POLSKI FILM

POLSKI FILM

7.0

Českú komédiu Polski film je radosť zaradiť medzi tie menšinové, ale zato zdatne humorne vystavané, počiny, kde meno režiséra Mareka Najbrta sľubuje netradičnú zábavu v zaškatuľkovanom žánri, ktorému sa úspešne vyhýba. Komediálnosť snímky, podobne ako v kultových Mistroch, ide bokom hlavného českého humorného prúdu.

Po čase, kedy sa režisérovo meno spájalo hlavne s húfne oceňovaným Protektorom, sa autor vracia do vtipálkovania, tentoraz v útrobách jedného tvorivého herecko-producentského zoskupenia kamarátov.

Štvorica hercov Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel sa rozhodne nakrútiť film o sebe samých v hlavných rolách. Na obľúbený český filmový humor im dozerá a finančne ho zabezpečuje poľská koprodukcia. Tá ale zúfalo nechápe podstatu ich vtipov ich projektu Komediograf, dochádza k pochopovým turbulenciám, Matonoha ako hlavný producent si do réžie povoláva Jana Budařa a ten sa ostošesť snaží brúsiť hrany medzi účastníkmi v natáčacích dňoch v Krakowe. V pracovnom tandeme s rozkošne chladnou produkčnou, stvárnenou Janou Plodkovou.

Polski film Polski film

Je zrejmé, že Polskim filmom sa herci snažia ulahodiť sami sebe, aby ale ani divák neobišiel naprázdno. Štyri herecké figúrky idú v mene autenticity hlboko do vlastného vnútra, oprašujú staré vzájomné konflikty, rozpitvávajú svoju autentickú psychiku, jednoducho, „hrajú“ seba samých. Vznikajú vtipné, absurdné, situácie, hlavne pri mapovaní zarábania si na živobytie, kde Liška prepožičiava svoj hlas GPS navigácii, Daniel ako Michal Havlát uvádza televízny A-Z kvíz, Polášek propaguje „domáce žvýkání“ orbitiek...

Záberov z natáčania hereckých partov, ako i sprievodných komentárov hlavných účastníkov na kameru je neúrekom, tvoria totiž gro prezentácie tvorivej práce počas filmovačiek. Samotný film, ktorý sa v Polskom filme rodí, je chtiac nechtiac poľskou stranou prirovnávaný k humornému štýlu („znáte ho?“) Petra Zelenky, čo protagonistov vytáča do nepríčetnosti. K nej najviac inklinuje Marek Daniel ako večne s niečím nespokojná, a hlavne rozdvojená, osobnosť, ktorý je ako naschvál štábom najviac prehliadaný. Film neobchádza ani najbližších príbuzných hereckej štvorice, najviac dáva „zabrať“ Poláškov rodinný kruh s modlitbou na perách...

Polski film Polski film

Herci vo svojich autenticky vedených výpovediach však neskĺzavajú k lacným „ty voe“ dialógom, občas nejaká tá „píča“ síce príbehom prebleskne, no všetko je to pre poľskú stranu v pohodovom „jaja“ štýle, hoci vzniknuté konflikty reálne zasahujú hercov samotných. Nemožno obísť hudobný sprievod sporých, no výstižných zvukov a ruchov zoskupenia MIDI LIDI, ktorý skvelo zaodeli aj Najbrtových starších Mistrov.

Polski film svojou rýdzosťou a vysokou mierou zrozumiteľnosti si snáď nájde cestu k majoritnému publiku, ktoré velebí žáner „dobrá česká komédia“. Neobvyklý námet a neobvyklo zreteľné ľudské osudy sa stretli v snímke, kde si okrem čírej tvorivej radosti musia zainteresovaní aj „odsrať“ tú bulvárnejšiu časť života a „znížiť“ sa aj k potupnému zaobstarávaniu prostriedkov si na živobytie.

Polski film (Česko/Poľsko, 2012, 113 min.)
Réžia: Marek Najbrt. Scenár: Benjamin Tuček, Robert Geisler, Marek Najbrt. Kamera: Miloslav Holman. Strih: Pavel Hrdlička. Hudba: Midi Lidi. Hrajú: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka

autor Zuzana Ondrišová 15.10.2012
7.0
-