Kino recenzia > Štyri slnká
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

ŠTYRI SLNKÁ

U režiséra Bohdana Slámy už pomerne presne vieme odhadnúť, čo máme očakávať. Veľa lásky, porozumenia, teplý (nielen vďaka Venkovskému učiteľovi) ľudský príbeh v existenčne ...

U režiséra Bohdana Slámy už pomerne presne vieme odhadnúť, čo máme očakávať. Veľa lásky, porozumenia, teplý (nielen vďaka Venkovskému učiteľovi) ľudský príbeh v existenčne nevábnych podmienkach. Je už dobre rozpoznávanou osobnosťou českej kinematografie. Po dlhšej pauze prichádza so Štyrmi slnkami. S podobnou témou hľadania šťastia a dôvery. Na rozdiel od Divokých včiel, Šťastia či spomínaného Venkovského učiteľa však Sláma „zastrešuje“ svoju režisérsku i scenáristickú novinku akousi nadpozemskou ezoterikou, ktorá mu nijakovsky nevychádza.

Základom filmu je príbeh Járy (Jaroslav Plesl) a Jany (Anna Geislerová) o tom, ako ťažko sa žije rodine s dvoma deťmi z platu poštovej úradníčky a nedávno prepusteného robotníka. Obom sa svojským spôsobom snaží pomôcť bezdetná dvojica Evičky (Klára Melíšková) a Karla (Karel Roden).  Náčrt odblokovania slnka vo vnútri človeka už čo-to načrtáva k vysvetleniu názvu filmu (plný počet sĺnk pochopíme v záverečnej scéne). Járov problémový syn Véna (Marek Šácha) sa spúšťa s post-pankáčskou partiou nedoučeného Jerryho (Jiří Mádl). Nevlastná mama Jana bezhlavo padá do náručia milenca – Vénovho nenávideného učiteľa (Igor Chmel). Jára márne hľadá harmóniu u podivného Karla s taškou plnou energeticky sľubných kameňov. Nič ale nezaberá pri trieštení rodinnej pohody Járy a Jany.

U najnovšieho Slámovho filmu to nezaberá podobne, hoci Roden sa v nezvyklo ošuntelom a zarastenom outfite snaží ostošesť. Plesl s Geislerovou herecky nezaostávajú, takisto Melíšková (Mistři)  je príjemným vkladom. Viac však story stojí na hercoch samotných, než na silnej ideovej línii. Aj Mádl zo svojho rebelantského hrdinu vytrieskal maximum a na zahodenie  veru nie je ani mladý Šácha. Kam sa ale uberá pomyselná cesta za šťastím, vo filme humorne doložená vlepením krátkej road-movie, nik netuší. Bohužiaľ, inak, ako „humorne“ sa nedá nazvať Karlova minipúť za Majstrom, hoci Slámova snaha ide očividne vážnym smerom. Toho žiadaného humoru, aký dokázal vpliesť napr. do Divokých včiel, je v Štyroch slnkách pramálo. Určite by filmu prospel. Nie na zosmiešnenie vážnej témy, ale na zdravú rovnováhu životných chmár a drobných radostí určite.

Takto sa 90 minút potácame s posolstvom na chrbte, aby  nám tvorca v závere nanútil akúsi posmrtnú selanku s rozkvitnutou záhradou „majstra“ a jeho ženy (Vladimír Merta a Zuzana Krónerová). Film sa oplatí vidieť predovšetkým kvôli herectvu zúčastnených. Ba možno aj závan Slámovho povestného pohladenia duše sa dostaví. Väčšinou si ale v hlave premietame scény z Divokých včielŠťastia, kde príbeh stál pevne na nohách a nemusel ulietavať do feng shui či postmortality.

Čtyři slunce (Česká republika, 2012, 90 min.)
Réžia: Bohdan Sláma. Námet: Bohdan Sláma. Scenár: Bohdan Sláma. Kamera: Diviš Marek. Strih: Jan Daňhel. Hrajú: Jaroslav Plesl, Marek Šácha, Karel Roden, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Igor Chmela, Anička Bubeníková, Jiří Mádl, Jana Plodková, Klára Pollertová-Trojanová, Marie Ludvíková, Vladimír Merta, Zuzana Kronerová

2012-03-1111.3.2012 | Zuzana Ondrišová

Komédia/Dráma
90 min