MÔJ OTEC JE ŠIALENEC

MÔJ OTEC JE ŠIALENEC

5.0

Adam Sandler začína mať smolu. Tradičný dodávateľ hrubozrnných komédií s nižším stupňom neprístupnosti nosil celé roky do kina obľúbené komédie s rozličnými témami. Bol stupidný muž, hral golf, nosil vodu, staral sa o krpca, zdedil milióny, mal magický ovládač atď. Ale keď sa musí vrhnúť na filmy, kde hrá mužskú i ženskú rolu zároveň alebo si rovno pýta vysokú neprístupnosť, je to zlý signál – a novinka v USA riadne prepadla, čo je zlý signál pre jeho ďalšiu kariéru.

Ale je fajn vidieť, že slovenský distribútor sa nevzdal a doniesol poslednú sandlerovku do kín. Na papieri spĺňa predpoklady byť obľúbenou komédiou – herci dvoch generácií môžu prilákať širšie obecenstvo a rodinná téma je istota. Otec a syn sa zbližujú po rokoch? Jasná šanca na úspech!

K Sandlerovej postave patrí dobré intro: jeho hrdina ako tínendžer zbalí učiteľku, ktorá však ide do väzenia a jemu ostane na krku ich syn. Vychová ho do jeho osemnástin, kedy milý Todd ujde z domu a pretĺka sa životom sám. O tucet rokov neskôr sa karty obrátia – syn Todd je úspešný na Wall Street, pripravuje svadbu s krásnou ženou a jeho otec topiaci sa v dlhoch dostane skvelý nápad, že sa zblíži so svojou ratolesťou po viac ako dekáde práve v tento sviatočný víkend.

Môj otec je šialenec Môj otec je šialenec

Na novinke sú zaujímavé najmä dva prvky: ako sa Sandler vysporiada s väčšou voľnosťou vďaka vyššej neprístupnosti a či bude Andy Samberg dostatočný parťák pre jeho vystrájanie. Žiaľ, oba nové atribúty zlyhávajú. Vyššia nevhodnosť sa prirodzene prejavuje na humore, no nie vždy sa oplatí nasadiť výsostne agresívnu formu ako v tomto prípade. Vulgárny humor sa Sandlerovi hodí – no teraz prekračuje často mieru únosnosti, často sa tvári vážne a z tejto formy situácie rýchlo prešaltuje na ofenzívne ataky voči starším ľudom, persónam pribratým na váhe atď. Isteže sa do týchto menšín navážal permanentne aj v iných komédiách, no tu prekročil hranicu a už nie je taká forma narážky vtipná, iba trápna. Navyše čím ďalej postupuje stopáž, tým sú narážky viac nepríjemné a najmä na svadbe kulminujú do nie príliš akceptovateľného celku. Je to paradox, ale Sandlerový vlastne stačí iba humor na úrovni PG-13 – nevhodný, ale zároveň sčasti krotený.

A stávka na Andy Samberga nevyšla. V minulosti síce zapadol do menších rolí v komédiách ako Kamoš za všetky prachy, no nechať mu väčší priestor nie je dobrý nápad. Pokiaľ ťahá kus scenára sám, ešte má šancu zahviezdiť. V momente, keď sú so Sandlerom na plátne spolu, nemá už šancu. Sandler je očividne na koni, má napísaný scenár na telo a občas máte pocit, že jeho postava prešla do módu karikatúry minulých hrdinov, ale väčšinu času mu rola vychádza.

Paradoxne, Môj otec je šialenec je často pozerateľnejší vo svojich vážnejších momentoch, ktoré sa Sandlerovi darí prepašovať do filmov v posledných rokoch. Vulgárne i agresívne vtipy odložte bokom a ostane vám príbeh, kde sa tu a tam vynorí obstojné morálne posolstvo, fajn kus zápletky a solídne napísaná postava otca, čo urobil v živote viac chýb ako chcel, a stále si pýta novú šancu. Toto je rola, kde sa Sandler cíti veľmi dobre, azda aj kvôli neustálej snahe preniknúť aj do žánru drámy či pod kožu serióznejších postáv. Sú to práve tieto momenty, ktoré pri príliš smelej dĺžke 114 minút zachraňujú celkový zážitok.

Pretože často silený a neraz podpriemerný humor vás dostane takmer von z kinosály. Ale celkové podanie príbehu i diania je obstojné, pozerateľné, hoci na pomery Sandlera predsa len slabšie. Ako sa dostať späť na výslnie? Nuž, Sandler na rok skúsi Dospelákov 2...

That’s My Boy (USA, 2012, 114 min.)
Réžia: Sean Anders. Scenár: David Caspe. Kamera: Brandon Trost. Hudba: Rupert Gregson-Williams. Hrajú: Adam Sandler, Andy Samberg, Leighton Meester, Vanilla Ice, James Caan, Milo Ventimiglia, Blake Clark

autor Michal Korec 3.8.2012
5.0
3.0