MILÁČIK

MILÁČIK

7.0

Dajme si otázku z literatúry. Aké dielo sa vám vybaví pri autorovi neskorých rokov 19. storočia, ktorý zomrel pomerne mladý? Guy de Maupassant, niekto? Ako typickému študentovi gymnázia mi príde na um Miláčik, typická dráma o pletkách mladíka s rôznymi ženami, kde šarm dokázal ešte prebiť veľké majetky a šikovnosť zvádzania žien obstála aspoň pre napísanie jedného hrdinu. Je to postava morálne posunutá inam, ale vo svojom hľadaní šťastia mení nielen partnerky. Je to fajn beletria z roka 1885, ale má šancu zaujať o 127 rokov neskôr s Robertom Pattinsonom?

Prekvapivo áno. Dej nie je príliš odlišný od povinnej literatúry na strednej škole, práve naopak. Georges Duroy je mladý muž, ktorý sa z vojenskej služby dostáva do prostredia Paríža a viacerých paničiek. Jeho cieľom je postup na spoločenskom rebríčku, spôsob má celkom dobrý. Najprv sa stáva pomocníkom v novinách, no rýchlo prešaltuje do spoločnosti, kde sa jednak môže lepšie uplatniť; navyše sa stáva záujmom žien v spoločnosti. Odtiaľ mu patrí titulné pomenovanie – a získava milenku pre postup v high society, zrelú ženu na tipy ako písať do novín a ešte aj inú vydatú paničku. Bizarný kolorit mladíka a troch žien – ale parížska spoločnosť znesie veľa.

Miláčik Miláčik

Milovníci stredoškolskej literatúry (t.j. všetci aspoň 10 rokov po maturite) i školou drásaní žiaci majú teraz unikátnu príležitosť skočiť do kina na to, aby vo filmovom, i keď skôr klasickom štýle zistili, o čom sú romány neskorého 19. storočia. Paradoxne, je tu látka vďačná aj pre dnešného diváka: techtle-mechtle s Pattinsonom sú v kurze a aj súčasná doba celkom praje tým, ktorí stavia na jednu kartu a úspešný lov v spoločnosti. Ak autori stáli pred dilemou, či budú klasickí alebo sa pokúsia aspoň o drobnú mieru aktualizácie, jednoznačne u nich zvíťazil archaický prístup. Azda je to dobre, že radšej ušili desiatky kostýmov ako nechali Miláčika putovať medzi posteľami súčasných dám. Paríž 1885 je krásny, atmosféra knihy je solídne prevedená na plátno. Výprava je dobrá a dokonca sa netreba báť odporučiť film ako sledovanie pre študentov v štýle: takto to bolo.

Dobre napísaná klasika tohto formátu sa adaptovala autorom celkom hravo: majú tu priestor pre emócie, machinácie a kopu tajných odkazov, ktorými spoločnosť vtedy žila. Pohľad mladíka, ktorý sa sem dostal a raketovo sa štverá nahor je pútavý – a prispieva mu aj dobrá kamera, pár vizuálnych nápadov a podmanivá hudba Rachel Portman, jej dobový soundtrack exceluje.

Miláčik Miláčik

Pri absencii snahy o nalievanie aktualizačných prvkov ostáva divákovi sledovať dobre urobenú klasiku. Netreba zúfať a báť sa, že sa film sa zvrhne na obyčajnú romantickú drobotinku, na to je predloha príliš dobrá. Opačné garde v podobe silných žien a neskúseného mladíka je výborne prezentované a odohrané ústrednou štvoricou. Kristin Scott Thomas je späť v roli typicky silnej osudovej ženy s dobre odovzdaným výkonom. Uma Thurman nie je v kostýmových drámach žiadny nováčik a jej rola môže vyvolať otázky pre interakciu s mladíkom, ale odohráva ju dobre. Obe však nedostávajú taký veľký priestor ako Christina Ricci, ktorá sa takto stáva najlepšou z tria žien. Je to pôvabná spoločníčka do parížskeho sveta a mnohí budú objavovať jej herecký kumšt po rokoch. A ako dopadol Robert Pattinson? Budete prekvapení, ale keď mu dáte dobrý scenár, klobúk na hlavu, dobový kostým... je to dobre. Už pri dráme Nezabudni na mňa sa črtal kvalitný výkon mimo Twilight univerza, Voda pre slony bola krok vpred a tu je presvedčivý. Dokonca by som povedal, že jeho sčasti rezervovaný prístup dianiu i počiatočnej role Georgesa vhodne patrí.

Takže máme tu dobré dobové kino: milenecké pletky, sonda do parížskej spoločnosti 19. storočia so silnými hereckými výkonmi a decentnou štylizáciou. Neviem, či by mal Guy de Maupassant radosť, ale osobne som spokojný.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Bel Ami (V. Británia / Francúzsko / Taliansko, 2012, 120 min.)
Réžia: Declan Donnellan, Nick Ormerod. Námet: Guy de Maupassant – rovnomenný román (1885). Scenár: Rachel Bennette. Kamera: Stefano Falivene. Strih: Gavin Buckley, Masahiro Hirakubo. Hudba: Lakshman Joseph De Saram, Rachel Portman. Hrajú: Robert Pattinson, Christina Ricci, Uma Thurman, Kristin Scott Thomas, Colm Meaney, Holly Grainger, Natalia Tena

autor Michal Korec 23.3.2012
7.0
-