Kino recenzia > Lovci hláv
Ready Player One
The Untitled Deadpool Sequel
Paul, Apostle of Christ
Až přijde válka

LOVCI HLÁV

Lovci hláv sa úmyselne zameriavajú na jedinú postavu, premenu jej osobnosti a postupné dávkovanie prekvapivých odhalení. Od odľahčeného úvodu pri predostieraní obrazu ...

Morten Tyldum získal renomé komediálneho tvorcu srdečných Kamošov, ktorých ukázal svetu v roku 2003, kedy vládol vo filme kult nakrúcania svojej malej milej existencie a televízie šaleli po čo „najobyčajnejších“ protagonistoch domácich videí. V minuloročných nórsko-dánsko-nemeckých Lovcoch hláv ho so svojou slávnou snímkou spája už len postava herca Aksela Henieho. Ten je vo filme Lovci hláv (Hodejegerne) veľmi úspešným hľadačom talentov (lovcom hláv) a jeho Roger Brown žije nadmieru luxusne – v drahej vile, s krásnou blondínou (inteligentnou a elegantnou galeristkou, ktorú hrá Synnøve Macody Lund), nabúchaným autom a hlavne – neustále pracuje na svojom renomé, čo je pre neho najpodstatnejší znak pracovného úspechu a úcty okolia.

„Privyrába“ si ale kradnutím slávnych obrazov, ktoré majiteľom vymieňa za podvrhy. Pomáha mu parťák zamestnaný v strážnej službe, všetko šliape ako hodinky, pokiaľ sa na scéne neobjaví špičkový vývojár svetoznámeho GPS systému HOTE Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau) a Roger ho chce hneď využiť ako top kandidáta do riadenie konkurenčnej firmy Pathfinder.

Tyldum nakrútil solídny severský thriller, kde sa 168 cm Rogerovej výšky musí nejako kompenzovať. Jeho ťažko a hlavne dosť s nechutenstvom budované renomé začína mať trhliny. Do kolotoča sa dostávajú nielen početné krádeže, participácia polície v prípadoch, zúfalstvom podmienené krvavé vraždy, ale aj strety v súkromných sférach, kde konšpiráciami vystrašený Roger musí zo zrady podozrievať dokonca aj vlastnú manželku a tajnú milenku.

Postava na vlastnej koži pocíti, aké je to byť štvanou zverou, kde každý môže byť podozrivým pátračom a stopovacím kolaborantom. Strach z monitorovacích ploštíc ho doženie k zmene vizáže, zakráda sa po bývalých známych a zisťuje ich prepojenie na mašinériu GPS vyhľadávania. Je to prerod z dravého vysmiateho biznismena na prchajúcu divú zver bez zázemia.

Lovci hláv sa úmyselne zameriavajú na jedinú postavu, premenu jej osobnosti a postupné dávkovanie prekvapivých odhalení. Od odľahčeného úvodu pri predostieraní obrazu Rogerovho úspešného života film skĺza do čisto thrillerovej roviny (síce s občasným bizarnením ponurosti – záver bitky so psom a následné napichnutie jeho tela na vidly traktora, či potupné skrývanie sa v latrínových výkaloch dýchajúc len rúrkou z toaleťáku).

V konečnom výsledku sú Lovci hláv osviežujúcou severskou variáciou žánru thriller, kde sa napokon veľmi premakano dostane hlavná postava tam, kde bola predtým, síce so šrámami na duši i na vyholenej hlave, no so životnou lekciou, ktorú sa bude snažiť pozitívne úročiť nielen doma v rodinnom kruhu, no i v práci pri nadháňaní záujemcov pre klienta s neodmysliteľnou aurou renomé každého z nich.

Hodejegerne (Nórsko, 2011, 101 min.)
Réžia: Morten Tyldum. Námet: Jo Nesbø – rovnomenná kniha (2008). Scenár: Ulf Ryberg, Lars Gudmestad. Kamera: John Andreas Andersen. Strih: Vidar Flataukan. Hudba: Trond Bjerknes, Jeppe Kaas. Hrajú: Aksel Hennie, Nikolaj Coster-Waldau, Synnøve Macody Lund, Julie Ølgaard, Eivind Sander, Baard Owe, Joachim Rafaelsen

2012-11-1414.11.2012 | Zuzana Ondrišová

Krimi/Triler
100 min