STAR WARS: EPIZÓDA I – SKRYTÁ HROZBA 3D

STAR WARS: EPIZÓDA I – SKRYTÁ HROZBA 3D

7.0

Čo vás na súčasnej premiére prvej epizódy Star Wars zaujíma najviac? Či má kvalitné 3D? Obstála skúšku časom? Má po 13 rokoch stále dobré efekty? Nebude nudná, keď ju pozeráte už desiatykrát?

Ak ste veľký fanúšik a chcete zažiť po rokoch Star Wars na veľkom plátne, stačí vedieť málo. No je to smutné konštatovanie, že 3D nie je príliš veľká pridaná hodnota, čo by vyrovnala vyššiu cenu lístka. Väčšinu času ostáva film plochý a do tretieho rozmeru sa nederie. Je jasne cítiť, že Lucas naň vtedy nemyslel, preto mu film drží pohromade, no vytiahnuť z neho čo len pár predmetov či preletov do 3D bolo takmer nemožné. Tu a tam sa niečo priblíži, niektorá scéna má lepšiu hĺbku, a na výrazne efekty zabudnite. Či Lucas s 3D robiť nevie, štúdio ILM malo málo času alebo je za slabším 3D výsledkom iný dôvod, nevedno. Úprimne, od 3D konverzie čakáte predsa len viac. Jediný moment, keď sa aspoň trošku prejaví, sú očakávané preteky „lietačov“, ktoré majú istý 3D efekt,  no na 136 minút je to málo.

A ako sa pozerať na Episode I po toľkých rokoch (a videniach) ako na bežný film? Je to náročne, lebo v každom sa môže miesiť iná séria pocitov. Pre niekoho to môže byť už sčasti nuda, pretože pozná čo mu Lucas chcel servírovať na prvý raz a po rokoch sa nenavnadí na vlnu, keď vie čo bude nasledovať. Pri slabom 3D a absencii originálneho znenia je občas ťažké sa sústrediť na už videné: na plátne sa odohráva starý dabing, ktorý značne lezie na nervy, ak poznáte dialógy spamäti resp. ste rozčarovaní, že aj postavy ako Wattoo sú nadabované – len Sebulba si ponechal originálny nezameniteľný hlas.

Star Wars: Epizóda I – Skrytá hrozba 3D Star Wars: Epizóda I – Skrytá hrozba 3D

Ale kritika 3D a dabingu bokom, Epizóda I má aj po 13 rokoch svoje kúzlo, ktoré treba vedieť oceniť. Napríklad je fascinujúce sledovať film z konca minulého milénia a vidieť, že triková stránka je aj dnes pomerne kvalitná. Občas vidno niektoré zábery iba na efekt (Padmé pomáha Jar Jarovi vyslobodiť sa z lietača), a celková stránka je moderná. Prelety vesmírom, zábery na Coruscant (iste, už ho poznáme oveľa lepšie ako kedysi) či návrat na starý dobrý Tattooine. Dve vrcholné scény určite  fungujú a berú dych aj dnes – cca 10-minútové preteky lietačov uprostred filmu aj dnes pútajú strihom i zmyslom pre detail, ktorý sa prejavuje u Lucasa detailným predstavením všemožných postáv. Finále, ktorému je venovaná posledná polhodinka aj dnes zaujme svojou skladbou, kombinuje totiž štyri akcie súčasne: boj s Darth Maulom, infiltráciu paláca, masovú bitku Gunganov i Anakinov debut v kokpite stíhačky.

To, čo ostáva medzi vrcholnými scénami možno označiť predovšetkým za politický triler o blokáde Naboo a prípravu udalostí pre ďalšie diely. Je zaujímavé vidieť začiatok rozpadu Republiky, senát na Coruscante a vidieť, ako sa to všetko začalo. Prvá dvadsaťminútovka ma kedysi nadchla, lebo stihla za krátky čas vypovedať veľa a upútať. Dnes je to kúzlo preč, preto sa možno ťažšie sleduje, ale zároveň aj ľahšie spomína, pretože k nejednej scéne ste si už vybudovali určitý vzťah. Politické pletky majú už nevýhodu, že viete, čo bude za nimi nasledovať. Ale na druhej strane máte v nich konečne prehľad.

Oveľa zaujímavejšie sa sledujú počiatky hrdinov s odstupov. Napríklad konečne viete, akú rolu zohrá Padmé a vznik vzťahu k Anakinovi. A samozrejme, začiatky putovania Anakina a odlúčenie od matky s prísľubom, že sa ju vráti vyslobodiť (ako už vieme, v Epizóde II sa skutočne na Tattoine vráti, aby sa odohrala veľmi podstatná línia). Je to azda paradox, ale konečne možno sledovať Epizódu I tak, ako ju mal pred očami sám Lucas, ak mal vopred napísanú novú trilógiu. Vzťahy s Anakinom zväčša fungujú – jeho odhodlanie, odchod i neistota v chladnom vesmíre (keďže pochádza z horúcej planéty).

A bez diskusie možno označiť jeden element za nadčasový. John Williams, majster filmovej hudby, sa v stredu dožil 80. narodenín – obnovená premiéra Star Wars deň po nich dá nový zmysel, soundtrack je stále vynikajúci a máloktorý film dnes znie majestátne a strieda toľko krásnych hudobných tém.

Star Wars: Episode I 3D v slovenskom kine neplní najväčšie očakávanie fanúšika: 3D je slabé, dabing je hrozný. Ale stále je to film, ktorých v kútiku duše milujeme a radi vidíme na veľkom plátne znova. Ja desiaty raz, vy azda tiež. Najzaujímavejšie by bolo posadiť série neznalého diváka do kinosály a od neho počuť názor na tento film, pretože my sme si ho už dávno urobili. A pokiaľ ide o dnešný zážitok a nasadenie filmu, ťažko sa dáva číselná kombinácia. Za slabým 3D (5/10) sa skrýva stále dobrý film (8/10), ktorý po prvýkrát možno vidieť v slovenskom multiplexe. Takže celkovo 7/10.

Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (USA, 1999, 136 min.)
Réžia: George Lucas. Scenár: George Lucas. Kamera: David Tattersall. Strih: Ben Burtt, Paul Martin Smith. Hudba: John Williams. Hrajú: Liam Neeson, Ewan McGregor, Natalie Portman, Jake Lloyd, Ian McDiarmid, Pernilla August

autor Michal Korec 12.2.2012
7.0
-