ALOIS NEBEL

ALOIS NEBEL

8.0

Námet na prvý komixový román v modernej českej histórii (ako ho označujú sami tvorcovia na svojich oficiálnych stránkach) sa zrodil v jednej z pražských/žižkovských krčiem. V priestore, dekorovanom obrazmi akademického maliara Martina Velíška, rozprával spisovateľ a scenárista Jaroslav Rudiš svojmu priateľovi  -známemu pod umeleckým menom- Jaromír 99 o svojom otcovi, výpravcovi Aloisovi z česko-poľského pohraničia.

Trilógiu samotárskeho železničiara Aloisa Nebela odštartoval v roku 2003 komiks Bílý Potok, ktorý v priebehu nasledujúcich troch rokov doplnili tituly - Hlavní nádraží a Zlaté hory. Ako prvej sa pocte v podobe filmovej adaptácie dostalo prvotine Bílý Potok. Team animátorov pod vedením režiséra Tomáša Luňáka na nej(s nemalým rozpočtom) pracoval niekoľko rokov. Názory na finálny výsledok tvorcov, pretaviť plošný okienkový príbeh na veľké plátno, sa diametrálne rozchádzajú. Stretneme sa s oslavnými áriami vynášajúcimi Luňákov celovečerný debut do výšin i s kritikou kostrbatej vizualizácie a naratívnej vyprázdnenosti.

Koniec osemdesiatych rokov, pohraničné územie východočeských Jeseníkov. Práve tu na malej nenápadnej staničke Bílý Potok žije a pracuje málovravný samotár Alois Nebel. Okrem práce a kocúra sú pre Nebela jediným rozptýlením staré cestovné poriadky. Pri ich predčítavaní neraz upadá do tajomného šera prestúpeného potlačenou traumou z minulosti. Nebel však nieje jediným, koho trápia  spomienky. Do kraja prichádza záhadný (ešte menej vravný) cudzinec s neznámym, no jasným poslaním.

Alois Nebel Alois Nebel

V snahe o čo najdôveryhodnejšie zachovanie atmosféry komixovej predlohy, tvorcovia pri „oživovaní“ obrázkov zvolili tzv. techniku rotoskopie, ktorá papierovo plochým hrdinom vdýchla život s tvárou. V tuzemskom prostredí neprebádaná forma animácie pozostáva z prekresľovania obrysov a mimiky reálnych hercov a následnom prenášaní na animované postavy. S podobnou formou animácie sme sa mohli stretnúť napr. vo filmoch Valčík s Bašírom, Temný obraz, Žltá ponorka či Disneyho Snehulienke. Pod nánosom bielej, čiernej a (viacerých odtieňoch) šedej sa divákom predstavia známe české herecké osobnosti.  Nad všetkými dominuje Miroslav Krobot v titulnej úlohe Nebela úsporným a  emóciami prestúpeným hereckým prejavom.

Príbeh Aoisa Nebela je rozprávaním s hlbším presahom ako sa na prvý pohľad môže zdať. Cez osud jednotlivca snímka poukazuje na minulosť celého národa poznačeného politickou demagógiou s jej trpiacimi obetami i  ideologickou  mocou degenerovanými osobnosťami. Kontext prostredia a predovšetkým doby sa nepredstavuje polopatisticky, práve naopak tvorcovia apelujú na divákove znalosti histórie a veľmi úsporne a okrajovo naznačujú mocenský prerod, čím môže u menej znalého publika dochádzať k nejasnostiam. Obecenstvo čítajúce snímku medzi riadkami isto ocení čierno-biele prevedenie nie len vizuálnej stránky ale i charakterov postáv. Na jednej strane temná čerň zastúpená úlisným Wachekom, v opozícií ktorej sa vyníma nepoškvrnená biela stelesnená samotným Nebelom. Rozsiahlu škálu šedej použitú v obraze vypĺňa množstvo vedľajších postáv pohybujúcich sa medzi oboma okrajovými hrdinami.

Alois Nebel Alois Nebel

Pôvod krstného mena hlavnej postavy sme si objasnili v úvode, jej priezvisko možno označiť ako nomen omen. Nebel, slovo nemeckého pôvodu znamená hmla. Pri inverznom čítaní toho istého slova vznikne leben čo v tomto jazyku znamená život. Ich vzájomnou syntézou vznikne život v hmle, ktorá v retrospekciách minulosti obklopuje hlavného hrdinu. Tento kódovaný význam, ale nebol zámerom, tvorcov naň upozornil až jeden z vnímavých čitateľov. Škoda, že autorský team niekto neupozornil i na existenciu softvérového programu na tvorbu rotoskopie čím by im uľahčil zdĺhavú a veľmi komplikovanú prácu. Energiu investovanú do pracného prekresľovania každého jedného políčka filmu mohli tvorcovia efektívnejšie vložiť do dramaturgickej korekcie snímku a vdýchnuť jej viac života.

Nádejný a bohužiaľ nešťastne predražený projekt tak mohol svoje finálne ťaženie dotiahnuť to presvedčivejšie konca a možno sa i prepracovať do užšieho okruhu filmov nominovaných na prestížne filmové ocenenie. A pripojiť sa k českým, dnes už kultovým, snímkam oceneným zlatou soškou Oscara.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Alois Nebel (Česká republika / SRN / Slovensko, 2011, 85 min.)
Réžia: Tomáš Luňák. Námet: Jaroslav Rudiš, Jaromír 99 – rovnomenná komiksová trilógia (2006). Scenár: Jaroslav Rudiš, Jaromír 99. Kamera: Jan Baset Střítežský. Strih: Petr Říha. Hudba: etr Kružík, Ondřej Ježek. Hrajú: Miroslav Krobot, Marie Ludvíková, Karel Roden, Leoš Noha, Alois Švehlík, Ján Sedal, Miloslav Maršálek, Jiří Štréb, Marek Daniel

autor Zuzana Štefunková 2.3.2012
8.0
-