Kino recenzia > Banksy
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger
Les Misérables

BANKSY

87 minút filmu o slobodnom umeleckom živote na múroch L.A. je neskutočným relaxom. Hravo, no pritom komplexne, sa snaží zviditeľniť diela a inštalácie okamihu. Okrem ...

„Tonight the Streets Are Ours“. Príjemný track od Richarda Hawleyho (ex-Pulp) rámuje nezvyklý živelný dokument o street arte. Réžie sa ujala známa postava tejto umeleckej sféry – Brit - pôvodne graffiťák - Banksy. S tradične utajenou identitou pouličného umelca. Paradoxne film Banksy – Exit Through the Gift Shop nie je len o ňom samom, ide predovšetkým o postavičku vášnivého Francúza s kamerou v ruke  Thierryho Guettu. Spočiatku s kamerou, neskôr s lepidlom, plagátmi, vlastnou tvorbou. Guetta žije a pracuje v L.A. od začiatku 80. rokov. Obchoduje s vintage módou, no osudovou sa mu stáva videokamera, ktorou nakrúca absolútne všetko. Dokument so sprievodným slovom Rhysa Ifansa (Mr. Nobody, Mr. Nice) mapuje jeho prerod z bežného prisťahovaleckého obchodníka na hviezdu samotného street artu.

87 minút filmu o slobodnom umeleckom živote na múroch L.A. je  neskutočným relaxom. Hravo, no pritom komplexne, sa snaží zviditeľniť diela a inštalácie okamihu. Okrem úvodného Hawleyho snímku sprevádza hudba predovšetkým Goeffa Barrowa, ďalej Roniho Sizea či Air. Stretávame sa v neskorých nočných hodinách s horlivo lepiacimi a maľujúcimi street artovými umelcami, často na ťažko dostupných miestach. V dokumente o samolepkách, plagátoch, sprejoch, šablónach a sochách v galériách ulice dostávajú slovo Thierryho bratranec Space Invader, Zeus, Shepard Fairey, Dotmasters, Buffmonster, Borf či Swoon. Vystavujú pre bezpočet okoloidúcich.

Popkultúrny svet so svojou nekonvenčnosťou a poburujúcim avantgardným riešením zažíva vo filme nevídanú radosť zo slobody pri umiestňovaní artefaktov. Často s opakujúcim sa výtvarným odkazom na Warhola či Haringa budí žiadaný rozruch a protichodnosť názorov naň (za všetky stojí spomenúť názor postaršej dámy o vyjadrení hnevu na spoločnosť British Telecom). Thierrymu však ide niekedy o krk – pri Banksyho inštalácii guantanámskeho väzňa v Disneylande sa  podrobuje výsluchu... Jeho vášeň pre dokumentovanie street artových umelcov logicky prechádza do vlastnej tvorby, kde sa ako MBW (Mr. Brainwash) etabluje na reálne hodnotiacom trhu umenia a do vrecka sa mu miesto straty rodiny i strechy nad hlavou sype sedemmiestna suma. Tu sa zosypáva aj pomyselný domček z karát. Je krásne ho mať dokonalo prepracovaný a obdivovaný, no asi nie za cenu stať sa houmlesákom. Preto dobre padne rozprávkový záver filmu, že Thierry Guetta neprišiel o dom a manželku s deťmi, ba dokonca ho pri práci všetci tolerujú a podporujú.

Film Banksy – ETTGS sa rozhodne oplatí pozrieť. Či už ste alebo nie ste znalcom street artu. Pretože výtvarná reč jeho protagonistov je zrozumiteľná, úprimná a fascinujúca. Snímka je vyjadrením čistého nadšenia a hravosti na poli popkultúry, hoci aj so stokrát prevarenými motívmi.

Exit Through the Gift Shop (V. Británia / USA, 2010, 86 min.)
Réžia: Banksy. Kamera: Thierry Guetta. Strih: Chris King, Tom Fulford. Hudba: Geoff Barrow, Roni Size. Hrajú: hys Infans (hlas rozprávača), Banksy, Thierry Guetta, Space Invader, Jay Leno, Joshua Levine, Swoon, Zeus

2012-02-1212.2.2012 | Zuzana Ondrišová

Dokument
86 min