TOTAL RECALL

TOTAL RECALL

2.0

Všetky remaky sú lepšie ako pôvodné filmy.

Alebo si to pletiem? Moja pamäť už nie je to, čo bývala.

Pamätám si však, že poviedku We can remember it for you wholesale napísal Philip K. Dick pre vedecko-fantastický časopis v roku 1966. Hollywood po úspešnom Blade Runnerovi objavil potenciál autorových nápadov a v roku 1990 zadaptoval poviedku o spomienkach do filmu Total Recall. Talentovaný Holanďan Paul Verhoeven ho poňal vtipne s jemne retardovanou hlavnou postavou a vynikajúcou hudbou Jerryho Goldsmitha. Trojica scenáristov (Kurt Wimmer, James Vanderbilt, Mark Bomback) príbeh pripravila pre novú generáciu v remakeu, ktorý práve prichádza do kín. „Je to hybrid viacerých vecí, ale ostáva verný pôvodnej Dickovej myšlienke,“ vyjadril sa režisér Len Wiseman. No minimálne v jednej veci má pravdu...

Ako to len začalo? Už viem - uvidel som jedného dňa reklamu na firmu Rekall. Tvrdili, že mi zabezpečia oddych podľa mojich predstáv formou implantovaných spomienok. Mars, vždy som ho chcel vidieť – červené pohoria, dusné ovzdušie a milovaná brunetka v mojom náručí. Stačilo zaplatiť 300 kreditov a nechať ich pošpárať sa v mozgu. Po zobudení ma však namiesto rozprávky čakala nočná mora. Počkať! Veď ja som vôbec nechcel cestovať do vesmíru. Som iba znudený životom a chcem sa stať špiónom. Zem umiera po tretej svetovej vojne. Počkať! Niečo sa mi pletie, neviem si spomenúť, ktorý život je ten skutočný.

Total Recall Total Recall

Viem iba jedno. No dobre, viem niekoľko vecí. Tvorcovia dej originálu radikálne zmenili. Zmizli humorné prvky, vynechali úžasnú cestu na Mars (ostali tak vernejší Dickovej predlohe), zároveň však príbeh vybudovali oveľa jednoznačnejšie a schematickejšie. Zo sofistikovaného konfliktu sna a reality ostal špionážny blokbaster, nakrútený bez originality, nápadov, či energie. Štýl zabil obsah. Zápletka pripomína počítačovú hru, kde je zauzlenie zámienkou na spustenie nepretržitej akčnej rutiny. Colin Farrell sa v hlavnej úlohe síce netvári tak spomalene ako Arnold, nemá ani nemecký prízvuk, ale repliky z jeho úst znejú rovnako otravne. Vo filme sa pri ňom striedajú nie dve herecké ikony, ale dve ženské sexidoly. Postavy, ktoré v pôvodnom Total Recall hrali dôležitú úlohu, sa v remakeu zjavujú na niekoľko záberov, aby mohli byť následne odstrelené. Roztomilo nechutné masky Roba Bottina nahradili roboti vytvorení v počítačových softvéroch. Invenciu sa Wisemanovi výnimočne darí nájsť aspoň v akčných scénach – napríklad pri prvej prestrelke natočenej na jeden záber. A spomínam si na zloducha v podaní Briana Cranstona – toho chlapíka z Breaking Bad. Tu ale moja pamäť bohužiaľ končí.

Total Recall Total Recall

Total Recall namiesto svojho predobrazu pripomína lacnú variáciu na iný kultový sci-fi film podľa diela Philipa K. Dicka – Minority Report. Hlavný hrdina sa dozvedá skutočnosť, ktorá mení jeho doterajší život a stáva sa utečencom. Nasleduje naháňačka, ktorá v prípade Total Recall ani náhodou nie je prekvapivá, alebo napínavá. Tvorcovia ignorovali aj tradičnú výstavbu dickových príbehov – postupné stieranie hraníc medzi realitou a fantáziou, pričom každá scéna posúva ďalej hrdinovu neistotu. Divák totiž po desiatich minútach stopáže nového Total Recall pochopí, kam sa zápletka bude posúvať a čo od nej môže očakávať. Dejové zvraty sa realizujú formou – On je zloduch, nie počkať, ten druhý je zlý. Ide o jeden z filmov, ktorý kamarátom prerozprávate v dvoch vetách a nemusia naň míňať čas a peniaze.

Príklad: SPOILER! Ten chlapík nie je obyčajný robotník a nula, ale dvojitý superšpión, len na to zabudol. Je paranoidný, každý ho chce zabiť, ale nakoniec zachráni svet a získa skvelú kočku.

Wiseman sa o filme vyjadril doslovne – je to hybrid. Najviac si však paradoxne nevzal z literárneho predlohy, ale hlúpych a zbytočných amerických akčných béčok z posledného desaťročia (zjavná je inšpirácia od Michaela Baya) pre drsných chlapov. Moderné oblečenie hercov, farebné filtre, ani takzvaný „lens flare“ efekt nezakryje prázdnotu príbehu.

Z remakeu Total Recall tak ostane, žiaľ, iba zlá spomienka.

Nie, nie, tentoraz som si istý!

Remaky nevedia prekonať svoje predobrazy. Nie je to preto, že nemajú správne prostriedky. Dôvodom je lenivosť a absencia snahy.

Total Recall (USA / Kanada, 2012, 121 min.)
Réžia: Len Wiseman. Námet: Philip K. Dick – poviedka We Can Remember It For You Wholesale (1966). Scenár: Kurt Wimmer, Mark Bomback. Kamera: Paul Cameron. Strih: Christian Wagner. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Colin Farrell, Bokeem Woodbine, Bryan Cranston, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bill Nighy, Ethan Hawke, John Cho

autor Marek Hudec 10.8.2012
2.0
2.8