou medializovanej zrady v MI6, ktorá mu ukončila kariéru. Na knihu v roku 1979 nadviazal seriál z produkcie BBC a najnovšie aj filmová verzia švédskeho režiséra Tomasa Alfredsona (Nech vojde ten pravý). "Predloha filmu bola ako obrovská krížovka, ktorá musí byť vyriešená," vyjadril sa pre portál denníka Telegraph.

Jeden musí z kola von Jeden musí z kola von

Na úkor záživnosti a divákovej orientácie rozobral mozaiku osudov na jednotlivé miniatúry a skladať ich začína až v druhej polovici stopáže do mimoriadne pôsobivého celku. Väčšinu jej kúskov pritom tvoria rozhovory mimoriadne deprimovaných a znudených mužov (s vekom zväčša okolo päťdesiatky) pri cigaretke a čajíku o 5tej. V tieni detektívnej hry sa skrýva osamelosť, únava a odcudzenosť, ktoré ťahajú za nitky mocnejšie ako záhadný šéf KGB Karla. V strede príbehu dokonca nájdeme aj krehkú idealistickú romantiku, kde si divák aspoň načas oddýchne od informačnej lavíny.

Alfredson pracuje s takmer tuctom postáv, pričom autenticky zachytil dehumanizovanú paranoju Studenej vojny aj napätie medzi jednotlivými aktérmi špionážnej hry. Nemalú zásluhu na tom má samozrejme skvelé herecké obsadenie, nielen Gary Oldman v hlavnej úlohe, ale aj Benedict Cumberbatch (zo seriálu Sherlock), alebo Tom Hardy predvádzajú autentické výkony. Depresívno- znepokojivú hudbu pre film zložil dlhoročný spolupracovník Almodóvara, španielsky skladateľ Alberto Iglesias.

Ako vyzdvihol popredný americký filmový kritik Roger Ebert, film sa kúpe v tmavých farbách, tieňohre a jemnom osvetlení. Prostredie zachytené nádhernou prácou holandského kameramana Hoytea van Hoytema dotvára chladnú atmosféru Londýna z toho obdobia. Divák si musí zvyknuť aj na to, že ho nečaká bondovská exkurzia po celosvetových lokáciách. Z Británie odcestuje iba nakrátko do Maďarska a Turecka, aj tu však najexotickejšie pôsobí západ slnka. Veľmi príjemné je tiež zistiť, že Gary Oldman po niektorých skutočne slabých komerčných prehreškoch (The Unborn, The Book of Eli) dokáže účinkovať v tak jedinečne a artovo pôsobiacom filme. Najbližšie si zopakuje úlohu komisára Gordona v batmanovke The Dark knight rises.

Mnohí film Jeden musí z kola von odsúdia ako nudný, mnohí sa v komplikovanej šachovnici stratia. Napriek tomu aké čarovné a nezvyčajné sa bolo vynoriť z príbehovej skladačky. V seriálovej forme mala adaptácia 6 častí, Alfredsonovi stačili informáciami nabité dve hodiny. Je síce veľká škoda, že nezabojuje v oscarovom deväťboji o titul najlepšieho filmu, ale myslím, že scenáristi aj Gary Oldman majú v konkurencii dosť vyrovnané šance na víťazstvo.

Tinker Tailor Soldier Spy (V. Británia/Francúzsko/SRN, 2011, 127 min.)
Réžia: Tomas Alfredson. Námet: John le Carré – rovnomenný román (1974). Scenár: Bridget O’Connor, Peter Straughan. Kamera: Hoyte Van Hoytema. Strih: Dino Jonsäter. Hudba: Alberto Iglesias. Hrajú: Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, John Hurt, Toby Jones, Mark Strong, Ciarán Hinds

autor Marek Hudec 3.2.2012
9.0
8.5