BABY NA ŤAHU

BABY NA ŤAHU

5.0

Vlaňajšia Dámska jazda ukázala nový filmový potenciál – hrubozrnné komédie pre ženy. Na jednej strane máte paradox, že tieto jemné ľudské stvorenia predsa nemôžu chľastať, drogovať a skákať vždy do inej postele. Na druhej strane sa chcú zabávať, ísť na dámske jazdy a k tomu potrebujú svoje filmy. A je zrejmé, že popri špičkových sa objaví aj pár experimentov, ktoré sa chcú zviezť.

Štyri kamarátky si užívajú životy slobodných slečien, hoci každá by najradšej videla na svojej ruke zásnubný prsteň. Jednej z nich, avšak nie tej najkrajšej, sa podarí dosiahnuť tento cieľ, ide sa vydávať. A samozrejme, kamošky majú ísť na svadbu, no predtým jej majú zorganizovať rozlúčku so slobodou, na ktorú nezabudne. No tá sa im zvrtne a zrazu musia riešiť problémy ako roztrhané svadobné šaty.

Baby na ťahu sú po The Words prekvapivo ďalším filmom z tohtoročného festivalu Sundance, ktorý si našiel cestu do našich kín. V januári lákal predovšetkým obsadením Kirsten Dunst a jej družiny, ale na ceste naprieč filmovou distribúciou zbiera zmiešané ohlasy. Silné herecké obsadenie prekvapivo chce ukočírovať debutantka Leslye Headland a vďaka jej prístupu je výsledok miestami rozpačitý.

Fakt, že si napísala aj scenár, možno vysvetľuje viaceré pozitíva i negatíva. Na jednej strane výborne zvláda premisu – situačné momenty, neuveriteľné termíny, neskutočné šlamastiky, vedľajšie postavy a aj skutočnosť, že muži sú často odsúvaní na vedľajšiu koľaj. To je v poriadku, keď si dokáže vykryť dianie štvoricou úplne odlišných charakterov – Regan alias Kirsten Dunst má slúžiť ako líderka tohto zoskupenia, no ich smerovanie často preberá do svojich rúk bláznivá, výborne napísaná Genu (Lizzy Caplan) s neuveriteľnými pointami (čakajte na pomaly kultový monológ o orálnom sexe). Isla Fisher má skôr vedľajšiu roličku pre peknú tváričku a Becky je tá, čo sa má vydávať a schytá trable.

Baby na ťahu Baby na ťahu

Scenár je rozhodne zaujímavý, hoci po polovici filmu zistíte, že začína balansovať na podivnej úrovni – väčšina vtipov sa zrazu vyčerpá a nastupuje skôr dramatická rovina, kde sa na hrdinky chce pozerať inou, vážnejšou optikou. No na to jej chýba väčšia skúsenosť – v dramatickej rovine chýba starostlivý pohľad a je nahradený až bezbrehou cynickou sériou scén. Na rozdiel od Dámskej jazdy, ktorá bola predovšetkým vtipmi nabitá komédia, no dokázala ukázať aj dobré posolstvo, Baby na ťahu nemajú také šťastie a menia svoj žáner príliš rýchlo a hrubo. Niežeby sme si nezaslúžili poriadny cynický pohľad na súčasné ženy a ich životný štýl, ale Leslye Headland nedokáže preniesť empatiu na plátno.

Čaká vás skôr strohý pohľad na stváranie štvorice, najprv vo vtipnej, potom vážnej polohe. Humoru nie je veľa, hoci scenár drží až do konca celkom v dobrej podobe. Fakt je, že niektoré scény a dialógy však budú aj pre niektoré časti ženského publika už príliš exponované, nehovoriac o tom, že viaceré diváčky budú pobúrené, ako môžu mať žienky na plátne až také hlúpe dialógy a správať sa primitívne. Aj v neprístupnej komédii je totiž občas ťažké sledovať nadržané ženy, čo logajú litre alkoholu, berú gramy drog a prezentujú otrasné správanie. Najmä keď ich správanie nedáva zmysel.

Baby na ťahu Baby na ťahu

Pôvodný potenciál ukázať štyri bláznivé ženy a potom sa začať meniť na vážnejšiu výpoveď, v ktorej ich čaká riadny ortieľ, kde sa ukážu ich silné i slabé stránky, je tak naplnený iba spolovice. Režisérke lepšie idú bláznivé vyčíňania ako vážnejšie momenty a v celkovej stopáži má menej vtipov ako by potrebovala. Každopádne však jej debut patrí medzi lepšie kúsky v kinách.

Ísť či nejsť je neľahká otázka. Je to bláznivá komédia o vyčíňajúcich ženských, to áno. Má výborné obsadenie, ale časť z neho exceluje (Dunst, Kaplan), časť je skôr do počtu (Fisher, všetci muži). Je to film, ktorý akože posúva hranice komédie ďalej, lebo samotná žena primäla stvárať svoje herečky také neuveriteľné kúsky, že budete prekvapení. Ale je to aj zabudnuteľná dramédia s rozporuplným štýlom, ktorý nedokáže ešte režisérka zvládať. Baviť sa na vlastný účet, to áno. Vyjsť s pekným ponaučením, to ešte nie. Diváčky tak môžu prísť nadšene na babské jazdy – a potom naštvane odísť, že film ukazuje ich temné stránky. Vlastne, to by mohlo byť aj plus. Ale v očiach mužského diváka...

Bachelorette (USA, 2012, 87 min.)
Réžia: Leslye Headland. Scenár: Leslye Headland. Kamera: Doug Emmett. Strih: Jeffrey Wolf . Hudba: Andrew Feltenstein, John Nau. Hrajú: Kirsten Dunst, Isla Fisher, James Marsden, Lizzy Caplan, Adam Scott, Rebel Wilson, Paul Corning, Andrew Rannells

autor Michal Korec 22.10.2012
5.0
5.2