TITANIC 3D

TITANIC 3D

7.0

HVIEZDIČKOVÉ HODNOTENIE SA TÝKA 3D VERZIE

Mám dobré aj zlé správy o uvedení Cameronovho Titanicu v 3D formáte. Skôr, ako sa k nim dostanem, upozorňujem, že nasledujúce riadky nie sú recenziou filmu, ale krátkou úvahou o jeho konverzií do 3D a o znovuuvedení po relatívne krátkej dobe. Ak tento text číta niekto, kto film nevidel (nájde sa niekto taký? pochváľte/priznajte sa v diskusii) a chce sa dozvedieť len to, či sa oplatí ísť do kina, ušetrím mu námahu. Áno, oplatí! Titanic je po všetkých stránkach špičkový hollywoodsky veľkofilm, aký továreň na sny nevyprodukuje každý rok. Nepochybne ide o jeden z najvýraznejších mainstreamových filmov deväťdesiatych rokov a preto sa takmer žiada napísať, že je povinnosťou ho vidieť... Nasledujúci text už patrí predovšetkým tým, ktorí film videli.

Začnem horšími správami, aby som mohol skončiť v dobrom. Žiadna revolúcia v konvertovaní klasicky nakrútených filmov do 3D formátu sa nekoná. Ak berieme za znak dobre spraveného 3D jeho efektnosť a celkový dojem priestorovosti (pocit, že môžeme „vstúpiť“ do plátna), potom treba povedať, že Titanic zďaleka nedosahuje kvality filmov nakrútených 3D kamerami ako Avatar, či Hugo. Bolo by však naivné očakávať od konverzie kvalitu priameho nakrúcania v 3D. Zarážajúcejšie je, že aj v porovnaní s inými konvertovanými filmami nepôsobí Titanic nejako výnimočne. Ponúka síce výrazne lepší 3D zážitok ako, napríklad, Burtonova Alica v krajine zázrakov, no niektoré filmy z posledných mesiacov majú rovnako kvalitné 3D konverzie. I keď na obhajobu Titanicu treba poznamenať, že tieto filmy boli nakrútene už so zámerom ich budúcej konverzie.

Kvalita, respektíve prínos 3D konverzie Titanicu je pomerne nevyrovnaný a mení sa v závislosti od konkrétnej scény. V úvodných podmorských pasážach s mihotajúcimi sa riasami a mezoplanktónom, či v závere, keď sa loď rozlomí, vztýči a začne klesať je 3D skutočne plusom a pridáva daným scénam na pôsobivosti. Vo väčšine scén však pocit „hlbokého priestoru“ nie je nijako výrazný a ak ste už nejaký ten 3D film videli po chvíli si ho prestanete uvedomovať a príde vám ako samozrejmosť. To je v podstate „nevýhoda“ každého 3D. Ak ho tvorcovia nepoužívajú tak, aby nútili diváka uvedomovať si ho, stráca 3D obraz zvláštny význam a teda aj opodstatnenie.

Titanic 3D Titanic 3D Titanic 3D

Vyložene problematické sú v 3D zábery s malou hĺbkou ostrosti, komponované tak, že v popredí pred zaostreným objektom sa nachádza objekt nezaostrený. To pôsobí veľmi rušivo najmä v dialógových scénach komponovaných s využitím záberov „cez rameno“. Ak obrazu dominuje zaostrená hlava hovoriacej postavy a v rohu v popredí mimo zaostrenej časti sú ramená, či temeno hlavy druhej postavy, vyzerá to prirodzene v klasickom formáte. Pri konverzií do 3D však nezaostrený objekt z rohu záberu výraznejšie vystúpi do popredia a odvádza pozornosť od tváre hovoriacej postavy. Takýto typ záberu sa síce objavuje aj v iných 3D filmoch, ale až pri sledovaní Titanicu som si viac krát uvedomil, ako výrazne odpútava pozornosť od dôležitého diania.

Celkovo 3D konverzia Titanicu nijako výrazne nepomohla, ale našťastie mu ani neublížila. Napriek tomu však stojí za to položiť si otázku, či by nebolo vhodnejšie pri nových nasadeniach starších filmov uvádzať tieto tituly v pôvodnej kvalite. Zreštaurovať a vyčistiť obraz, vylepšiť vyblednuté farby (Cameron údajne prerábal nočné oblohy) tak, aby film vyzeral a pôsobil, ako keď bol nový, je iste dobré, no robiť zásahy, ktoré môžu výrazne ovplyvniť významy a celkové vyznenie, je diskutabilné. 3D konverzia iste nie je takým radikálnym zásahom do diela, ako bolo kolorovanie čiernobielych filmov, ale v princípe predstavuje niečo podobné (myslím kolorovania filmov nakrútených a uvádzaných ako čiernobiele a kolorovaných až o niekoľko rokov neskôr pre uvedenie v televíziách). Samozrejme, ak sa úpravy dejú pod vedením režiséra a scenáristu v jednej osobe a s pochopiteľným „požehnaním“ producentov ako je to v prípade Titanicu, či Star Wars, bolo by hlúpe proti nim protestovať, ale skutočne nerád by som sa dočkal napríklad „vylepšeného“ Čarodejníka z krajiny Oz 3D.

Titanic 3D Titanic 3D Titanic 3D

Najlepšie na novom uvedení Titanicu je práve samotné uvedenie (bez ohľadu na úpravy). Možnosť vidieť opäť tento veľký film na veľkom plátne. Objavujú sa síce hlasy skeptikov vidiace za novým uvedením v 3D len snahu ešte raz poriadne podojiť zlatú kravu (iste nezištnosť za tým určite nebude), ale kedy je vhodnejšia doba vrátiť Titanic na plátna než pri stom výročí od potopenia?

Uvedenie po pätnástich rokoch je zaujímavé ak si uvedomíme, že najčastejšími návštevníkmi kín sú ľudia vo veku 15-30 rokov. Pre terajších tínedžerov pôjde o film z doby ich narodenia, ktorý možno poznajú z televízie a videa a pre množstvo ľudí medzi dvadsiatkou a tridsiatkou ide o film detstva, s ktorým dospievali. V čase premiéry boli mladší ako jeho hlavní hrdinovia a dnes ich prerástli. Ak si divák príslušného veku toto uvedomí, možno nostalgická rovina príbehu bude preň - pri videní v kine po rokoch - tou najsilnejšou (pochopiteľne musí isť o diváka, ktorý film videl v kine a má ho rád).

Titanic 3D Titanic 3D Titanic 3D

Pre slovenského diváka je toto uvedenie zároveň možnosťou po prvý krát vidieť Titanic v technicky slušne vybavených kinách, keďže v čase premiéry nebol u nás nijaký multiplex, takmer žiadne kino nemalo priestorový zvuk a mnohé (dnes už žiaľ neexistujúce) boli v zlom technickom stave. Jediné, čo radosť z tohto uvedenia kazí, je dabing. Distribútor nasadil film s pôvodným českým dabingom, vyrobeným ešte v roku 1998 pre uvedenie na videu. Treba síce priznať, že ide o dabing relatívne kvalitný, ale stále je to dabing a nie originál.

Tou najlepšou správou nakoniec je, že Titanic nezostarol a nie je to zásluha 3D konverzie. Pätnásť rokov síce je relatívne krátka doba, no vzhľadom na to, ako pokročili digitálne technológie, je potešujúce, že pri sledovaní som si ani raz nepovedal, aké dobré sa zdali tie efekty vo svojej dobe. Stále sú veľmi dobré. Ale hlavne, aj v porovnaní s dnešnými filmami za 200 a viac miliónov dolárov, pôsobí Titanic veľkolepo a väčšinu z nich prevyšuje (nie len ak ide o veľkoleposť). Takže skúška časom zatiaľ Titanic nepotopila a stále sa naň oplatí ísť do kina kvôli filmu samotnému a nie pre to, že ponúka 3D vylepšenie.

VYPOČUJE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Titanic (USA, 1997, 194 min.)
Réžia: James Cameron. Scenár: James Cameron. Kamera: Russell Carpenter. Strih: Conrad Buff, James Cameron, Richard A. Harris. Hudba: James Horner. Hrajú: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton, Gloria Stuart, Frances Fisher, Bernard Hill, Jonathan Hyde

autor Roman Jurčák 8.4.2012
7.0
7.5