PIRAŇA 3DD

PIRAŇA 3DD

4.0

Piraňa je séria, pri ktorej je jasné vopred takmer všetko. Dostaňte ľudí do vody a húf zubatých rýb sa postará o zvyšok. Len nech je nablízku dostatočné množstvo obetí, ktoré môže postupne byť likvidované. Krása piraní spočíva v ich spoločnom útoku – jedna vás rafne, a možno prežijete. Ale keď ich plávajú stovky, šanca je malá. Lepšie ako sa porátať so zubatým žralokom či nie?

A Piraňa 3D bola zaujímavá voľba remaku. Alexandre Aja predstavil svoju víziu hororu, ktorý sa nebral vážne a jasne rozdelil skromnú stopáž na dve polovice: jednu naťahovanú, kde sa pornoherečky prezentovali pomaly ako morské panny so šikovnými kamerami pod vodou a v druhej rozbalil naplno uletenú likvidáciu nič netušiacich obetí – a bola to nečakaná zábava.

Do roka a do dňa sa odohrá nový masaker. Párty na Lake Victoria si už mnohí nepamätajú, no zubaté sú opäť hladné, takže plávajú smerom Big Wet vodný park. Časovo sa posúvame na začiatok leta (aké idylické), kedy sa hrnú do parku návštevníci na nové atrakcie, no dostanú také dobrodružstvo v cene lístka, že sa nebudú stačiť diviť.

Otázne je, čo dostane za cenu lístka slovenský divák? Americkí kamoši nemohli vidieť Piraňu 3DD v kinách na každom kroku, pretože sa dostala iba do limitovaného obehu a zrejme bratia Weinsteinovci vedeli prečo.

Piraňa 3DD Piraňa 3DD

Zabudnite na odlišnú štruktúru či osobitný prístup. Nový režisér John Gulager sa rozhodol zobrať Ajovu mustru. Výsledkom je variácia, ktorá už nemusí rovnako fungovať. Čakať zase polovicu filmu na poriadnu akciu, je azda aj mrhanie filmového materiálu. Pornoherečky si zobrali voľno, vnadné partie síce obdivovať budete, ale nie na zvučných menách ako minule. Prvých 40 minút sa schyľuje k veľkej žranici a nedeje sa veľa zaujímavého. Vlečie sa predstavovanie a snaha o obľúbenie pár hrdinov, je to slabšia výplň.

A keď sa rozbehne očakávaná zubatá akcia, kde sa opäť treba zahryznúť do ručičky, nožičky, stehienka, ramienka či ehm... opäť aj podpásových partií, je to spočiatku fajn, ale po desiatich minútach si uvedomíte, že už to nie je ono. Aja je dekadentný mág, ktorý vie zaťať sekeru do hlavy i piraňu do dámskeho pozadia, Gulager len skúša rôzne triky, ktoré by na plátno priniesol každý druhý fanúšik hororu či amatérsky režisér. Niektoré potešia, pretože vnadné slečny sa rýchlo neomrzia, ale je to stále to isté a na poriadne variácie či nové nápady tu niet priestoru.

Piraňa 3DD Piraňa 3DD

Jasné, brutalita je na mieste a možno občas väčšia ako minulé – urezané končatiny, všade krv a spenená hladina po masakri, no keď vás po hodine bolia oči a za 20 minút dostanete iba repete videného, poviete si, koľká škoda. Gulager nepozná hranice a občas zachádza do extrému, takže máte pocit, že by z tohto filmu mohol hravo vyjsť aj Piranha Movie, ktorý by režírovali bratia Wayansovci. Aja pozná hranicu medzi paródiou a iróniou, Gulagerovi sa, žiaľ, zliala.

Kopa scén je nútená, scenáristi boli leniví a akcia je občas príliš ofenzívna (aj keď vďaka za pár dobrých 3D efektov). Toto je jednoznačne jazda pre najväčších fanúšikov žánru. Ale pozor, výsledné štyri body si zaslúži za popleteného Christophera Lloyda, chápavého Vinga Rhamesa, čo dodáva absurdite šťavu a muníciu z vlastnej končatiny a najmä najslávnejšieho plavčíka Davida H(assellh)offa, ktorý paroduje predovšetkým sám seba a vystihol, čo film potrebuje.

Piranha 3DD (USA, 2012, 83 min.)
Réžia: John Gulager. Scenár: Marcus Dunstan, Patrick Melton. Kamera: Alexandre Lehmann. Strih: Martin Bernfeld, Devin C. Lussier. Hudba: Elia Cmiral. Hrajú: Danielle Panabaker, Ving Rhames, David Hasselhoff

autor Michal Korec 24.6.2012
4.0
2.4